Samling af 12 mm mdf

Hej alle

Jeg står foran at skulle lave et nyt tv-bord i mdf. Designet skal være noget i retning af dette:



De ydre mål bliver ca. 1400 (l) x 350 (h) x  400 (d).

Jeg vil gerne lave det hele i 12 mm mdf, og samtidig vil jeg gerne have skåret hjørnerne i smig, så samlingen bliver pænest mulig.Det var desuden min tanke at få lavet udfræsninger til fisk/kiks, når jeg alligevel skal have pladerne skåret til på et værksted. Men så er det, jeg tænker: Er der overhovedet plads til fisk, når pladerne ikke er tykkere, og samlingen derfor er så "smal"?

Og hvis ikke, hvad kan jeg så gøre i stedet? Lim alene gør det vel ikke. Ville man kunne skrue ned i en 12 mm mdf-plade, uden at det flækker (hvis der altså bores for)?

Jeg har kigget på en række andre tråde omkring samling af mdf, men der er oftest tale om tykkere plader. Så jeg håber, at nogen kan kaste lidt lys over sagen

Mvh. Kenneth
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er udmærket plads til "kiks eller fisk"

Men 12 mm er nu lige det tyndeste til den størrelse skab. 16 mm ville være mere passende.

Tillægsinfo. :o)
Jeg har samlet adskillige af den type reoler. Og pga. gearingerne i hjørnerne kan det være ganske bøvlet at gøre ene mand!

Og det er spørgsmålet om det overhovedet kan betale sig at lave det på den måde du påtænker. Hvis du derimod selv kunne save og "kikse" kunne det måske lige gå.

Ikea har sikkert noget til "ingen penge"
Lim og dykkere.

Fisk kan dog godt bruges i et vist omfang, men tykkelsen giver ikke meget plads til kiken, lige ledes kunne små dybler også anvendes.

Skuer skal være meget små og der skal bores for, og alligevel vil du kunne risikere at pladen flækker, derfor ville jeg nøjes med tynde dykkere og lim.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svaret til jer begge. Jeg vil bestemt overveje at bruge dykkere, det virker også som en overkommelig løsning frem for f.eks. at skulle bore i det. Hvilken type lim kan anbefales? Det må meget gerne være en, der ikke kræver alt for meget pres på samlingerne, da jeg tænker, at det er nemmere for os, når det skal samles?

Hvad angår tykkelsen, ville det så hjælpe noget, hvis jeg lavede det af to "moduler" med en bredde på 70 cm hver (på samme måde som diverse modul-reolsystemer er bygget op)? Jeg vil nemlig meget gerne holde tykkelsen på de 12. Jeg er klar over, at jeg nok kan finde et eller andet tv-bord, som er en billigere løsning, men sikkert også langt fra det, jeg gerne vil have. Og så er det lige så meget, fordi det tiltaler mig selv at skulle bakse med det hele (det meste)

Mvh. Kenneth
Almindelige trælim er fint til opgaven.

Jeg ville overveje et par spændestropper rundt om reolen, så kan du lægges pres på hjørnerne.

Jeg ville ikke dele det op.
Godt så! .o)

Såfremt du vælger at samle med dykkere og lim bør du ikke lave gearinger i de 4 udv. hjørner.

Det er en mere GDS-venlig metode at samle på almindelig vis. Dog bør du stadigvæk bore for uanset hvor tynde dykkere du anvender.
Lav selv en test ved at sømme det tyndeste dykkere du kan finde - gerne 35 mm lange - ind i kanten af en 12 mm MDF.
Der er næsten "revnegaranti" hvis du ikke rammer præcis midt i pladekanterne!

Det er ikke nødvendigt med laststropper såfremt du limer og sømmer uden gearinger. Hele ideen med lim og søm er nemlig at sømmene holder emnerne på plads indtil limen er hærdnet/ tørret. ((Når limen er tør kunne man li'så godt trække dykkerne ud igen - hvis man gad)

Og det selvom søm osse kaldes "stanglim" :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvorfor samle i smig? Det bliver svært at lave pænt og du skal vel alligevel male det bagefter?

Det er ikke noget problem at spartle MDF op så det bliver glat som en babynumse, bare brug det rigtige, fx Polyfilla MDF og så en god snedkerspartel bagefter.

I øvrigt er jeg enig med andre i at 12 mm er for tyndt til et solidt tv-møbel.
Hmm, jeg tror jeg går på kompromis og laver det i 16 mm så

Jeg synes blot, at jeg har læst flere steder, hvor folk klager over, at malingen efter lidt tid revner omkring samlingerne, selvom de både har været grundige med spartelmassen og grunderen, når de sætter stykkerne vinkelret på hinanden. Men det er måske bare, fordi de ikke har brugt den rigtige spartel, hvad ved jeg? Hvis et pænt resultat kan opnås uden at samle i gering, så vil jeg naturligvis også hellere stå med det
Istedet for kiks, kunne du med fordel bruge en fer/not samling. Og straks vil der være nogen der siger det ikke kan lade sig gøre, men hvis du  fræser en not i begge plader og så har en løs fer(liste) som du sætter ind i begge noter med hvid trælim, så får du en stærk samling.

Jeg ville dog også gå op i plade tykkelse, da tynde plader hurtigt begynder at "hænge" og dermed se dårlige ud.

Men hvis du alligevel skal skal spartle og male, kan du også benytte dig af andre type samlinger: Half/half, dyvler eller hvis det skal være rigtigt fint "dovetail" (hedder det svalehale samling på dansk ?) 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ang. fisk, så vil de ikke hjælpe meget på styrken, men hjælpe med at holde pladerne på plads under limning. Om limfladen så er stor nok ved 12mm plade kan jeg ikke bedømme.
Montanareolerne er lavet af 16mm og har en slags udfræset fisksystem, som styrer det på plads ved limning, men ikke bidrager til styrken, de har så fået det til at se lettere ud ved at runde alle kanter.
Det ville helt klart være en fordel at opdele i sektioner.
Jeg har selv en Festool Domino fræser og har lavet en del kasser, men uden en del faste opstillinger er det svært at få det præcist nok, så det er ret tidskrævende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Gammel tråd, men jeg ville ikke lave den slags i MDF, men derimod birketræsfiner. Det er langt lettere at arbejde med og du kan fræse riller til de tværgående elementer.

Selve rammen ville jeg samle med dyvler og lim, ingen søm!! Bagbeklædningen skal nok holde det stift.

Bagbeklædningen laver du i 3mm finer i skærer en fin rille med en rundsav

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også