Radiator på 1 sal "Dunker"

Hej,

Jeg har en radiator på 1 sal, som virker fint hvis man skruer op på fuldt plus.

Men stiller man termostaten på 2-3-4 så går der en halv times tid, og så kommer der højlydt en konstant "Dunk dunk dunk dunk" lyd fra vandrørne,

er det fordi der mangler tryk? eller er det termostaten der driller?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som om vandet løber den forkerte vej rundt. Byttet frem og retur.
Hej Jonas og LL1 m.fl.
Jeg opever samme bankelyde i mine radiatorer, og det er flere af dem. Jeg har udluftet systemet, jeg har pudset alle nålene i pakdåserne, fyldt korret vandtryk på kedlen osv. Såvidt jeg kan konstatere, er der ikke byttet om på frem- og returløb.
Det jeg imidlertid kan konstatere, er at når jeg forsigtigt trykker splitten i pakdåsen ind så kommer der et punkt hvor den begynder at vibrere, og det er på dette tidspunkt at bankelyden opstår.
Det leder mig til at tro, at fejlen ligger i selve venilen?!
Hvad siger andre? skal alle ventilerne skiftes? - Jeg skal nævne at anlægget er næsten 30 år gammelt - dvs. også radiatorer og ventiler, men vi fik nyt kondenserende gasfyr for ca. 10 år siden.

KJM0902
LL1 umiddelbart kommer der varme først fra det rør som går termostaten sidder på
Prøv og ta termostaten af, og tryk langsomt stiften ind, hvis den begynder og banke er der stor sandsynlighed
for vandet løber den forkerte vej. Der er en smule fejlfinding til sidst her. http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/pdf/VVS_Guide_06/Afs01_VVS-Guide_6_2011-DK_H.pdf
Tak til LL1

Det viste sig, at i alle vore radiatorer, på nær den der står lige ved siden af kedlen, løber vandet den forkerte vej.

Vi har nu fået vendt vandstrømmen, så alle radiatorer nu får det varme vand igennem termostaten først. Nu håber vi at det har hjulpet, og ser med spænding frem til "varme-sæsonen"

mvh

KJM0902
Annonce
LL1 - hvis ikke den banker er det så monteret korrekt, eller kan det stadigvæk godt snyde?
Den kan sagtens været monteret forkert. Men banker den ikke er det umiddelbart ikke noget prob.
Banken I radiatoren er 99% altid termovent. der vender forkert.

it is better to burn out than to fade away
Det er ret sikkert at vandet løber den forkerte vej. Der findes ventiler med omvendt løbsretning, som sikkert kan redde situationen, men optimalt skal der byttes rundt på frem og retur.

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
nygaard VVS - har du et Elnummer eller EAN nummer på sådan en fætter så jeg kan Google mig frem til den?
http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/27336_31165/?ForceLanguage=da
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis