Almindelige eller skydelåger?

Hej

Er blevet smidt i gang med et projekt af kæresten. Vi har et skab stående i et "hul" i væggen, det skab vil hun gerne have væk og have hele hullet til et stort skab. Men spørgsmålet er som hvordan det skal udføres. Hullet har målene H: 2590 B: 885 D: 570. Har læst mange steder at hvis man ønsker at lave låger selv, skal man lave det i MDF plade, men tænker at hvis lågerne skal være to delt, bliver de nogenlunde 2590*442 og er det ikke rimelig meget vægt at udsætte hængsler for? Så er der nogen der ved om man kan bruge andet? Melamin evt? Og hvad ville være mest fornuftig, fordele ulemper om man gik alm. låger eller skydelåger?

På forhånd tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer jo an på hvor tykke plader du anvender om det er meget vægt, er det 16mm skulle det ikke være et problem med alm. beslag, ulempe ved skydedøre er selvfølgelig at kun den ene side kan åbnes af gangen, men så tager den heller ikke plads foran som alm. låger gør, hvilket jeg giver fordele og ulemper ved de 2 løsninger.
Almindelige hængslede låger i alm. klædeskabe er jo ofte 60 cm brede. men sjældent 256 cm høje.
2 låger ca. 44 cm brede er slet ikke noget problem med alm. standard skjulte hængsler. Eller andre hængseltyper.

Du kan fint bruge 16 mm MDF plade som låger og montere dem med 5 hængsler i hver.

Men lågerne skal jo osse sættes fast i hullet eller væggen? Hva' med det? .o)

3 beslag skulle være fint....
Nej-nej! :o)

Er der ikke stort set altid 4 hængsler i en alm. 2 meter høj skabslåge?

5 hængsler vil dels understrege Buchwalds generelle indstilling til kvalitet og soliditet. Og dels tillade børn at "hænge i lågerne" døgnet og året rundt - uden ødelæggelser af betydning! .o)

Har kun arbejdet med MDF meget lidt og har ikke hæftet mig ved hvilket tykkelser der er blevet brugt, blot at det nok ikke var det letteste materiale, men hvis du mener det kan lade sig gøre med 16mm og at det er fint til formålet, så er det det jeg må hoppe ud i.. Når man så snakker priser, hvad er så den billige løsning. Der skal vel nogle skinner til loft/gulv hvis det er skydelåger og beslag hvis alm låger. Arbejdsmæssigt ville jeg også tro at alm låger ville være det nemmeste projekt, men skydelåger er måske ikke det store problem eller?
Annonce
16 mm er nærmest standardlågetykkelse.
Men det er jo som sagt ikke nok af sætte hængslerne fast på lågen. De skal osse sættes fast - "i den anden ende"!!!

Hvis du ikke gider alt det bøvl med plader og hængsler.

Så kan du blot hæfte et lagen fast i loftet. Således at det hænger ned foran skabsåbningen jo!
1 lagen, 10 hæfteklammer med maskinen fra skrivebordet - samt 15 minutters arbejde! Nemt, hurtigt og ikke mindst billigt! :o)
Var ikke klar over at 16mm var standard, men var bekendt med at højden, de 2590 ikke var standard, så derfor min frygt for at det blev for tungt.

Ved ikke hvad der er nemmest da jeg ikke før har begivet mig ud i noget lignende, men kan man ikke sætte en liste i siderne hvorpå man kan montere beslagene?

Det med at sætte lagen/lærred w/e op, er hverken i min eller kærestens smag og med tre unger der nok ville finde det sjovt at flå i det i tide og utide, ej heller super praktisk.
Nu er det jo ikke altid at "Nemt, hurtigt og ikke mindst billigt! :o)" er foreneligt med "kærestens smag" Tværtom faktisk! .o)

Jo, noget med at skrue en liste "godt fast" på væggen. Så skal det nok kunne lade sig gøre!
Hehe, ja det er lige det. Er lige nu i gang med at male, har delt et rum i to med gips og skærmet en dør af, en idé som damen fandt god, hendes opgave i alt det her? Hun har slebet vindues/dørkarme og ellers går hun og peger på hvor hun finder fejl.

Så du ville klart vælge alm låger frem for skydelåger? Taget slutfinish og uerfaren arbejde i betragtning? Og nogen idé til om man kan finde en udførlig guide til hvordan man bærer sig ad?

Tak for dine svar "so far"
Skrevet af Sitting Bull på 10 feb 2013 14:19
Nej-nej! :o)

Er der ikke stort set altid 4 hængsler i en alm. 2 meter høj skabslåge?

5 hængsler vil dels understrege Buchwalds generelle indstilling til kvalitet og soliditet. Og dels tillade børn at "hænge i lågerne" døgnet og året rundt - uden ødelæggelser af betydning! .o)



Nej, er normalt 3 hængsler i 2 meters højde, også med 16mm og spejl udenpå, som vi bla. har her i huset....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også