Nyt tag men "svamp"på udhæng

Hej,
Håber der er nogle kyndige folk, som kan give mig lidt vejledning.
Vi har fået lagt nyt tag på vores hus i august 2012. Nu opdager jeg, at der på udhænget flere steder er mørke pletter. 
Er dette forventeligt, og ok at der er sådanne skjolder? Det ser ikke ud til, at der er en læk ved taget som har medført opfugtningen, så mon ikke materialerne har været opfugtede?( men kan der komme så sorte skjolder ved blot alm. opfugtning?)
Hele udhænget samt stern bliver malet så snart vejret bliver bedre, men kan det vente eller skal jeg give det noget fungicid nu?
De bedste hilsner





6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke helt normalt nej, hvilket tag har i fået lagt på...?
Det er et helt alm. tegltag. M. diffusionsåbent undertag
Hvad er så alm. tegltag....

Er det kun i dine gavle det ser sådan ud eller ?

Kunne være undertaget ikke var kørt helt ud til vindskederne, og dine udhængsbrædder derfor optaget fugt fra under taget.

Det ligner alm. høvlet forskalling der er brugt som underbrædder, og de sætter rimeligt hurtigt skimmel, hvis de altså får vand, så kan også være fordi de var fugtige  da de blev lagt,
Hej igen,
Og tak fordi du tager dig tid til at svare:-)
Det er monier vingetegl, og jeg kan se at undertaget er ført helt ud til vindskederne.
Det er kun på den ene side af huset at de er jordslået, på den anden side af huset er der intet.
Vingetegl lukker selvfølgelig mere vand ind i forhold til en falstagsten, men er ikke årsagen til problemet hvis undertaget er ført helt ud til vindskederne.

Kan være restfugt i murværket, hvis det har fået lidt vand inden taget blev lukket, som sagt skal der ikke meget til når der lægges et undertag henover ubehandlede brædder, det er sikkert siden mod syd der er mindst medtaget, da denne får mest sol og derved tørrer hurtigere ud.

Umiddelbart vil jeg mene det er fugt fra da det nye tag blev lagt, der er årsagen til de nu har sat skimmel langs væggene.

Test hvor fugtigt brædder er inden du maler dem her til foråret / sommer, så viser det sig sikkert at de er tørre, og problemet er "løst"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også