Tilslutning af ny kogeplade

Hej,

Jeg har købt en ny kogeplade (induktion) i stedet for min gamle glaskeramiske.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tilslutte den. Min gamle var tilsluttet 3 faser (af 16 A). 

På den nye ledning er der ikke sat en stikprop. Se billede:
Den sorte og brune er hæftet sammen, og den blå og grå er hæftet sammen



Som jeg læser vedledningen, så jeg jeg mulighed for både at tilslutte den til enten 1 eller 2 faser.

Løsning 1, sætter jeg den bare på et almindeligt stikprop, og så får den en fase og 220V


Løsning 2: Her skiller jeg den brune og sorte af og sætter den på 2 faser fra den gamle kraftstik og den blå/grå den nul'en i kraftstikken


Løsning 3. Her sætter jeg den brune og blå på en almindelige stikprop og den sorte og grå på en almidelig stikprop og tilslutter den 2 forskellige faser


Mit spørgsmål er somfølger:
Har jeg forstået løsningerne korrekt?

Jeg er egentlig mest til løsning2, hvor jeg blot benytter 2 faser fra den gamle kraft stik og så bare lader den sidste være. Men er det lige meget hvilken af de to faser jeg benytter, eller skal det være nogle specielle?

Med venlig hilsen
/Thomas

Hej, Jeg har købt en ny kogeplade (induktion) i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns; du skriver
"Den blå og grå skal i nul i komfurstikket, og den sorte og brune skal tilsluttes hver sin fase." men siger at han skal bruge løsning 3. Det er selvmodsigende.

Løsning 3 er kun en nødløsning hvis du IKKE har et kraftstik med flere faser fremført. Det har spørger jo netop og skal derfor bruge løsning 2.
Men du skal bruge løsning 3 (bruger du løsning 2, overbelaster du gruppen, og kan ikke bruge alle kogezoner samtidigt).

Den blå og grå skal i nul i komfurstikket, og den sorte og brune skal tilsluttes hver sin fase.
Det er ligegyldigt hvilke to faser du bruger, vær dog opmærksom på om der er andet tilsluttet til nogle af de tre faser.
(det kunne jo være ovnen skulle bruge den 3' fase)

Det er jo så noget vrøvl. Sættes blå og grå sammen, er der jo netop løsning 2.
Og løsning 2 er den rette måde at forbinde den kogeplade på.
Ja selvfølgelig løsning 2 det fik jeg lige byttet om på
Med den grå og blå til nul, og brun og sort til hver sin fase 


Skrevet af pilehave på 08 feb 2013 12:04
Løsning 2 er også den "rigtige", forstået på den måde at løsning 1 kun giver halvt så meget power til dine kogeplader og løsning 3 er noget rod med 2 separate stik. 
  

Enig - bortset fra dit sludder med at løsning 1 giver halvt så meget power til kogepladerne - de giver nøjagtigt det samme power som løsning 2 - men er ikke optimalt, da det hele så trækkes på en enkelt sikring.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg ville bruge løsning nr. 4 ..........sort, brun, grå på hver sin fase, lyseblå nul , gul/ grøn jord , så kan det ikke fordeles bedre på sikringerne..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Skrevet af Svend Høst på 08 feb 2013 17:28
Jeg ville bruge løsning nr. 4 ..........sort, brun, grå på hver sin fase, lyseblå nul , gul/ grøn jord , så kan det ikke fordeles bedre på sikringerne..........


?????

Så vil du jo få 400 V i stedet for 230 V et af de steder, hvor der er angivet 220-240 V.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nej!!!! der er selvfølgelig nogle lus inde i kogepladen der skal flyttes rundt på , jeg har aldrig set at man fører 2 nulledninger ud fra et  komfur osv.   ..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 08 feb 2013 17:28
Jeg ville bruge løsning nr. 4 ..........sort, brun, grå på hver sin fase, lyseblå nul , så kan det ikke fordeles bedre på sikringerne..........
Det er nok bare ikke en mulighed ifht. Den interne wiring i pladen. Den er nok ikke lavet til at køre "ægte" 400volt, altså uden der løber strøm i nullen. Hvilket giber mening ifht. 3.tilslutningsdiagram. Mon ikke producenten ville have anvist dette også, hvis det var tilfældet?

Elektronikteknikeren
Skrevet af Svend Høst på 08 feb 2013 18:25
jeg har aldrig set at man fører 2 nulledninger ud fra et  komfur osv.   ..........

Det skal jo være første gang for alting

Under alle omstændigheder synes jeg trådstarter skal holde sig til løsning 2 for ikke at gøre det mere kompliceret - med uautoriserede indgreb.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Og mig der troede at elektricitet var en eksakt videnskab! :o)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis