Dørhåndtag uden roset til udendørs

Mit dørhåndtag er knækket, og jeg har ledt forgæves i byens byggemarkeder efter et nyt, men de fleste er af den type, hvor det er rosetten, der holder håndtaget på plads, og det duer ikke her, da der er plade. Sådan her:




Ja ja, ej kønt, men hele døren skal skiftes om ikke alt for længe, så jeg ville foretrække ikke at skulle til at pille pladen af og sætte noget helt nyt på.

Er der nogen, der har en ide om, hvor jeg finder sådan et håndtag, som ikke behøver, at være det dyreste og flotteste? Må dog gerne passe en smule i stilen - og hvis alt går galt med farven, så kan jeg male det hele sort. Men et helt moderne et ville jeg nu gerne være fri for.

mvh. tina


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu at du skal være glad om du overhovedet kan finde et håndtag der passer igennem pladen.

Af med plade og håndtag. På med separate rosetter for låsecylinderen og et nyt håndtag, osse med løse rosetter!
Sitting Bull, det var så lige præcis det, jeg gerne ville undgå :-)

Je_ns, du er en sveske! Jeg ville aldrig have overvejet at kigge på trendsales!!

mvh tina
Ellers kan sådan gamle greb også tit findes på diverse kræmmere markeder til små penge.

Koludabyg, tak. Desværre kommet jeg ikke så meget til kræmmermarkeder mere :-)

Nå, men jeg har faktisk gravet et frem, som passer i farve og stil. Dette her:

Men jeg har lidt svært ved at vurdere, om det så kan monteres. Sælger siger, at rosetterne er løse - er det en garanti for, at dørgrebet kan monteres uden? Eller hvilke andre features og dippedutter skal jeg få ham til at kigge efter?

Jeg kunne jo selvfølgelig også bare hive det gamle af, men jeg ville være lidt ked af, hvis det gik helt i stykker, og jeg så står der uden noget at åbne og lukke dør med :-)

mvh. tina

Annonce
Så passer det vel. At rosetterne kan fjernes.

Så handler det om samlingen af de 2 håndtagshalvdele er variabel. Om de vil passe lige præcis til din dørtykkelse når du presser halvdelene sammen!

En dør uden håndtag åbnes med en stor skruetrækker, eller en spidstang, eller 2 store søm, eller en kokkekniv eller et andet gammelt håndtag eller hvad du nu har. Ind skal du jo! .o)
Sitting Bull, jeg går da ud fra, at rosetterne kan fjernes, når han siger det :-) Men... derfor kan det vel godt være, at låsemekanismen alligevel invoverer rosetterne eller hur? Altså sådan at godt nok kan rosetterne tages af, men for at få håndtaget til at hænge fast på døren, så skal de på... men det ved jeg ikke, det er vel nærmest det, jeg spørger om :-)

mvh. tina
Sitting Bull, du skriver at:

Så handler det om samlingen af de 2 håndtagshalvdele er variabel. Om de vil passe lige præcis til din dørtykkelse når du presser halvdelene sammen!


Pas! Hvad mener du?

Og så slog det mig lige, at jeg jo også bare kan bruge bagdøren. DOH!

mvh. tina
Hvis det er rosetterne, der skal holde håndtaget på plads, kan du få boret et hul, og skåren gevind, i håndtaget, så du kan sætte en pinolskrue i, så håndtaget kan spændes fast på den firkantede pind.
Alternativt kan du bore hele vejen, gennem håndtag og pind, og så banke en stift i.
Netop taina! Hvor der er en vilje er der en vej! :o)

Det er lidt svært at forklare helt præcis med det håndtag!

Din håndtagshandler burde kunne fortælle dig om håndtaget passer til en variabel dørtykkelse - i modsætning til en standard. F.eks.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også