Er min pumpe for lille eller mine fordelerrør for små? Og hvor forsvandt mit vand hen?!

Hej!

Her er nogle oplysninger til jer der kunne tænke sig at hjælpe:

-Jeg har en ALPHA2 25-40 kørende på max ->22W, men jeg kan ikke få varme i hele
huset på én gang. Alle radiatorer KAN blive helt varme, bare ikke alle samtidigt.

-Huset er 2x115kvm brutto.

-Mit fordelerrørssystem er ret forgrenet og skal forsyne både stue etage og første
sal. Samtidigt bliver rørene meget hurtigt til 15mm pex lige efter pumpen. Kun varmvands-
beholderen ovenpå samt det gulvvarme jeg lavede i mit bryggers er forsynet med 22mm
pex.

-Mit manometer viser 5 meter vandsøjle, hvilket jeg synes virker af meget -ekspansionsbe-
holderen er vel en 3 meter over måleren...

-For at fordele varmen en smule har jeg måttet 'drosle' på kuglehanen til 1.sal. Det resul-
terer i et par lunkne radiatorer på 1.sal, men fuld varme i stuen. Lukker jeg op for det hele
bliver der kun varmt ovenpå -varmen søger vel op?!

Grunden til at jeg spørger netop nu, er at jeg lige har haft problemer med min pumpe
 -pludselig gik den ned på 8-9W og varmen forsvandt over det hele. En telefonsamtale
med Grundfos fjernede frygten for at pumpen var defekt, men der var luft i systemet sagde
den flinke mand. Først luftede jeg ud og så fyldte jeg vand på hvilket hjalp på det. Dét der i
den forbindelse undrer mig er HVOR meget vand den åd -det tog vel 5 minutter før at over-
løbs slangen i ekspansionsbeholderen gav lyd fra sig. Vandet var tappet af sidste forår ifb.
med gulvvarmen og dernæst fyldt helt op -så hvor er alle de liter blevet af?!
 Heldigvis har vi også 2 brændeovne og masser af hjemmeskovet træ så vi fryser ikke

På forhånd tak for input:-)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
15mm rør til 2*115 m2 så kan jeg godt forstå du mangler varme.Hvis det var mig der skulle lave det blev det lavet i 22 mm pex.
en mulighed du kan prøve er at skifte pex rørene hen til hvor at de fordeler sig ud til stue og første etagen også beholde resten i 15mm. Måske er det nok til at du kan få varme på alle radiatorer på en gang

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ja, det med 15mm pex undrede også mig, da jeg selv begyndte at rode med vvs'en i huset. Men som det er nu er det faktisk 3/4" rør hen til hvor de deler sig og så 15mm for resten som du foreslår og det er åbenbart stadigt ikke nok...

Jeg tænker om jeg skal trække 22mm rundt et stykke ind til hver etage, således at måske de første 3-4 stykker får vand fra en 22mm?

Det kan vel heller passe at min pumpe SKAL køre max for bare at få varme på den ene etage...?!

Men tak for inputtet, det var en del af det svar jeg håbede på -altså at rørdimensionerne kan være for små...
Måske kunne to cirkulationspumper være løsningen, sættes de til at køre i auto, bruger de nok ikke mere strøm, end hvis den du har nu, er sat til højeste ydelse.
Nu er det også mit indtryk at Grundfos Alpha 2, ikke giver tilnærmelses vis den cirkulation, som de ældre typer.
mvh jens
-Jeg har en ALPHA2 25-40 kørende på max ->22W, men jeg kan ikke få varme i hele
huset på én gang. Alle radiatorer KAN blive helt varme, bare ikke alle samtidigt.

-Huset er 2x115kvm brutto.
Ifølge Grundfos' webside så anbefales ALPHA2 25-40 til 80-120 m2 bolig.

Du skal nok have en ALPHA2 25-60 som er til 120-200 m2 bolig.


Det med pumpen var det svar jeg var bange for... Jeg gjorde den fejl i sin tid at gå til VVS-'Eksperten' og han spurgte netop til størrelsen på mit hus: 'Jamen så skal du bare have 25-40'eren, du -det bliver du sgu glad for'... Jo tak for hjælpen!

Hvem i al verden har så små huse at de kan køre på de lave indstillinger på 25-40'eren og stadig få varme ind?!

Men dvs.: enten som Jens siger at køre to af de små, eller skifte til 25-60'eren som Mogens foreslår. Nu har jeg jo allerede den ene i 25-40, så mon ikke det ville være billigere i strømforbrug at køre med de to små? Jeg fornemmer heller ikke, som Jens, at Alpha'en har den samme cirkulation som den gamle UPS jeg skiftede fra...

Er der slet ikke noget håb for at en udskiftning til 22mm pex på en del af de to fordeler strenge vil kunne afhjælpe problemet?!

Men mange tak for hjælpen indtil videre.
Annonce
Jeg har en Alpha 2 15-40, til et hus på 150 m2, det fungere fint, men de mindste rør jeg har er også 22 mm, jeg har pumpen til at køre i auto, og som regel står den på 7-10 watt.

Det vil jo altid hjælpe at skifte til større rør, også selv om det kun er et stykke af vejen.
mvh jens

Det bliver nok også første forsøg på en løsning, at skifte rør, for jeg skal alligevel ind og rode i skunken, når den mellemste skal have nyt værelse op ovenpå og der skal efterisoleres!
jeg har selv haft de problemer du snakker om med pumpen, og det er luft.
Den hopper fra 22 til 7-8w når der ligger en luftlomme.
Jeg har selv en 25 40 til mit hus og det er stortset samme størrelse og den ligger normalt på 15w og trækker det fint rundt så tror ikke du behøver en større pumpe.
men vil anbefale dig stokerpro.dk der kan du finde mange tips.
25-40 er fin størrelse. Jeg monterede den hos min svigerfar for et par år siden i hans 240m2 hus, og den lunter på 14-17watt altid.
Har du åben ekspandtionsbeholder? Altså en der sidder på anlæggets højeste sted?
Eller en lukket:
Hvis du har en lukket skal trykket i anlægget vaære mellem 0,8-1,2 bar (8-12meter) da lukkede ekspandtionsbeholdere har et typsik fortryk på 0,5 bar.

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Hej og tak for input!

Ok -så min pumpe er sandsynligvis stor nok:-)

Jeg kører åben ekspansionstank ca. 3 meter over manometer hvorfor jeg undrer mig lidt over 5 meter vandsøjle... jeg ved tydeligvis ikke nok om det!

Schønemanden og Sluppermand: kender i længden på fordelerrørene og rørstørrelserne i de respektive huse?!

For at sætte det i perspektiv vil jeg lige forklare mit snørklede fordelerrørsystem og så ville jeg gerne høre om i synes det er helt i skoven:

-Lige efter pumpen fordeler rørene (3/4") sig i et lodret T

-½meter ovenover etageadskillelsen fordeler 1.salen på denne måde:

-15mm pex til (næsten) alle radiatorerne -jeg har lige målt denne streng til ca 26 meter og 5 radiatorer
-3/4" ca. 4 meter skrå op til ekspansionsbeholderen
-22mm pex hen til mine 2 varmtvandsbeholdere (1 el og en opvarmet af kedlen) i serieforbindelse, ca. 5 meter. Derfra kører der 15mm pex ca. 10-12 meter hen til den sidste radiator på 1.sal

Fra det lodrette T efter pumpen forløber stueetagen sig på denne måde:

-22mm pex ca. 4 meter til et fordelerarrangement, hvorfra der kører:
-22mm pex ca 3 meter ind til gulvvarme i bryggers med egen pumpe. Midt på denne streng kører der 15mm pex ca. 3 meter ind til en radiator
15mm pex rundt i resten af stuen også ca. 26 meter (løber ca parallelt med den på 1.sal) til 4 radiatorer.

Vil det hjælpe at udskifte dele eller hele de to lange strenge med 22mm pex??

På forhånd og indtil videre tak for hjælpen:-)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis