trække ekstra ledning i rør

Hej.
Jeg har et lampeudtag i loftet i mit soveværelse (smart ik) som har en alm et pol afbryder ved døren. Ikke noget fikst med korrespondance eller noget. Jeg har set at fra afbryderen til udtaget er der et rør med tre ledere i (en fast fase, en tændledning til udtaget og nul). Jeg kunne godt tænke mig at kunne ha 2 tændledninger til udtaget for at kunne tænde vores to lamper uafhængigt af hinanden. Men det kræver så at der skal trækkes en ekstra leder i røret. Jeg ved at det er elektrikker arbejde - men hvad vil I tro det kan koste af tid at lave det? Jeg mener, det er vel blot noget med en søgefjeder igennem røret og trække en ekstra ledning igennem. Tilslutte og wupti.... Eller? Afstanden vil jeg ikke tro er længere end 5-6meter....
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er flex-rør kan det være et helvede at trække flere ledere i. Er det et glat rør, går det noget lettere. Men det tager vel en times tid eller to + materialer. Så under 2000 kr.
Alternativt kunne være, at du selv monterer noget trådløst.
Det første du skal kontrollere er at ledningerne ikke er samlet et eller andet sted uden vejs, mellem din afbryder og dit lampested.
Hvis det ikke er tilfældet, kan man binde 2 nye ledere på en af de eksisterende og bruge den som træk-tråd.
dermed får du en ekstra leder

Men du har ret i at det er elektrikerarbejde, og det er svært at sige hvor længe han/hun er om det 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis ikke der er mere end 6 meter, og der ikke er en samling nogen steder mellem lameudtag og afbryder. Så tager det max 30 minutter at hive nye ledninger i. Så du står nok til en faktura på under 1500 kr.

Jeg har uddannelse som Elektriker, med speciale i Installations Teknik.
Jeg er på vej til at sælge elartikler.

Artikel omkring hp blækpatroner.
Har du overvejet at købe gardiner her?
Det virker helt bestemt ikke som om der er noget imellem afbryder og udtaget. For det er en tilbygning til huset på to værelser og jeg kan se at der fra dette udtag er trukket kabel videre til det næste værelse. Så derfor tror jeg ikke der er noget igemmem. Men man kan selvfølgelig aldrig vide.... og der er fladt tag på bygningen så det er ikke til at se "oppe fra".
Det trådløse system kunne godt være en løsning, men som jeg kan læse mig frem til har et loftudtag fra LK kun et udtag(?) Altså man kan ikke styre 2 lamper uafhængigt af hinanden fra et lampeudtag.... Så derfor er det ikke lige aktuelt....

Om omvendt.... det virker da fristende at købe en søgefjeder til et par hundrede kronerpå nettet og en rulle PVL ledning samme pris og lade det blive til et søndags projekt..... Meeeen..... ;-)
Du kan godt glemme dit forsøg med en søgefjeder, jeg vil garantere dig at du ikke kan få den igennem når der ligger ledninger i røret i forvejen.
Den vil sno sig omkring de andre ledere, og vil derfor stoppe når du kommer til et hjørne/bøjning 

Så løsningen er at bruge en af de andre ledere som træk tråd.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Du behøver ingen søgefjedder. Det kan nemt gøres som pinkhenrik skriver. Det er ganske nemt. tag de 2 nye ledere, og buk dem så de har form som en krog. Det samme gøres med den du vil bruge som træktråd. sæt så de 2 "kroge" ind i hinanden (ligesom hvis du trækker krog med din gamle onkel) og sno lederene godt sammen så de ikke lige er til at trække fra hinanden. Så skulle de være til at trække igennem. Lige glidemiddel ala GM12 eller silikone spray kan være en stor hjælp hvis den er svær at trække igennem.
Ja, du kan eventuelt bruge en ven/kone mm til at hjælpe dig.
En skubber og en trækker, det er nemmest at trække i loftudtagets ende.
Som glidemiddel kan almindeligt opvaske middel være ganske fint. Det fedter ganske vist forfærdeligt, når det tørrer, men du har helst sikkert et rent rør bagefter 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som glide middel kan du bruge alm opvaskemiddel , det er bedst hvis i er 2 til arbejdet , en der trækker og en der skubber bag på de 2 nye ledninger....................... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ok. Jeg takker for svarene! :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis