Spørgsmål ved EL installation på ældre bad

Vi har et ældre (1977) badeværelse hvor der er to lamper. Disse tændes/slukkes på en kontakt udenfor døren.
Jeg kan se på loftet at ledningerne af ført fra kontakten (i væggen) op på loftet og direkte ned (i væggen) på badeværelset og ud af væggen til de to lamper.
Derudover er der eftermonteret en stikkontakt på badet, som blot er koblet til en af lamperne. Så når man slukker for lyset, så slukkes også for stikkontakten.

Hvad gør man hvis man ønsker en ny stikontakt på badet som kan slukkes/tændes uafhængig af lyset?

(Det skal naturligvis være en elektrikker som skal udføre dette, jeg vil bare høre hvilke muligheder der er)

Thomas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil kræve at der er trukket en fase med ud til lamperne, som stikkontakten så forbindes til. Jeg tvivler på at dette er tilfældet, da din eksisterende stikkontakt kører sammen med lyset. Du kan selvfølgelig være heldig at der er disponible ledninger i kablet/røret, men jeg tvivler på det, husets alder taget i betragtning!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Og hvis der ikke er trukket en fase med, er det så muligt at gøre det efterfølgende?
Hvis ledningerne er trukket i rør, så ja!

Hvis det derimod er et kabel og der ikke er disponible ledninger, skal kablet udskiftes, eller der skal trækkes et separat kabel til din stikkontakt. Alt efter hvad der er nemmest!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

De er trukket i rør.

Tak for svaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis