Nyt puds på væg, hvor starter jeg [Billeder]

Min kælder havde fornøjelsen af at have glasvæv med akrulmaling over. Jeg frygtede det værste mht fugt og skimmelsvamp. Men væggen var faktisk ganske fornuftig. Men den er lidt hullet. Jeg vil gerne bare male den med noget diffusionsåbnet maling så den bliver hvid

Hvordan griber jeg det an, skal jeg banke alt det gamle puds af og så bruge Vandex B 75 som er diffusionsåbent eller er det overkill?

Det drejer sig om 2 områder:
Område 1: Tidligere beklædt med glasvæv og malet. Gammel maling på væggen
Område 2: Under trappen, her var skimmelsvamp, men det er vasket i bund og etableret ventilation som overhovedet ikke var tilstede før. Det har aldrig været malet.






Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da mene du bare skal få det malet med noget difusåbent maling, det vil da være total overkill, at banke alt pudset af.
Mvh jens
Okay, men så kommer jeg vel ikke fugten til livs hvis jeg ikke får lagt Vanddex under eller vil det at jeg bare får åbnet væggene fikse det?

Hvordan med de maling der er på det eksisterende puds, hvad gør jeg her?
Skal jeg bare spartle det over når malingen er af?

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Lundos

De andre kommer med gode råd om din væg - det vil jeg ikke sige noget om.
Men jeg vil foreslå dig, at du også undersøger om der evt. kommer ekstra meget fugt udefra, på grund af en eller anden mangel udenpå huset.
Det er jo en kælder, så det er svært at undgå at væggene er lidt fugtige - MEN undersøg lige (bare for en ordens skyld) om der er ordentligt fald på terrænet væk fra huset, så der ikke siver for meget vand ned ved murværket efter regnvejr, at der ikke er utæt nedløbsrør eller noget helt andet der giver fugt .

Det koster ikke noget at tjekke, at alt er OK udenfor.
MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Som jeg forstår det så er der ingen videre fugtgennemtrængning.
Og så er der jo ingen grund til bruge penge på Vandex el. lign.


Sådan forstod jeg det også, så er det jo bare at spartle evt. huller, og male med en velegnet maling.
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tusind tak for svar. Har lige skrabt gammel maling af væggene og banket løs puds af, det ser tilforladeligt ud. Er dog i tvivl om hvornår man siger det er lidt eller meget fugt.

Jeg tror jeg lapper hullerne i murværket, spartler det over og maler med en diffusionsåben maling som i siger. Hvis det ikke viser sig at være nok fremadrettet, så må jeg jo igang med den store hammer
Kan i anbefale noget maling. Kan se folk skriver om Cempexo eller silikat maling her på forummet. Nogen holdninger til dette?

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Skal væggene være helt clean inden jeg kan male. Jeg har den nederste 1.5 meter helt clean, men alt over sidder sygeligt godt fast og sidder i et melet tynd hullet lag som i kan se på billedet. Hvis det skal helt af modtages råd gerne, da jeg har prøvet med stålbørste, skraber etc.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Ang. cempexo og silikat, se på priserne og jeg er sikker på du vil finde holdninger ;-)

Her lige malet mit kælderværksted med Cempexo, det syntes jeg virkede fint. Der skal males et par gange og bland ikke mere en du skal
bruge, det kan ikke gemmes til dagen.

Har aldrig prøvet cilikat så der kan jeg ikke give råd

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også