erfaringer med Biomax pillefyr

Hej Allesammen

Vi skal til og skifte vores gamle oliefyr ud til noget der er billigere, er dog meget i tvivl om hvad vi skal skifte til.
Skal det være et gasfyr eller pillefyr.
Et gasfyr vil koste os ca. 55.000kr med stikledning og så bare køre derud af.
men så har jeg set på nettet et biomax 16kw pillefyr til 21.000kr.

Og så er jeg jo nysgerrig om der er nogen der har erfaringen med dette mærke og hvordan det kører.

Mvh
Hej Allesammen Vi skal til og skifte vores... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bredum på 15 feb 2013 01:08
Scotte har op til 94% (teoretisk) og 91% i praksis
BioMax 89,4% (Teoretisk) og 89% i praksis 

Så ingen forskel af betydning, andet en BioMax er billigere at villigholde, reservedele mm. 

scotten modulere ned til 2 kw, biomax modulere ned til 4,1,  bor man i et lille hus med lavt forholdsvis lavt forbrug, kommer man aldrig op på de 16 kw biomax kan lave, men vil ofte ligge under de 4,1, og derfor vil biomax stoppe og starte hele tiden, som kræver højere forbrug, hvor scotten kan holde sig kørerende længere tid af gangen...
Skrevet af bredum på 15 feb 2013 01:08
Scotte har op til 94% (teoretisk) og 91% i praksis
BioMax 89,4% (Teoretisk) og 89% i praksis 

Så ingen forskel af betydning, andet en BioMax er billigere at villigholde, reservedele mm. 


Hvor kommer de tal fra?

Venlig hilsen

Jens


☆☆☆☆☆
Jeg har nu i 4 år, været den frustreret og kede ejer af et Biomax 10kw pillefyr.
I må ALDRIG købe dette, da det ikke virker.
Det startede med at sneglen knækkede.. det gjorde de næste 2 snegle jeg fik også.
Efterfølgende har det aldrig virket i mere end et døgn. Og hvilket døgn !!
Det soder hele kælderen ind i en tyk tyk sod. Det larmer som en F16 flyver under takeoff. Det gør ud hvert 20 min og vil ikke starte op igen. Pillerne sætter sig fast og man skal tømme hele kammeret og skille sneglen helt ad.
Jeg har brugt RIGTIG mange timer på at skille det og er blevet sort fra top til tå.
Jeg har brugt over 10000kr på teknikere som var eksperter i dette fyr. De fleste "fikser" det. Men dagen efter virker det ikke igen.
De fleste Eksperter som har været på besøg har også sagt at det er et dårligt fyr, en billig efterligning af blackstar.
Hold da op hvor er jeg ked af min investering. Jeg savner min brændeovn...
Køb aldrig dette fyr. Medmindre du vil bruge resten af dit liv på at fikse noget som ikke kan fikses.

Jeg har en BlackStar med 10 kw Scotte brænder på, den kan modulere ned til 10 % effekt altså 1 kw. Min tidligere nabo har en næsten magen til dog på 16 kw den kan også modulere ned på 10 % effekt som så er 1,6 kw. Slid- og reservedele er da ikke specielt dyrere end som til en Biomax. Jeg er meget tilfreds med mit nu 5 år gamle pillefyr - det har aldrig slået en forkert prut. 

Runelf skrev den 23-04-2019 23:02:56


☆☆☆☆☆
Jeg har nu i 4 år, været den frustreret og kede ejer af et Biomax 10kw pillefyr.
I må ALDRIG købe dette, da det ikke virker.
Det startede med at sneglen knækkede.. det gjorde de næste 2 snegle jeg fik også.
Efterfølgende har det aldrig virket i mere end et døgn. Og hvilket døgn !!
Det soder hele kælderen ind i en tyk tyk sod. Det larmer som en F16 flyver under takeoff. Det gør ud hvert 20 min og vil ikke starte op igen. Pillerne sætter sig fast og man skal tømme hele kammeret og skille sneglen helt ad.
Jeg har brugt RIGTIG mange timer på at skille det og er blevet sort fra top til tå.
Jeg har brugt over 10000kr på teknikere som var eksperter i dette fyr. De fleste "fikser" det. Men dagen efter virker det ikke igen.
De fleste Eksperter som har været på besøg har også sagt at det er et dårligt fyr, en billig efterligning af blackstar.
Hold da op hvor er jeg ked af min investering. Jeg savner min brændeovn...
Køb aldrig dette fyr. Medmindre du vil bruge resten af dit liv på at fikse noget som ikke kan fikses.

 Jeg har til gengæld været den tilfredse ejer af et biomaxanlæg i 6 år. Efter at jeg lærte det at kende og fandt gode indstillinger på nettet i første fyringssæson har det virket perfekt og har ikke skullet skifte en eneste del endnu. Dette blot for at understrege at erfaringer kan variere meget.

Vi har kørt med scotte brænder i 13 år og for 6 år siden lod jeg mønterne springe og købte en blackstar kedel. Det øgede besparelsen en anelse, men gjorde rengøring til en leg og kæmpe askeskuffe. Herom sommeren bruger vi tænd- sluk automatikken, så fyret starter morgen og aften i 1,5 time og producerer det varme vand vi skal bruge. Det er billigere end at montere el stave i vandvarmsbeholder. Perfekt at bruge. Har feks kun skiftet fotocelle ganske få gange. 

Tommelfingerregel til trådstarter: et pillefyr skal knokle og holder sig ren. Dvs at et 10 kW fyr let varmer 150-200 kvm op.




 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis