Tilslutning af ny kogeplade

Hej,

Jeg har købt en ny kogeplade (induktion) i stedet for min gamle glaskeramiske.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tilslutte den. Min gamle var tilsluttet 3 faser (af 16 A). 

På den nye ledning er der ikke sat en stikprop. Se billede:
Den sorte og brune er hæftet sammen, og den blå og grå er hæftet sammen



Som jeg læser vedledningen, så jeg jeg mulighed for både at tilslutte den til enten 1 eller 2 faser.

Løsning 1, sætter jeg den bare på et almindeligt stikprop, og så får den en fase og 220V


Løsning 2: Her skiller jeg den brune og sorte af og sætter den på 2 faser fra den gamle kraftstik og den blå/grå den nul'en i kraftstikken


Løsning 3. Her sætter jeg den brune og blå på en almindelige stikprop og den sorte og grå på en almidelig stikprop og tilslutter den 2 forskellige faser


Mit spørgsmål er somfølger:
Har jeg forstået løsningerne korrekt?

Jeg er egentlig mest til løsning2, hvor jeg blot benytter 2 faser fra den gamle kraft stik og så bare lader den sidste være. Men er det lige meget hvilken af de to faser jeg benytter, eller skal det være nogle specielle?

Med venlig hilsen
/Thomas

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løsning 2 er også den "rigtige", forstået på den måde at løsning 1 kun giver halvt så meget power til dine kogeplader og løsning 3 er noget rod med 2 separate stik.

Som jeg husker det, er det med hvilke faser du bruger, kun vigtigt hvis du skal slutte en motor med flere faser til.

Sidder der et kraftudtag eller blot en samledåse der hvor du skal slutte den til?
helt klart løsning 2, løsning 3 lyder som noget rod..

Men underligt det ikke kan sættes til 3 faser, det ligner da der er ledninger til det, sort, brun og hvid=faser, blå nul, og grul/grøn jord..
Men hvis det ikke er en mulighed ifølge producenten, så er 2 faser sikkert også fint..
Hej igen,

Tak for svar.
Der sidder et kraftudtag der hvor jeg skal tilslutte, så jeg skulle mene at jeg skal sætte sådan en her på (http://www.greenline.dk/Afbrydermateriel-div-3/400-volt-materiel-81/16A-Stikprop-5Pol-3067)

Er det ligegyldigt hvilke 2 faser jeg vælger? Er der forskellig spænding på de forskellige faser?

Mvh
/Thomas
Jeg kan ikke se dit billede....
Men du skal bruge løsning 3 (bruger du løsning 2, overbelaster du gruppen, og kan ikke bruge alle kogezoner samtidigt).

Den blå og grå skal i nul i komfurstikket, og den sorte og brune skal tilsluttes hver sin fase.
Det er ligegyldigt hvilke to faser du bruger, vær dog opmærksom på om der er andet tilsluttet til nogle af de tre faser.
(det kunne jo være ovnen skulle bruge den 3' fase)

Hvis du måler er der ca. 400 volt mellem to faser, og 230 volt mellem en fase og nul.
Annonce
I sidste ende må det afgørende om der er ført 2 eller 3 faser frem til dit kraftstik. Men så bliver du nødt til at skille dåsen ad og kigge
Løsning 3 overbelaster da gruppen, om noget. Medmindre der er ført to faser frem til to stikkontakter der sidder lige ved siden af hinanden.
Skrevet af pilehave på 08 feb 2013 13:00
I sidste ende må det afgørende om der er ført 2 eller 3 faser frem til dit kraftstik. Men så bliver du nødt til at skille dåsen ad og kigge

Han vil ikke kunne komme til at bruge 3 faser, da kogepladen skal køre på 230 volt.
Men skal dele op og bruge 2 faser, og fælles nul, så den får 2x 230 volt
som på billedet til løsning 3
Skrevet af pilehave på 08 feb 2013 13:05
Løsning 3 overbelaster da gruppen, om noget. Medmindre der er ført to faser frem til to stikkontakter der sidder lige ved siden af hinanden.

Det er jo en komfurstik han har, der burde være 3 faser nul og jord

Jeg fandt lige billedet af stikket, som spørgeren havde sat ind.
16A Stikprop 5Pol
Nej, men det er jo ikke lige meget hvilken leder han skruer faserne på i stikket, hvis der kun er ført 2 faser frem til udtaget.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis