Indbygnings-brændeovn med stålskorsten?

Hej LDSére.

Jeg tænkte på, om det er muligt at lave en skalmur, hvori der indsættes en indbygningspejs/ovn og derefter tilslutter denne med en alm. stålskorsten ved at nedsænke moduler oppe fra loftet?  Således at stålskorstenen egentlig er skjult i hulrummet og blot ligner denne løsning http://www.krsandblaesning.dk/da/10...jseindsats 

Dette grundet at jeg ikke er interesseret i en muret skorsten. Kan intet finde på nettet om det, så er denne tanke helt hen i vejret?

Tak for jeres altid gode inputs .

Mvh. blw.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kan jo laves.
Jeg tror nu ikke skorstensfejeren bliver begejstret for den løsning!
Men der kan jo ikke være hverken en indbygningspejs eller en stålskorsten "i en skalmur"

Hvis kunne det måske være en mulighed med en aftagelig front eller side. Så der blev inspektionsmulighed til stålskorstenen?
Inspektionsmuligheden var jeg også betænksom omkring. Rent praktisk ville løsningen sagtens kunne laves, men det betyder selvfølgelig ikke, at det ville være en ok måde at gøre det på .

Jeg ender nok med at vælge en almindelig fritstående ovn istedet.
Har set nogle væghængte modeller, som samtidig har haft topafgang med stålskorsten. Hvilket undrer mig lidt, da både ovnen og skorstenen jo tilsammen har en ganske stor vægt.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du "ikke er interesseret i en muret skorsten"

Hvis vi holder os til dit billede så vil jeg da tro at der inde i murværket er skorstensrør. Af beton eller pimpsten eller hvad det hedder!

De væghængte modeller kræve en "passende væg" både af brand- og styrkehensyn. Men en sådan ovn vejer måske kun 100 eller 120 kg. Det kan en normal solid 11cm tyk muret væg vist godt klare. Skorstenen vil man nok "fastgøre/hænge op" i tagkonstruktionen!

Vil jeg tro! .o)
Ja der skal uden tvivl fastgøres spærstyr til tagkonstruktionen uanset.. Men om man somme tider afhjælper noget af skorstenens vægt ved hjælp af lignende beslag til væghængte med denne løsning, skal jeg ikke kunne sige.

Årsagen til at jeg gerne vil undgå en muret / Isokern-skorsten er rent vedligeholdsmæssigt. Man vil selvfølgelig kunne beklæde denne med zink eller lignende. :-) .
Skorstenen kan vel udføres med noget a'la nedænkningsrør som ommures. og pudses!

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=826

Derimod må murede skorstene ikke beklædes.

Det vil være meget simpelt at "ophænge" stålskorstenen i tagkonstruktionen. Et par skruer igennem spærstyret ind i skorstenens stålkappe er måske blot hvad der skal til. Er mit gæt!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis