Gulvvarme - hvilke muligheder?

Hej.

Vi har et hus fra 1970 som skal have den store tur. Der er ingen bærende vægge, så alle indervægge ryger en tur (bortset fra badeværelserne) for vi vil have gulvvarme i alle rum. (ca. 130 m2 ialt)

Hvilke muligheder har vi?

Jeg havde umiddelbart troet at vi fjerner eksisterende trægulv, graver ca. 60 cm ned, smider isolering osv i og derefter støber gulvvarmen i beton.

Efter en weekend med en tømrermester anbefaler han at vi dropper betonen og lægger gulvvarmen på spånplader, da det er nemmere at lægge og nemmere at regulere varmen.

Hvad er bedst? Hvad kan I anbefale?

og har I evt. en artikkel eller to hvor jeg kan læse om fordele og ulemper?

Glæder mig til at høre gode input.

God dag.
Hej. Vi har et hus fra 1970 som skal have den... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK. Bedre end ingenting!

Men produktet er ikke testet af TI.

En overensstemmelseserklæring har med CE-godkendelser at gøre!
Jo det er -databladene siger 'ITT test foretaget af Teknologisk Institut'. Jeg har ved studie besøg overværet dele af sådan en Initial Type Testing og det er sgu seriøst stuff! EPS med grafit er testet på lige fod med og andre byggevarer og isoleringsmaterialer.
Godt. Så ender det alligevel i en diskussion. .o)

Skaf mig dokumentation for forsknings- eller testresultater der beviser eller sandsynliggør at flamingo med grafit har 20% bedre varmeledningsevne end alm. flamingo.

Resultaterne skal være fremlagt af et af opfinderen eller producenter uafhængigt forskningsinstitut. Og resultatet skal være kommenteret eller beskrevet af anderkendt dansk forskningsorganisation eller uafhængig ekspert på området.

Grafit i flamingo må være en opfindelse eller videreudvikling - gjort af en eller anden eller nogle! Hvem mon det er?
Undskyld. 20% bedre VARMEISOLERENDE egenskaber end alm. flamingo!!!
Det hjælper nu ikke meget pilehave.

I øvrigt er jeg osse mest her for at lære noget! .o)
Skrevet af Sitting Bull på 12 feb 2013 13:41
Det hjælper nu ikke meget pilehave.

I øvrigt er jeg osse mest her for at lære noget! .o)
Hvis du gør det, finder du frem til at verdens største kemikalie-producent BASF også producerer isolering med grafit-belægning. Det samme gør Isover.

Men hvad, det er nok bare fusk det hele.
Jeg ville ikke være bange for at vælge løsningen uden beton og har selv anvendt den flere gange både ved renoveringer og nybyggeri.
Fordelen er en hurtigere virkende gulvvarme.

Hvor du skal have klinker kan lægge gulvgips som f.eks GF19 eller GF 25 først.

Med hensyn til radiatorer fåes der i dag små konvektorer til at bygge ned i gulvet foran vinduerne (tag en snak med din vvs'er)

Med hensyn til polystyren med eller uden grafit, skal man bare sammenligbe lambdaværdien på de forskellige produkter, som jo er isoleringsværdien. (lavere værdi er = bedre isolering).

Pas på med "moderne lavenergivinduer" da der er meget stor forskel på deres isoleringsevne (der ses eksempler på vinduer med en samlet U-værdi helt nede på 0,7 i dag)

Husk at sortere i indlæggene, da der tilsyneladende er nogle personer der skal kommentere for enhver pris!
Skaf mig dokumentation for forsknings- eller testresultater der beviser eller sandsynlig
gør at flamingo med grafit har 20% bedre varmeledningsevne end alm. flamingo


Skaf det selv din uforbederlige kværulant...
Det kan godt være at det ikke er godt nok for dig at TI har CE-mærket produktet og deri
har deklareret lambda-værdien, men for de fleste af os andre, samt for byggeteknisk
forvaltning, er det godt nok mht. dokumentation.

Det må være svært for dig at købe varer: 'En mursten? Og de siger man kan bygge huse
af dem? Jeg vil se DOKUMENTATION og ikke fra Teknologisk Institut, men fra en profes-
sor fra MIT, ellers dur det ikke'


Det mere seriøse:

Mht. valg af vinduer kan jeg anbefale at kigge på energivinduer.dk hvor man man finde
E-ref og U-værdier for alle energimærkede vinduer -for som Orla siger er der vid
forskel på disse.

Mange tak for svar alle sammen. Der er rigtig gang i debatten :-)

Kunne godt være jeg skal undersøge mulighederne mere omkring gulvvarme uden beton. Det må være hurtigere at lægge (og nemmere måske?) - men hvad med prisen. Er det stort set det samme?

Mht isolering - jeg ser lige hvad de forskellige ting koster og tager en snak med svigerfar, da det primært er ham der er primus motor.

Konvektorer - har aldrig høt det ord før, men jeg må lige undersøge hvad det er. Kan vi slippe for radiatorer vil jeg være glad - men ikke for enhver pris :-)

Hvis vi nu beslutter os for gulvvarme uden beton, er det så varmefordelingsplader vi skal have fat i?

God dag derude
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis