Underlag for klinker

Min kone har fået den skøre ide at jeg skal lave et bord på vore wc, hvor der skal lægges klinker.
Men jeg er meget i tvivl om hvilken plade jeg skal anvende.
Vælger jeg mdf eller spåndplade er jeg bange for at fugt vil trænge ind og få pladen til at slå sig.
Vælger jeg laminat (noget jeg har i overskud) så er jeg bange for vedhæftningen af flise limen.

Skal jeg lime klinkerne fast med noget andet lim ? så det "kun" er fugen der er normal ?

Jeg havde en ide om at lave en kant i rustfri stål, da bordpladen sidder mellem to vægge, og derfor kun har en front.

Har i nogle erfaringer, eller gode tips ?



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved vi jo ikke hvad den første lim var for noget! :o

Men mon ikke en "rugøring" af laminatoverfladen og alm. fliseklæb kan gøre det.
Det er mit indtryk at fliseklæb er næsten umulig af fjerne - næsten uanset på hvilken overflade det forekommer.

Lav en test!
Du har ret, jeg kunne jo hurtigt lave en test, men jeg var også lidt mere nervøs på den lange bane.
En ting er jo at lave et stuebord (som mange af de designere på tv laver, og hvor konen har fået sin ide fra) og så et bord hvori der sidder en håndvask.

MHT lim, så jeg en der brugte en "hot-glue-gun" og derefter fugede det, ikke at jeg havde det i tankerne, men måske noget kontaktlim kunne være en løsning.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis fliselim kan bruges til gulvfliser i en bruseniche kan det vel osse holde på en bordplade!

Det er er jo ikke et bæltekøretøj der skal lave U-vendinger på bordet! :o)

Hvis din "laminat plade" er en spånplade med laminat på begge sider kan det egentlig være at bagsiden er mere velegnet. Fordi den pæne side er en dyr og glat laminat, evt. højtryks. Hvorimod der som oftest anvendes en såkaldt afspændingsplade på bagsiden. Som er relativt ru!

De skårne kanter på pladen kan du vel forsegle på en måde så der under ingen omst6ændigheder kan trænge vand ind i spånpladen.
Endeligt kan du måske monterer en skureliste som osse tætnes mod væg og bordplade.

Men måske var det allernemmeste om du kunne overbevise fruen om at flisebelægning på bordplader ved håndvaske er næsten umulige at renholde, bliver grimme over tid og faktisk er arnesteder for regulære bakteriebomber! :o)
he he... du kender vist ikke mit "hjemmestyre".

Jeg må forsøge nogle test, som du skriver, ang. bagsiden og selvfølgelig gøre hende opmærksom på at det måske ikke holder så længe(det kan jo også være hun får en ny "god" ide om et år...).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Flisebelagte borde – om det nu er til køkken eller badeværelse – kan i dag fuges med epoxyfuge, som bliver helt uimodtagelig for snavs. Produktet kan købes hos fliseforhandlere.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Jeg har for nogle år tilbage lavet tilsvarende, dog uden stålkanten.
Jeg beklædte en bordplade (med vask) samt et låg til et væghængt toilet med samme type fliser som gulvfliserne i badeværelset. Dog var fliserne på bord/plade 5x5 og gulvfliserne større.
Efter min mening kom det til at se rigtigt godt ud.
Jeg brugte jacko board som underlag for fliserne, netop af hensyn til vand/fugt under pålimning og evt. også bagefter.
Jeg limede fliserne fast med lip multi klæb og beklædte også kanten (så bordet var 5 cm tykt) og fugede med standard fuge som også blev brugt til gulvet.
Mod vægge ved bordpladen fugede jeg med en tynd stribe silikonefuge, ved låget lagde jeg fliserne forholdsvist tæt på muren og uden silikonefuge.....det skal jo kune kommes til ved evt. service...

Efter 2-3 år så jeg ingen tegn på problemer såsom f.eks. revnede fuger eller lign, vi er nu flyttet så på længere sigt kan jeg ikke udtale mig.
Mht. rengøring har dem med kommentarer ovenover en pointe, men syntes dog de overdriver lidt. Hvis man sørger for lige at køre håndklædet over når man alligevel er der er der ike de store problemer i det. Men tørrer man ikke op kan det godt betyde noget for fugernes udseende, husk foreksempel at tjekke om ungerne har tabt tandpasta....der skal skrubbes lidt...

Af samme grund kunne jeg ALDRIG finde på at lave køkkenbordplade belagt med fliser.....


Støbeplade som matslibes og grundes med gipsprimer er udmærket grundlag for fliser.

Pladen lukkes bare i enderne med lak.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også