Efter vask lugter tøjet surt?

Hej Lav det selv folk.

Min kone er begyndt at brokke sig over at tøjet lugter surt efter vask, men jeg er helt på bar bund med hvad årsagen kan være til dette. Nogen gode bud?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fundet følgende link hvor det beskrives hvordan problemet opstår og kan løses. Held og lykke med det:

http://www.danlind.dk/?id=213
Det endte med en ny vaskemaskine, den lugtede stadigvæk bagefter af gammelt akvarie
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lad være med at komme de sure sokker sammen med det øvrige. Vask de sure sokker for sig selv og problemet er nok løst
Var det en mose-agtig lugt?

Det havde jeg for et stykke tid siden. Kuren bestod af noget i retning af 3 x vask med opvasketabs på 60 grader + 1 vask 60 gr. med vaskepulver og til sidst 1 vask igen med opvaskemiddel (opvaskemaskine). Jeg kan finde opskriften et sted (findes også på nettet), men nu har du jo skiftet maskinen.

Min datters sportstøj lugter stadig efter vask, selv med forvask mv. Løsningen består i at lægge sportstøjet i blød et par timer i 5 l. vand med 2 dl. rodalon  - før man vasker tøjet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ved ikke om i har haft akvarie, men lugten mindede om når man renser akvarie
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ca. 45 år siden (akvarie) - men det er nok den der brakvands lugt.

Man kan slippe af med den - det lykkedes for mig. Tjek evt. google, Bolius mv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hej Jonas,

Min kone og jeg havde samme problem i flere år og vi prøvede næsten alt hvad der var mulig for at slippe af med sur lugt i vores vaskettøj. Vi brugte formuer på Rodalon og fulgte alverdens råd for at skylle vores AEG vaskemaskine igennem.

Pludselig en dag læste jeg, at der kan opstå en bakteriedannelse i vaskemaskiner med plast indmad og at denne bakteriedannelse er "umulig" at slippe af med. Forelagt denne oplysning investerede vi kr. 9000 i en Miele vaskemaskine med indmad i rustfri stål og derefter vaskede vi alt vores tøj en gang til i Rodalon og vupti......så var problemet løst.

Så mit råd er at købe en Miele vaskemaskine en gang for alle så du ikke skal høre på fruens brok i flere år frem. En dyr med 100% effektiv løsning.

Jeg har ligeledes boret udluftningshuller i vores store klædeskabe og vi sørger for at vores rene tøj ikke ligger alt for kompakt i skabene så der kan komme luft til. Men den skabsluft der kan opstå når noget har ligget i årevis er ikke at sammenligne med "sur" lugt fra vaskemaskinen. Jeg har været udsat for at tage en ren T-shirt på og når jeg så senere på dagen selv begyndte at svede blev denne "sur" luft forstærket x 10. Hurra for at en Miele vaskemaskine med rustfri indmas redde os fra vores gamle pestilens ;-)

Hundefar

Er du kommet videre med problemet? 

Hundefar

Problemet skyldes nok ofte, at vi jo efterhånden er blevet en nation af lunkentvandsvaskere, som jo er alle tiders miljø for bakterier og svamp at trives i.

Månedligt bør maskinen køres med et kogeprogram (så varmt som maskinen kan, men gerne over 60 grader) og vil man slå to fluer med et smæk, kan man komme et par skefulde citronsyre i sæbeskuffen og køre programmet uden tøj. Så får man både "desinficeret" og afkalket samtidig.
Hej Hundefar,

Jeg skal være ærlig og indrømme at jeg valgte den nemme løsning.... Jeg købte en ny

Så ja problemet er løst
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også