erfaringer med Biomax pillefyr

Hej Allesammen

Vi skal til og skifte vores gamle oliefyr ud til noget der er billigere, er dog meget i tvivl om hvad vi skal skifte til.
Skal det være et gasfyr eller pillefyr.
Et gasfyr vil koste os ca. 55.000kr med stikledning og så bare køre derud af.
men så har jeg set på nettet et biomax 16kw pillefyr til 21.000kr.

Og så er jeg jo nysgerrig om der er nogen der har erfaringen med dette mærke og hvordan det kører.

Mvh
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fik selv anbefalet siden herinde, prøv og læs på stokerpro.dk

Det er mange gode oplysninger
Hvad er dti buget til at købe fyr for og hvad har du af hus det skal opvarme.

Bio18, scotte, biomax, multi 22, passat c1 og hvad de ellers hedder de piller brænder. De er lige ringe og gode.

Nogle af dem har en dårlig styring, scotte har en god styring, men hvis man kan finde ud af justere lidt på dem, er bio10/biomax styring også rigtig gode, jeg har selv en Bio18 fra vvs eksperten.

hvis du har en stor hus eller ønsker en stoker i stedet. skal du over i noget KSM Stoker, Twinheat samt de store passater.

Denne er nok det bedste på market.
fra et firma der har 20års effaring i stoker, styringer kommer fra et firma i thisted med nok lige så længe effaring.
Jeg ved ikke om de kan findes billiger andre steder. men det var det første sted der kom op ved google.

http://webshop.gyrstingevvs.dk/product/11-kw-ksm-multistoker-175-13-132/

Henrik@p: tak for info, der vil jeg tage et kig..

Kent A: mit budget er ca det samme som jeg skal give for at gasfyr, men hvis jeg kan få et pillefyr for 30.000kr er det jo også mange penge at spare
Huset som skal opvarmes er på ca 150kvm med gulvvarme.
Der er gulv varme over det hele. Så vil jeg gå efter en kedel af støbejern.

Den kan køre med langt laver tempetur og derved mindre forbrug. Kender en der har 250m2 hus. han bruger 4500kg træpiller på 188dage. mener han køre på 45grader hele tiden. han sætter lidt til i el til varmvandsbeholdere da elpatronen skal varme det fra 45 til 62 grader. men han spare en masse.

Pladejerns kedeler skal min har en temp på 60grader..
Skrevet af Kent A på 09 feb 2013 08:48
Der er gulv varme over det hele. Så vil jeg gå efter en kedel af støbejern.

Den kan køre med langt laver tempetur og derved mindre forbrug. Kender en der har 250m2 hus. han bruger 4500kg træpiller på 188dage. mener han køre på 45grader hele tiden. han sætter lidt til i el til varmvandsbeholdere da elpatronen skal varme det fra 45 til 62 grader. men han spare en masse.

Pladejerns kedeler skal min har en temp på 60grader..

cirkulationsvandet skal da gennem en shunt ved fyret alligevel, så er det da ligemeget om fyret varmer op til 60 eller 45 grader.. 
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 12 feb 2013 12:20

cirkulationsvandet skal da gennem en shunt ved fyret alligevel, så er det da ligemeget om fyret varmer op til 60 eller 45 grader.. 

hvem siger det.
Skrevet af Kent A på 12 feb 2013 19:47

hvem siger det.
Hmm okay sad lige og læste nogen tråde igennem, det er kun med pladejerns kedler der skal være en shunt, der kan man bare se, dog kan jeg ikke se fidusen i at bruge El til at varme VVB fra 45 til 62 grader, det må da stadig koste en del i strøm, og på sigt mere end en shunt ved fyret koster...

Jeg kan vamt anbefale en Biomax 16 anlæg, det tager lidt tid at indstille, men så er det klippe stabilt. Køb det direkte hos http://www.vvs-eksperten.dk/index/biomax-16-2045 det betaler sig også smider de gerne shunten med gratis. Der er ingen grund til at give det ekstra for Woody/Scote og jo mere enkel fyret er, jo billigere og nemmere at reparer den dag der sker noget. Woody/Scote er meget følsomme overfor smuld, pillestørrelse mm. og jeg har ikke oplevet biomax'en brokke sig endnu.

Den kan køre sommerdrift og derfor kan det ikke betale sig at bruge elpatron i vandvarmeren. kør på piller året rundt og benyt sommerdrift funktionen når du føler der ikke skal varme på huset.

HUSK vandvarme priotering og den mekaniske udgave, da jeg oplever defekt i de elektroniske udgaver.

den pausefyrer også automatisk og det virker perfekt.

En af dem der har styr på anlægget findes her http://www.fyrteknik.dk/forum/
Har selv scotte og er yderst tilfreds. Scotten har (mig bekendt) noget højere udnyttelsesgrad i forhold til bio18. Der er ingen prøblemer med tæring, når bare man intiller shunt korrekt.

Der er mange penge at spare i forholdt til olie/gas, men selvfølgelig også lidt arbejde.

Venlig hilsen

Jens

Scotte har op til 94% (teoretisk) og 91% i praksis
BioMax 89,4% (Teoretisk) og 89% i praksis 

Så ingen forskel af betydning, andet en BioMax er billigere at villigholde, reservedele mm. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis