Afisolering af armeret kabel

Jeg har nogle gange forsøgt at afisolerer armerede installationskabler (aka. gnavesikrede kabler) men ender altid op med nogle skarpe stumper blik der stikker ud fra kablet, som dels er farlige at arbejde med og dels besværliggøre f.eks. montage i en samledåse. Hvordan afisolerer man et armeret kabel ordentligt?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Det bedste du kan gøre, er at sørge for dit kabel er varmt (det vil sige stuetemperatur) når du skal afisolere.
Så skærer du forsigtigt yderkappen af, klipper "gnaverbåndet" af(sørg for at klippe så pænt, som det lader sig gøre). Så tager du fat i kablet og trækker lidt i det, så du trækker yderkappen få mm hen over "gnaverbåndet". Først derefter afisolere du resten af kablet.

Held og lykke med kablet. 

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jeg har haft helt med at ridse hårdt med Hr. Stanley rundt om, og kunne derved "rive" ameringen over der, som man kan gøre med et perforeret papir. Og dermed få en pæn lige kant. Alternativt kan du jo også bruge en junierbue, og skære forsigtigt.
Tak for de to meget brugbare svar.
Du tager isolertape og vikler omkring kablet der hvor du vil afisolerer (stramt) så tager du en juniorbue og saver rundt om kablet(forsigtigt) igennem jernarmeringen , derefter bruger du en kniv til resten , det kræver nok lidt øvelse ................ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
den helt rigtig måde at gøre det på er at fjern yderkappen i den længde du ønsker, træk så den tilbageblivende yderkappe så langt tilbage som muligt, og klip armeringen, når det er gjort og du har klemt de skarpe kanter ind glider yderkappen hen over din armering og inderkappen kan fjernes.

det kræver øvelse at fjerne armering glat, jeg kan fjerne den med kniv men jeg er os uddannet elektriker, og blev oplært ligenetop med armerede kabler af en gammel svend der har lavet stalde i mange år

P.s. sørg for at have plaster hjemme, ermeringe er skarp og du vil komme til at skære dig hvis det er mere end en ender der skal klares

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Tak for svarene. Når I siger "klippe" er det så med en skævbidder? Jeg syntes det er svært at komme ind under armeringe med kæberne, eller er det bare mig?
Når man er dreven som Gert.m og har været elektriker i mange år, så klipper man ikke, men giver armeringsbåndet et lille riv med spidsen af en kabelkniv, hvorefter båndet kan vrides/rulles af. Hvis yderisoleringen er trukket godt tilbage kan den bagefter trækkes hen over båndets ender og bekytte mod at man skærer sig.

 

jeg er så gammel at da jeg stod i lære var armeringen bly...
Nej jeg er udlært på Rigshospitalet og her var alle kabler skærmede med bly og en blød tråd liggende under blyet.
-det krævede lidt håndelag at skære i blyet uden at ramme den bløde leder, men til gængæld var kablerne fede at lægge op.
De var meget nemmere at rette ud og få til at lægge sig fint ved siden af hinanden, og der kunne være langt i mellem bøjlerne, fordi kablerne var så stive.

Men de modrene kabler med armering eller skærm ala "sølvpapir" er ikke så nemme at have med at gøre, men øvelse gør mester.

Og ja man klipper ikke armeringen med skævbideren, man ridser med en kniv, og "brækker" den af, ved at knække den og trække hele armeringen af i et stykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
De gamle kabler som der sikkert ligger meget af endnu, var der først  jute med en jernbåndsarmering og så en tjæret blykappe også en gummikappe og så kom gummiisoleret kobberledninger som tit var fortinnet.........det var ikke helt let at afisolere sådan en sjover............. og så var de pokkers tunge.................  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Afisolere kablet så du har armeringen.

Der findes 2 måder som jeg anvender. Den ene er med en kabelsaks, hvor du så tager spidsen af saksen og bruger den som en dåse åbner på ameringen, husk at køre modsatte vej så selve amering ikke åbner sig.

Den anden er en skævbider, hvor du bider meget små bid hele vejen rundt helt nede ved armering, gerne lidt under yderkappen. Lidt øvelse kræver begge metoder.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis