Gulvvarme - hvilke muligheder?

Hej.

Vi har et hus fra 1970 som skal have den store tur. Der er ingen bærende vægge, så alle indervægge ryger en tur (bortset fra badeværelserne) for vi vil have gulvvarme i alle rum. (ca. 130 m2 ialt)

Hvilke muligheder har vi?

Jeg havde umiddelbart troet at vi fjerner eksisterende trægulv, graver ca. 60 cm ned, smider isolering osv i og derefter støber gulvvarmen i beton.

Efter en weekend med en tømrermester anbefaler han at vi dropper betonen og lægger gulvvarmen på spånplader, da det er nemmere at lægge og nemmere at regulere varmen.

Hvad er bedst? Hvad kan I anbefale?

og har I evt. en artikkel eller to hvor jeg kan læse om fordele og ulemper?

Glæder mig til at høre gode input.

God dag.
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en sidebemærkning.

Vi havde som udgangspunkt tænkt at beholde vores radiatorer der står placeret under vinduerne, for at undgå træk fra disse selvom vi placerer gulvvarme. Vi vil i samme omgang skifte vinduerne, men er fra nogle sider blevet anbefalet at beholde radiatorerne og andre mener at de skal væk.

Hvad er den generelle holdning? Et hus der er 40+ år gammel har vel en vis risiko for træk selvom der kommer nye vinduer i?

Det er helt klart pænest uden radiatorer, men hellere have dem end træk omkring vinduerne.

På forhånd tak.
Gulvvarme skal der nok være mange meninger om! .o)

Men du skal jo først overveje om du vil have gulvoverflader af træ/(tæpper) eller klinker.

Jeg mener helt klart at når der er plads nok i højden så hedder løsningen betondæk med trægulv på strøer med varmefordelingsplader eller betondæk med indstøbte varmeslanger om det skal være klinkebelægninger.

Løsningen med både gulvvarme og radiatorer er den teknisk helt rigtige. Fordi den giver mulighed for meget hurtig varmeregulering. Og hvis der er store vinduespartier så giver det jo øget komfort fordi kuldenedfald minimeres.
Meeen man kan nok kalde det en luxusløsning!
Hej Siddende Tyr.

Tak for svar.

Vi skal have trægulv i alle rum bortset fra bryggers hvor der skal være klinker.

Så det er højden der afgør om man vælger det ene fremfor det andet? Som udgangspunkt havde jeg troet betondæk med indstøbte slanger i et jerngitter af en slags.

Næsten alle jeg snakker med der har fået lavet gulvvarme har fjernet deres radiatorer, og kan jeg blive fri for dem vil jeg også gerne, for pæne er de ikke ligefrem. Men men... vil jo ikke have træk. Kan man fjerne dem - dvs blænde dem af - og så evt. påmontere dem igen hvis der kommer træk fra vinduerne?

På forhånd tak
Det du oplever som træk er nok nærmere kuldenedfald.

Jeg ville (såfremt du vælger gulvvarme opbygget i træ) droppe radiatorer fuldstændigt. Moderne lavenergivinduer har ikke kuldenedfald. Laver du det i beton kan det måske forsvares med radiatorer, men jeg synes de er træls at se på på og gøre rene
Tak for indspark.

Ja - du har ret - det er nok kuldenedfald og ikke decideret træk.

Vi har allerede skiftet nogle af vinduerne med 2 lags glas fra Rationel.

Ved 2 af vinduerne er væggen dog tynd, fordi radiatoren ligesom er sat ind i væggen, og der er jeg mest bange for kulden. Men fjerner man radiatoren kunne man vel i princippet bygge væggen op?

Jeg kom desuden til at tænke på... kan man få en byggesagkyndig energimand ud og se på huset og få hans vurdering? Det er formodentlig nemmere at rådgive når man står i selve huset?

Annonce
Det var nu ikke ment på den måde! .o)

Der er jo mange muligheder for hvordan du kan lave dine gulve.

Og hvor man tidligere altid havde en betonplade i et terrændæk så er der ny fremkommet typer uden beton!
Så der er to hovedtyper - kan man sige. Dem med beton og dem uden beton.

Dernæst er der muligheder for flydende gulvbelægninger eller på strøer. Osv. osv.

Årsagen til at jeg foretrækker terrændæk med beton er fordi det er en gammelkendt konstruktion. Man har god erfaring med den, den er sikker.
Terrændæk uden beton har først vundet udbredelse de seneste 10-15 år!

Prøv at Gooogle lidt rundt på terrændæk. (Selv om det nu vist mest typen med beton der omtales)

Du har MED & UDEN og lidt om gulvvarme her:
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik
Skrevet af Flim på 11 feb 2013 11:27

Ved 2 af vinduerne er væggen dog tynd, fordi radiatoren ligesom er sat ind i væggen, og der er jeg mest bange for kulden. Men fjerner man radiatoren kunne man vel i princippet bygge væggen op?
Her har du så massive brystninger under vinduerne, og her skal helt klart efterisoleres hvis dine radiatorer fjernes, da dette stykke væg er en massiv kuldebro.

Kan i øvrigt anbefale at bruge 'super EPS' produkter med grafit som gulvisolering -det vil spare dig for en del gravearbejde for en beskeden merpris ift. standard EPS.

Jeg lavede nyt bryggers sidste år på 18 kvm og sparede 1,3m³ (håndudgravet) jord til en merpris på ca 400.- for isoleringen. Desuden var jeg ikke i fare for at komme ned under underkant sokkel og havde også en del kloakrør jeg ikke behøvede at skære ud for.

Som du sikkert ved skal du overholde U=0,12 ved ombygning ( afs. 7.4.2 i BR10) og det kan klares med ca 225m super EPS (lamda 31) ift. 300mm 'almindelig' EPS (lambda 41)
Uden at ville kaste mig ud i en diskussion om grafit i flamingo eller ej. Så forekommer det mig at fordelene er ret svagt dokumenterede.

Et firma som Sundolitt leverer ikke skyggen af dokumentation for de forbedrede varmeisolerende egenskaber.
De kan ikke engang præstere et dansksproget datablad og heller ingen seriøse testresultater!

Her et "citat" fra deres Teknisk Datablad"
Produktgodkjenninger utstedt av sertifiserte kontrollorganer:
Ingen.
Må jeg henlede opmærksomheden på: http://www.sundolitt.dk/sundolitt/miljo-og-kvalitet/attester . Testet af TI
så det er tilstrækkeligt dokumenteret skulle jeg mene.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis