At trække en ledning fra en kontakt?

Jeg ved ikke om man må lave det selv, men here goes:

I vores soveværelse sidder der en kontakt lige inden for døren. Dels til at kunne opsætte en loftslampe ("udgangen" er et par meter væk på væggen oppe under loftet) og dels til at kunne sætte støvsuger og lign til under.
Det ligner nærmest to seperate kontakter.
Problemet er at vi foran "udgangen" til en evt loftlampe har et stort skab, der fylder hele væggen. Det ville være seriøst nemmere at trække en ledning fra afbryderen, op langs dørkarmen og hen over loftet til den lampe vi gerne vil have midt i loftet.

Men kan man det og må man gøre det selv? 
Hvis ja, er der så nogen steder på fx. youtube el. lign. hvor man kan se hvordan?


Jeg kan godt selv....
- hvis du lige viser mig hvordan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det letteste er at sætte et stik på en almindelig lampeledning, og så tilslutte den til stikkontakten. Den kan du så så slå fast til karmen med små kabelsøm. Du vil så godt nok være nødt til at tage lampen fra, når du skal bruge støvsugeren, men det er måske også til at leve med.
Du må ikke lave ændringer i den faste installation, hvilket du vil gøre, hvis du vil forbinde noget direkte til afbryderen. Det skal du have en elektriker til. Han vil nok føre et installationskabel op langs karmen og sætte en udløbsroset på loftet. Men det bliver næppe særlig kønt.
Men vi bruger i forvejen den kontakt permanent til en stikdåse (forlængerledning) til vores natlamper, vækkeure, mobil-opladere osv. Så det er ikke en god løsning for os.
Har du nogen ide om hvad det ville koste at lave det du alternativt foreslår?

Ellers må vi jo tage den lange vej og få bakset skabet ud så vi kan komme bagom

Jeg kan godt selv....
- hvis du lige viser mig hvordan
Du kan evt. udskifte din stikkontakt til en dobbelt, hvis den ikke allerede er det:
http://www.wattoo.dk/lk-fuga-stikkontakt-m-1-pol-afbryder-dobbelt-2-pol-1017036723-1017036736-1017036749

Det må du godt gøre selv.

En elektriker vil vel skulle bruge 1 times tid på at lave det på den anden måde (måske lidt mere, hvis kablet skal føres hen over loftet) og materialer til nogle hundrede kroner. Så mit gæt er, at det kan laves for 1000 kr. Hvis du er heldig, ligger der et kabel til lampeudtaget på loftet. I så fald kunne man klippe det over, og flytte det på den måde "oppefra". Det vil nok være det pæneste. Men det afhænger af, hvordan den nuværende kabelføring er.

Et andet alternativ kunne være noget trådløst, men det bliver hurtigt dyrt.
Kontakten i linket kan vist ikke være der.
Den vi har sidder i en smal dørkarm og er kun 5-6 cm bred. Men jeg tænker lidt over det.
Synes bare det er underligt at jeg må gerne skifte kontakten til en med 2 stik, men jeg må ikke fastmontere en ledning fra den.
Det er jo ikke fordi jeg vil lave en ny stikkontakt eller udløbsroset...


Jeg kan godt selv....
- hvis du lige viser mig hvordan
Skrevet af Yaka på 09 feb 2013 18:51
Kontakten i linket kan vist ikke være der.
Den vi har sidder i en smal dørkarm og er kun 5-6 cm bred. Men jeg tænker lidt over det.
Synes bare det er underligt at jeg må gerne skifte kontakten til en med 2 stik, men jeg må ikke fastmontere en ledning fra den.
Det er jo ikke fordi jeg vil lave en ny stikkontakt eller udløbsroset...


Er det ikke bare at få de skabe ud, få sat en lampeledningen i og sæt skabene tilbage igen?? Hvis det er en fast skabsvæg hvor du ikke længere kan komme til rosetten, så er det vist også ulovligt, da det jo så er en skjult samling, eller hvad??
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 09 feb 2013 19:19

Er det ikke bare at få de skabe ud, få sat en lampeledningen i og sæt skabene tilbage igen?? Hvis det er en fast skabsvæg hvor du ikke længere kan komme til rosetten, så er det vist også ulovligt, da det jo så er en skjult samling, eller hvad??

Jo... det er også efterhånden min konklussion. Skabet er ikke en væg, men "bare" et godt 250x230x55 cm stort skab med skydedøre som derfor er svært at flytte og besværligt at skille ad..

Jeg kan godt selv....
- hvis du lige viser mig hvordan
Hvis din nuværende stikkontakt er med jord, må du ikke udskifte den til en dobbelt!!!

Den bedste er nok at bakse det skab ud og få monteret din lampeledning i det eksisterende udtag....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis