Asbesttagplader: nedtagning

Hej

Jeg har et gammelt hus, som jeg er ved at gøre klar til nedrivning. Taget er de gamle klassiske
asbestbølgeplader, som dog for den del år siden grundet/malet.

Jeg mener, at jeg sagtens kan nedtage samtlige plader uden at smadre dem. Efterfølgende
skal de pakkes på paller, og afleveres indpakket i 2 lag plastic.

Jeg kan se, at der findes en lang række regler vedr. håndtering af asbest, men jeg kan ikke
finde regler for privates nedtagning af asbestplader.

Er der nogen, som kan oplyse, om jeg gerne selv må nedtage pladerne, eller om der også gælder
særlige regler for private ?

På forhånd tak !


Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må godt pille dem ned selv ja, og kan levere dem gratis på genbrugen, dog har nogle en max. antal pr. dag de modtager pr. husstand, så kan være de skal leveres af flere gange.
Det er meget forskelige regler for aflevering af asbestplader. I Herning Kommune må man max. aflevere 10 plader om året. pr. husstand. Alternativt skal de sendes til østdiponi


http://www.herning.dk/Borger/Affald/Genbrugspladser/Gode%20rad%20og%20regler.aspx

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Netop. Du skal have fat i Odder Kommunes retningslinjer vedr. deres genbrugspladser og håndtering af byggeaffald.

Hvis du lige lover IKKE at køre pladerne til 8000 Århus. Så er der jo osse de andre nabokommunerner! :o)
hej . har selv taget MANGE plader ned. jeg gjorde det jeg tog dem ned og derefter i en trailer og kørte dem på genbrug hvor jeg stablede dem på en palle. og hvis der var nogle stumper så kom de i en big bag. så det er bare komme igang.

Er du bindegal?
Kommunens samlede akut-forureningsberedskab vil jo omgående blive sat i gang med en katastrofe-evakuering i flere kilometers omkreds. :o)

Jeg blev for et par år sendt hjem fordi bølgepladerne IKKE var indpakkede. Og det var endda asbestfrie plader! .o)
På arbejde har vi en mindre bygning, hvor der var asbest plader på, der var et par rækker med asbest fri plader, det var dem der var defekte. Resten af pladerne var gamle asbestholdige.
Men alle plader skulle skiftes.
Der ankom en tømre og hans lærling, de kravlede på taget, og skruede pladerne, af de blev bare smidt ned i deres trailer, både dem med og uden asbest.
De brugte ingen form for sikkerhedsudstyr, såsom åndedrætsværn eller dragter.

Så ikke alle professionelle tager det lige tungt   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også