strøm til mikroovn

Jeg kunne godt tænke mig en stikkontakt til mikroovn. Er sikker på at elektrikeren har kørt opvasker, kogeplade og ovn i samme gruppe. Kan man så sætte en mikroovn yderlig på? Ved godt man ikke har alt tændt på en gang.
Er der nogen der har en ide til hvordan man fixer det hvis der overhovedet er et problem.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din 5 x 2.5 mm2 til kogeplader,  ovn og opvasker er med 16 ampere sikringer, må der ikke være et alm. 230 volt udtag.
(desuden vil gruppen være belastet til max, så er derikke plads til at trække 1000 watt til en micro)

For mig at se bør du sætte det sammen med udtaget til dit køleskab.
Din elektriker kan fint monter en http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=501D5611 - 230V stikkontakt max sikring 16A.... Hele installationen laver han med 2,5mm2.

Omkring belastningen - så findes der mange danske hjem hvor hele pivtøjet køre på samme 16A 3-faset gruppe uden de større problemer, bla. hjemme ved os.

Det vil selvfølgelig altid være en fordel at have det fordelt over flere grupper, men med en rigtig fordeling tror jeg ikke du får problemer.

Er der kun trykket et kabel frem til gruppetavlen, eller kommer der flere, så vil de jo altid være muligt at udvide med en ekstra gruppe hvis det giver problemer.
Det virker også fint hjemme hos mig - og har gjort i 12 år :-) uden problemer med overbelastning.

Ovn - induktionskogeplade og microovn på samme 16A gruppe. Opvaskeren kører så på en gruppe for sig selv sammen med vaskenaskinen på hver sin fase.

Det er meget sjældent det hele er belastet samtidigt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Samtidhedsfaktoren er meget lav 0.3-0.4 så der er rigelig plads til mikroen..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Husk at fordele belastningerne så jævnt som muligt på faserne - Opvaskeren på en fase - mikroen på en anden o.s.v.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jeg har lige et tillægsspørgsmål. hvilken stik skal jeg ha fandt i når indmuringsdåse sidder undenfor? det er en 1 modul som kan tændes/slukkes indefra.

Sådan en Opus her, og husk den skal have jordforbindelse.
LK OPUS 74 Stikkontakt

Og lad nu være med at købe, de efterligninger der findes, selv om de kun koster 20 kr.
De er af særdeles dårlig kvalitet.
Mange tak for svar:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis