Svendeprøve

Hej.

Jeg har fået min svendeprøve sm tømre stukket i hånden, den består af en projekt opgave hvor der skal skiftes vinduer og jeg skal vurdere og set skal være træ-, træ/alu eller plastik vinduer.

Jeg har Kastrup vinduet, Vega, rationel og Velfac med i overvejelserne om at finde det bedste mulige produkt til kunden.

Hvad er fordelen og ulemperne ved de forskellige?

Rasmus Thisgaard

Rathi5
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi ombyggede hele vort hus fra 1976 for 6 år siden, og der valgte i at udskifte samtlige vinduer, da de fleste var angrebet af råd.
Vi valgte plast. Det har vi IKKE fortrudt! Plast har mange fordele. Det holder! Det skal ikke males! Det tager ikke imod fugt! Det ændrer sig ikke i mål og så er det nemt at have med at gøre. Vinduer og rammer bliver vasket af i Alaska bilshampo, som indeholder voks.
De første plast-vinduer, der blev lanceret herhjemme var ruderne monteret med sort gummifuge, som afgav farve ned ad de hvide plastrammer - det problem er for længst løst, idet man nu anvender en bedre og HVID gummifuge.
Så jeg kan kun anbefale dig at anvende plastvinduer til dit svendestykke. Prisen ligger nogenlunde på samme niveau som andre materialer.
Alurammer leder jo kulde. Derfor er alurammer som regel “isoleret” med træ (som jo kan rådne) så er fordelen ligesom væk. Held og lykke med svendeprøven.
Er der ikke noget med kuldebroer i rammen, og syd vente vinder har/har haft det med at komme til at hænge og gå dårligt når de har sat i 10 år?

Rathi5
Helt ærligt - knægt - den svendeprøve er din egen, og er du ikke godt nok rustet til at du føler dig sikker på at gennemføre den, tja, enten har du ikke hørt efter eller du har valgt en forkert retning. 

mvh
 

 varmetossen

Så-så. :o)
Hvis man vil vide noget bliver man jo nødt til at stille spørgsmål! Det er på den måde man bliver klogere jo!

Nu kender jeg ikke nutidens måde at lave svendeprøver på. Men mon ikke det allermest handler om at udskifter de vinduer. Og om Rathi5 er i stand til at gøre det på den rigtige måde.

Om der kommer det ene eller andet fabrikat vinduer i hullet vægter næppe ret meget - om noget i prøven!

Og det kan jo være at Rathi5 er en meget ambitiøs tømrerlærling - som til hver en tid gerne vil gøre det bedst muligt - enten det er til svendeprøven - eller næste gang når en kunde der skal vejledes.
(Selv om den slags vejledning vel reelt er tømrermesterens opgave :o))
Det var dog et noget muggent svar Klaus Lundstedt!!!

At lærlingen søger råd og info, hvis han er i tvivl er vel netop prisværdigt, i stedet for bare at gøre "noget"! Det kunne mange erfarne håndværkere sikkert godt lærer lidt af....

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Hvis prisen ikke betyder noget ville jeg helt klart vælge vinduer fra idealcombi da de nok har de bedste vinduer på det danske market. De er så langt fremme med udviklingen af deres vinduer at velfac og rationel er langt bagefter. Dog er prisen ret høj på disse vinduer. en rigtig god hjemme side for vinduer er http://energivinduer.dk/ hvor de fleste vinduer på det danske market er samlet og hvor alle nyttige informationer er samlet. eref værdi er meget vigtig idag da det er den værdi der fortæller hvor godt vinduet udnytter solens energi. her kan du se de nuværende krav samt de fremtidige krav for vinduer http://www.ens.dk/forbruger/hus/tjek-energikrav/vinduer/nye-facadevinduer Håber du kan bruge nogle af de links til din opgave
Klaus lunestedt; er det misundelse over iden eller mangel på samme fra din egen side af?

Svendeprøven er opdelt i 3 "hovede prøver" en projektopgave, en tegne prøve og en pratisk prøve.
Det jeg søger er erfaring fra jer der ved mere end jeg gør. Viden om hvorfor lige netop, eks. et vindue fra Velfac i træ, træ/alu. Er bedre eller ringere end tilsvarende vindue fra idealcombi.

Tak for svarene jeg vil arbejde lidt videre med det

Rathi5
Hej Rathi5

Det var dog en anderledes svendeprøve.. hvad er der blevet af tapsamlingerne, bindingsværk, underkloen m.f. :-)

Af de vinduer du nævner der, er Ideal Combi klart det bedste.. - Her kan du fuge på alu´et og der er intet synligt træ...
Den består som nævnt af alu-plast-træ.

Der er synligt træ på både på velfac og rationel..

Velfac er desuden kendt for kondens, selv om det skulle være blevet bedre..

Der findes flere billigere alternativer til Ideal Combi, men den eneste med profiler uden skidt samlere er så vidt jeg ved STM

Plastik vinduer, har selvfølgelig heller ikke noget træ der rådner.. men...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Nej. Jeg er hverken sur, misundelig eller ideforladt, men bekymret, fordi dagen efter svendebrevet er udleveret giver det mandat til at bevæge sig ud på det frie marked hvor der skal træffes masser af beslutninger som dine eventuelle kunder er afhængige af, uanset om du er selvstændig eller hos en mester.
Det var såmend bare det.

 varmetossen

Det var da mere bekymrende om Rathi5

IKKE

......dagen efter svendebrevet er udleveret giver det mandat til at bevæge sig ud på det frie marked hvor der skal træffes masser af beslutninger som dine eventuelle kunder er afhængige af, uanset om du er selvstændig eller hos en mester.

Hva' skulle han ellers bruge det svendebrev til! :o)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også