luftskifte i tagrum

Hej LDS'ere

I forlængelse af min sidste tråd skriver jeg nu denne tråd, som jeg håbede i kan hjælpe med.http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...g/2#300116


Det drejer sig om et 200 kvm stort loftrum som i dag er uventileret. Ovepå spærhoved lægger der forskallingsbrædder og så er tagpap og vingetegltags. Der er ikke ventilering ved tagfod eller i gavlene, dog virker loftrummet, som har 50 mm isolering, dejligt tørt og efter 50 år bærer det på ingen måde præg af råd eller skimmel (sikkert pga.den ringe isolering).

Nu påtænker vi så at efterisolere med papiruld (250 mm), men så støder vi jo nok i problemer med luftskiftet.

Håndværkeren foreslår tudsten i taget, men umilddelbart lyder det som en MEGET dyr løsning ud fra hans forventede tid og materialeforbrug herpå.

Man siger jo der skal være åbninger svanrende til 1/500 af loftarealet, altså her 4000 cm2. Hvis vi så laver 4-6 huller i gavlene, så vil det give op mod 500 cm2, men der er stadig langt til de 4000 cm2. Vil det være en mulighed at skære en 10 mm spalte mellem hvert andet spær som forsøgt skitseret? Det vil give over 4000 cm2.



Alternativt påtænker jeg at monterere 2 stk. mekaniske ventilatorer som hver sikrer et luftskifte på 100 m3/time. Men jeg ved bare ikke lige om man kan omregne de 4000 cm2 åbning til et luftskifte på m3/time? Nogen der kan hjælpe?

Andre ideer?



Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
(Dit hus skal være noget i retning af 40 meter langt såfremt du vil opnå 4000 cm2 ventilationsspalte i begge udhæng. På den måde du skitserer. Men du kunne jo lave spalterne 3 cm brede, så ville det måske passe bedre .o))

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&cad=rja&sqi=2&ved=0CGkQFjAG&url=http%3A%2F%2Fipaper.ipapercms.dk%2FIBF%2FTagsten%2FIBFmontvejledningrevisep09low%2F%3FPage%3D4&ei=M_0QUaq5BMrIswajtYGgCw&usg=AFQjCNGS-HEYxKR9LSyQTDeLmU6oqUurpg&sig2=fI2LdaAkATahYuM7L-a_Zw

Ovenstående har du princippet og faktisk vist også reglerne for normal tagrumsudluftning.

Men det gælder jo helt generelt at kan man lave en anden løsning der virker lige så godt, (og egentlig osse dokumentere det), så er det OK.

I dit tilfælde skulle du have 1000 cm2 i de 2 udhæng og 2000 i kippen/rygningen.
Udhænget er ikke noget problem, men i kip/rygning skal der så dels monteres ventiler i undertaget og tudtagsten.

Man kunne tænke sig andre løsninger.
F.eks. 4000 cm2 fordelt i begge udhæng og 2000 cm2 i hver gavl. Mere eller mindre i hver gavl. Dels afhængig af hvordan gavlene vender i forhold til den fremhærskende vindretning og husets længde.

At der kun etableres undertagsventiler i kippen måske det dobbelte antal. Men hvis der ikke er afstandslister/skyllelister mellem lægter og undertag så er det ikke den helt optimale løsning!

Der er sikkert andre løsninger.

Men det gælder helt klart at få fordelt ventilationsåbningerne bedst muligt.
Og at få rigeligt med ventilation. For det er sundt og godt.

(Mekaniske ventilatorer både alt for dyrt - og usikkert)




Det var selvfølgelig en regnefejl kan jeg godt se.

Huset er 25 meter langt. Altså 25 fag af 100 cm. Laver man så en 1 cm spalte mellem alle spærfag, så får man 1x100x25 x 2 sider. i alt 5000 cm2 sådan ca.

Du skriver at det man både skal have udluftning i top og bund, men jeg har set nogen steder at der kun vises udluftning i bunden af begge sider og så er det tilstrækkeligt.

Dette kunne evt. suppleres med 3 ventiler i hver gavl ( ca. 500 cm2)

Ift. mekanisk ventilation, så kan jeg forstille mig, at ventilatoren muligvis ikke kan ventilere et helt tagrum, f.eks. denne: http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Bad-ventilatorer-Ventico--Ventico-ECA-100-Ipro-Standard-159x159mm-Oe99mm,-Hvid-463766.html
I det angivne tagrum er der anslået ca. 300 m3 luft. Denne ventilator har en kapacitet på 100 m3/time. Men den bruges jo selvfølgelig oftest i bad/køkken altså små rum. Men teorerisk kan den jo skifte luften i tagrummet ud på 3 timer, eller hvad?

Den forbruger 8 Watt i timen. Altså hvis den kører nonstop i et år, så forbruger den
(0.008 kW x 24 timer) x 365 dage x 1.5 kr/kWh = 105 kr. Altså umiddelbart ikke den helt store udgift som jeg lige kan se.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


http://www.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2f299_Ventilation.pdf

Det er muligt at du har ret mht. hvor udluftninger kan placeres. Men jeg kender bedst ovenstående anvisning som jeg mener har afsæt i en offentlig anvisning af en slags.
Altså en slags "tagrumsventilationsstandard"

Bla. fordi varmluft som bekendt stiger opad er det en meget sikker løsning med ventilationsspalter i både udhæng og kip. Indtil måske 10-20 år siden var der kun krav om ventilation i begge udhæng. Li'som ventilationsarealet var sat til 1/1000 del af bygningens areal. Erfaring og stigende isoleringstykkelser har bevirket nye anbefalinger og regler!

Mht. mekanisk ventilation så er det jo dit hus.
Men hvad nu når ventilatoren brænder af. Og der går 5 år før du finder ud af det?
Jeg mener slet ikke at det er hensigtsmæssigt på nogen måde. Når det nu er muligt at lave en naturlig vedligeholdelsfri løsning!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis