Pengesager mellem familiemedlemmer

Det kan i vores tilfælde komme på tale, at jeg "køber" min søns andelslejlighed, men lader ham blive stående som ejer over andelsforeningen, idet vi så har mulighed for at kunne leje den ud.
For at sikre mine andre børn, at de ikke kommer til kort i tilfælde af min død, hvor det jo ser ud til, at min søn ejer hele lejligheden, vil jeg meget gerne lave et stykke papir på, hvordan det forholder sig.
Er det juridisk gældende, hvis alle parter skriver under på det, eller kræves der en advokats medvirken?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal du sikre dig at du må købe lejligheden og leje ud.. Fremgår af vedtægterne.
Hvis du "køber" den uden at andelsboligforeningen får det at vide, så har du jo bare givet din søn nogle penge.. Lejligheden er juridisk stadig hans.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg er ikke jurist, men:

En mulighed kan være at du låner penge til din søn, så han kan købe andelen. Din søn har mulighed for at låne af dig retefrit hvis lånet er på anfordringsvilkår. Dvs. at han skal betale lånet tilbage uden varsel når du beder om det (eller hvisr du dør).

Hvis du betaler andelen og lader din søn stå som ejer, vil jeg mene det rent teknisk svarer til at du giver han en gave. Hvis andelen koster mere end maks beløb for gaver (tror det er mellem 50 og 60.000), skal det beskattes.

....men som sagt, jeg er ikke jurist, så det er muligt jeg er gal på den.

Venlig hilsen

Jens

Som ekstra tilføjelse:

Hvis du ønsker det, har du mulighed for at nedskrive anfordringslånet med et beløb hver år svarende til gavebeløbet. På den måde har du mulighed for at overdrage andelen til din søn uden at blive beskattet.

Jeg har dog ikke indtryk af, at det er ønsket på nuværende tidspunkt. Måske med tiden?

Venlig hilsen

Jens

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis