Opsætning af lampe

Jeg skal bare hænge en lampe op, ganske elementært!
Indtil jeg skruer mig ind til kablerne - og jeg kommer i tvivl om hvilke jeg skal bruge.
De gul/grønne skal jeg holde snitterne fra, det ved jeg. Men hvilke to af de andre skal jeg så skrue min lampe i?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er blå og sort måske brun.
blå er nul sort er fase/brun.


ps: hvad farver har du der hvor lampen skal tilsluttes.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Ved nyere ledninger skal du sætte den på blå, og sort. Den sorte er ofte den der bruges til mellemledning, ellers er det det nok den hvide.
Ved gammel installation er det nok den sorte der er null, også skal du finde en af dem som ikke er hvid, da den hvide sikkert er fasen.
Men det ville være meget nemmere at fortælle hvis du lige tog et billed og lagde op. Men det værste der kan ske er den ikke tænder, eller du ikke kan slukke den, hvis du montere forkert.
Nu skriver du hvilke to af de andre ledninger, du skal benytte!
Du skal jo teoretisk set tilslutte din lampe til to ledninger (mellemledning og nul), så er det ikke bare at forbinde lampen? :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tusind tak for de mange svar!
Faktisk troede jeg, at jeg allerede havde lagt et billede op ..... :-|
Nu har jeg lagt det her; http://mari-ann.dk/kabler.jpg
Vi bor i et hus der er både vældig gammelt og helt nyt - det meste af den slags er vist nyt.
Nu hvor jeg har læst jeres svar, så har jeg faktisk stor tillid til, at I kan hitte rede i kablerne på billederne
KH
/Mari-Ann
Annonce
Ja, der ser ud som om det er en relativ ny del af installationen, og blå er nul. Normalt vil brun være fase, og gul/grøn er jo jord.
Det er nok 2 mellemledninger, er der 2 kontakter i rummet?
Nå, det kan ikke gå helt galt at afbryde strømmen, forbinde den blå til blå på lampen og den sorte til den anden ledning fra lampen derefter prøve at tænde for strømmen igen. Hvis der er lys, og det kan tændes og slukkes på kontakten er det OK.
Ellers afbryd igen, tilslut blå og den sorte med hvid streg, tænd igen og prøv med kontakten. Sidste mulighed blå og brun giver sikkert lys, men det kan ikke slukkes, da brun er fase (konstant spænding)

 

Skrevet af Nedergaard20 på 13 feb 2013 19:53
enig med hanss

Ja, prøv dig frem med blå som den ene ( nul )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

(hmm... Hvor forsvinder den hvide/grå leder hen??)
Steelman, jeg tror ikke der er en hvid/grå. Et normalt 5x1,5 PVIKJ indeholder gulgrøn, blå, brun, sort og sort med hvid streg. Det der ligner en grå leder er vist "grisen" eller hvad den kaldes den plasttråd der er i centrum af de 5 ledere, - for at sikre en pæn fyldning af kablet.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis