Gulvvarme - hvilke muligheder?

Hej.

Vi har et hus fra 1970 som skal have den store tur. Der er ingen bærende vægge, så alle indervægge ryger en tur (bortset fra badeværelserne) for vi vil have gulvvarme i alle rum. (ca. 130 m2 ialt)

Hvilke muligheder har vi?

Jeg havde umiddelbart troet at vi fjerner eksisterende trægulv, graver ca. 60 cm ned, smider isolering osv i og derefter støber gulvvarmen i beton.

Efter en weekend med en tømrermester anbefaler han at vi dropper betonen og lægger gulvvarmen på spånplader, da det er nemmere at lægge og nemmere at regulere varmen.

Hvad er bedst? Hvad kan I anbefale?

og har I evt. en artikkel eller to hvor jeg kan læse om fordele og ulemper?

Glæder mig til at høre gode input.

God dag.
Hej. Vi har et hus fra 1970 som skal have den... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla.

Tak for svar.

Jeg synes ikke helt jeg kan greje hvor de her varmefordelingsplader skal ligge.

Skal varmefordelingspladerne presses ned i gulvspånpladerne, og derefter selve slangen ned i varmefordelingspladen?

I så fald er det vel følgende scenario nedefra:

Afretningslag af sten/grus diverse
Isoleringsmateriale (300mm)
Fugtspærre
Spånplader
Varmefordelingsplader
Vandrør
Mellemlag (gulvpap)
Svømmende gulv

Eller..?
Debat og debat! Mon det ikke kaldes højtråben ? Og jeg takker for lån af tråd. :o)

En radiator og en konvektor er næsten det samme eller kan være to sider af samme sag!
Du kan finde de finere definitioner her:
http://www.bolius.dk/

Der er så mange måder at lave gulvvarme på - osse dem uden beton - at du kommer til at finde no'en eksempler "du synes om" og forsøge at prissætte dem!

Gulve uden beton er generelt billiger end dem med. Prisen for beton starter ved ca. 1000 kr./m3, (altså ca. 100 kr./m2 ved en 10 cm tyk plade). Med udlægning og pumpning og alle mulige tillæg og andre omkostninger er prisen pr. kvadratmeter måske fra 200 kr. og opad.
... gulvkrydsfiner, spånplader med spor og varmefordelingsplader er heller ikke gratis. Så for at få overblik over det økonomiske bliver du nok nødt til at lave en detaljeret udregning der passer til dit areal, behov osv.

Et billigere alternativ til plader med spor er at bruge høvlet forskalling.
Jamen, så er jeg stille og roligt ved at få styr på det.

Jeg er ved at kigge på priser, og jeg har svært ved at overskue ca. priserne pr. m2 for de forskellige ting.

Vi har 6 rum der skal styres. Alt fra badeværelse på 6 m2 til en stue på 45 m2.

Det bliver omkring 120 m2, men kun omkring 100 m2 der skal trægulv på, så det er det vi tager udgangspunkt i:


Hvordan ser følgende ud:

Pex-rør 17x2: 480 meter: (120 meter for 2500,-)
10000,-

Uponor trådløs gulvvarmesystem til 6 kredse: (f.eks: http://www.lavprisvvs.dk/shop/uponor-traadloest-gulvvarme-485239p.html )
10000,-

6 termostater:
2500,-

Varmefordelingsplader under trægulv: Ca. 100,- pr. m2:
10000,-

Spånplader med spor: (denne pris er et skøn - nogen der har et mere realistisk)
Ca. 200,- pr. m2:
20000,-

Flamingo 300mm: 125,- pr. m2:
12500,-

Stabilgrus. Ca 20,- pr. m2
2000,-

Diverse:
5000,-

VVS-mand:
5000,-

Ialt: 77000,-

Er der noget jeg mangler overser?
Du skal være opmærksom på, at gulvvarmeslangen ikke må have udvendig iltspærre, da den i så fald kommer til at ligge og knirke i varmefordelingspladerne. Men det har du muligvis taget højde for. Ellers virker din pris høj. Jeg gav omk. 2000 kr for 240m 20 mm rør.
Desuden må kredsene ikke være længere end 120 meter, dvs. ca. 30m^2 - så stuen skal splittes op i to kredse. Dermed skal du bruge en styring til én kreds mere (termostaten kan dog godt styre 2 kredse, så du skal kun bruge 6 af disse).
Ja, pas på at du ikke bliver grebet af den omkringsiggribende prisfokusering der udvikler sig i vores samfund, der er også noget der hedder kvalitet, og den hænger ikke nødvendigvist sammen med lave priser.
hej Orla.

Jeg har da ingen steder sagt at jeg vil spare penge og derved spare på kvaliteten. Jeg forsøgte bare at få et overblik over den samlede pris, da jeg ikke aner hvad de enkelte ting koster med et slag på tasken pr. m2.

Anyways - i går snakkede jeg med en kammerat som er tømrermester og arbejder sammen med Teknologisk Institut. han tager ud og rådgiver folk om dette, og han sagde at hvis vi alligevel graver hele gulvet op, så skal vi støbe. kender man nogen der kan hjælpe, så er det den bedste løsning for at sikre at det bliver helt plant osv osv.

Er man derimod selv og skal f.eks støbe en 1. sal eller er der ikke plads til 300mm isolering er gulvet med spånpladerne bedst.

Vi havde jo tænkt på at grave 50-60 cm ned så der er plads til det hele.

Jeg takker for svar, og tager op og tager en snak med kammeraten en af dagene.

Det virker som om at det er smag og behag hvad man vælger. kender man nogle der har god erfaring i at støbe så vælger man det.

Jeg takker for jeres tid.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis