De'alser noget lo**

Vi er gode venner med naboen og vedbliver også med at være det,
 men hvem hænger egentlig på den???

Naboen har vel 100 tønder land og dermed nok at tage af og
 førhen ejede han også min matrikel.
Matriklen blev udstykket og solgt fra i 92, men inden den handel,
 var der lavet das med septitank og nogle lange rør til nedsivning langt ind på marken.
Nu er der en "markvej" udenfor skellet og dernæst har naboen (efter 92)
 plantet graner og birketræer i et bredt bælte. Træerne er nu 3-4 m. høje.

Problemet er nu, at det rør fra septitanken er stoppet/nedbrudt  lige i kanten af naboens
 grantræer.
Hvad er så reglerne??
Kan naboen ryste på hovedet og sige"Hvad rager det mig"
Har jeg(matriklen) vundet hævd, så jeg bare kan grave??
Og erstatning for eventuelt væltede/skadede træer???

(Jeg købte først hytten for 2 år siden.)

Sniffer  
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du har nogen ret til at nedsive på naboens mark.
Og måske lever avancementet, med sivedræn,slet ikke op til dagens lovkrav? 
Du kan evt. få spulet/rodskåren rørene, birketræer er slemme til at stoppe rør til med rødder, og det kræver jo ikke at du graver på naboens jord.
Er anden mulighed kunne jo være, at de rør der krydser markvejen er smadret, så skal der jo graves, for at få det retableret.

Røret under markvejen er intakt, der har været spuleslange igennem til "trægrænsen".
Hvorfor skulle jeg ikke ha' ret til at nedsive på naboens mark?? Han har jo selv lavet det.
Kan "små" birketræer gå igennem sådan nogle PVCrør??
Der står på min BBR, at det er lovligt.

Sniffer  
Ja birketræer kan det der med at finde vand.
Har du haft et slamsuger firma til at spule, de er jo en hel del bedre, end vandslangen.
Men hvad er det for nogle rør, er det drænslanger, eller rigtige pvc kloakrør.
Er det drænslange skal du nok have gravet op.
Men prøv at hør naboen, hvad han siger til du graver lidt.
BBR'en er blot det kommunen er blevet oplyst. Det er ikke sikkert det passer. Men det er dit ansvar som ejer at det passer. Den tidligere ejer kunne jo sagtens have oplyst noget forkert.
Vi er lige blevet bedt om at indtegne hele vores kloakinstallation, fordi kommunen er i tvivl om hvad der er lavet i vores område.

Men jeg vil mene at det skal være tinglyst på begge grunde at du benytter naboens grund, hvis det skal være helt efter bogen.

Dog er alle kommuner jo p.t. i gang med at opfylde deres krav om spildevandsrensing. dvs de giver påbud til borgerne om at de skal betale og lave rensning i det åbne land. Så inden du bruger for meget krudt og guld på det, så undersøg på kommunens hjemmeside eller ring til dem for at høre om din installation opfylde kravne eller der kommer et påbud. Jeg mener de skal være færdige overalt inden 2017.
At det står på BBR'en er ingen garanti. Da vi købte huset i efteråret stod der at 1.salen var ulovlig. Det blev dog ændret og vupti 1 uge efter var den lovlig.

Skrevet af Sniffer på 15 feb 2013 13:26
Vi er gode venner med naboen og vedbliver også med at være det,

 men hvem hænger egentlig på den???



Naboen har vel 100 tønder land og dermed nok at tage af og

 førhen ejede han også min matrikel.

Matriklen blev udstykket og solgt fra i 92, men inden den handel,

 var der lavet das med septitank og nogle lange rør til nedsivning langt ind på marken.

Nu er der en "markvej" udenfor skellet og dernæst har naboen (efter 92)

 plantet graner og birketræer i et bredt bælte. Træerne er nu 3-4 m. høje.



Problemet er nu, at det rør fra septitanken er stoppet/nedbrudt  lige i kanten af naboens

 grantræer.

Hvad er så reglerne??

Kan naboen ryste på hovedet og sige"Hvad rager det mig"

Har jeg(matriklen) vundet hævd, så jeg bare kan grave??

Og erstatning for eventuelt væltede/skadede træer???



(Jeg købte først hytten for 2 år siden.)

Naboen kan sælfølgelig ikke bare ryste på hoved og nægte dig noget som helst ,, i 99% af sådanne tilfælde skal han enda betale halvdelen såfremt proppen er i skel, grundejern har vedligeholdspligten på den del af rørledningen der går på ens jord og man har PLIGT til at modtage vand fra højereliggende arealer..
Der er dog en lille mulighed for at der er lavet en tinglysning som gir dig hele vedligeholdspligten når det nu er etableret så sent som i 92,,

Men når i nu er på tale fod med ham så få en god snak , han har sikkert adgang til maskiner og så e det jo hurtigt klaret

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Kim Carlsen....

Aha, så du tror, at kommunen vil kræve at jeg graver hele molevitten op bare for at kortlægge det????

Ingen kan i dag huske hvornår det er lavet og jeg kan da slet ikke, hvor skulle jeg vide det fra??
Det er jo lavet på EN matrikkel. som så senere er blevet delt et lille hjørne af, så der er skam ikke tinglyst noget, dengang stolede man på hinanden.

Sniffer  
For din egen skyld, skal du nok lige have med i overvejelserne, at inden længe bliver vi tvunget over på off. kloak.
Jeg fik ulyksaligvis investeret i et stort nedsivningsdræn, som det du har, der aldrig kom til at virke.
Heldigvis ændrede kommunen politik på kloakområdet, og det blev os tilladt, mod en klækkelig betaling, at slutte os på hovedledningen, der gik ret tæt på vores ejd.

Men ellers går jeg ud fra, at din parcel er udstykket fra naboens parcel, og derfor har man accepteret at dette system overskrider skel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi blev bedt om at tegne det så godt vi kunne. ikke noget med at grave det op, men vi har også lige overtaget huset, så det er lidt noget rod at finde ud af. Men det er ikke sikkert du bliver bedt om det. Jeg kender en del der ikke er. Men det jeg siger er at hvis ikke din spildevandsrensning lever op til de nye krav, så vil du blive påbudt, i nærmeste fremtid, af kommunen at lave det korrekt, eller hvis du ligger i et område hvor der er/kommer offentlig kloak, så skal du tilsluttes, som ktm var ude for.
Så derfor er mit råd inden du kaster for meget tid og penge efter projektet at gå ind på din kommunes hjemmeside og find deres spildevansplaner. De fleste kommuner har et kort over hvilket områder der bliver ramt at hvilke krav. Derefter skal du finde ud af om du opfylde kravne. alternativt ring/skriv til kommunen og hør.
Lad mig lige tilføje at den kloakløsning, jeg blev tilbudt, er de de bedste 28.000 kr. jeg har ofret på min ejendom!

Med venlig hilsen
ktm

 

Her er nu planlagt off. kloak, men hvornår det blir til noget, er lidt uvist.
 Her er så også noget motorvej indover, jeg er ikke totalfredet endnu m.h.t. dette projekt
 og motorvejen kommer før kloaken, for ellers skal den også flyttes.
Så alt ialt er det en rigtig lo**etid, for man ved ikke rigtigt noget som helst,
 men på lok***et vil jeg dog.

Men rolig mine kære, man har jo en god nabo, som ved råd og det er jo ikke
 så ringe endda.
 Han sætter det store maskineri i gang i løbet af ugen, så det behøver jeg slet
 ikke spekulere over mere.
I kan godt forstå, at jeg forkæler naboen med masser af kaffe og
 kage + god mad og han elsker det.


Sniffer  
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis