Symbolforklaring på tekniske tegninger

Har søgt vidt og bredt efter en fortegnelse over de symboler man ser på en teknisk tegning af huse.


Det konkrete hus er fra 59 men går ikke ud fra at den slags ændrer sig meget over årene.

Har vedhæftet et eksempel hvor man kan diverse symboler. Bla "kryds", F'er med cirkler på, cirkler med to prikker inden i osv..
Forestiller mig at det er afløb, vandledninger, el-stik osv.

Findes der en oversigt over sådan noget?


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftet hvor?

Normalt er der en signaturforklaring på de allerfleste bygningstegninger.
Ved ikke hvorfor jeg ikke kan vedhæfte filer (ser ud som om den er vedhæftet men viser sig ikke.)
Der viser sig i stedet denne $(Signatur) ting i bunden (?)

Så her er den som direkte link: https://docs.google.com/file/d/0B9GRq8WMWucQZjBYbmU2UlhPWmc/edit

Nej, der er ingen signaturforklaring på tegningen. 
Det er en el-tegning. Krydserne er lampeudtag, dem du kalder F, er afbrydere. Dem med cirkel og 2 dimser indeni er stikkontakter.

Og nej, det er meget normalt der ikke er signaturforklaring på disse tegninger. Jeg sidder selv til daglig og projektere/tegner el-installationer, og her er signaturforklaringen ALTID på sit eget ark, således at alle tegningerne i et projekt ikke skal revideres når der kommer nye symboler til.
Ok, tusind tak StenKrog! Nu får jeg straks mere ud af disse tegninger.

Men du siger det er en-tegning. Dette er de mest detaljerede tegninger jeg fandt hos kommunen. Hvordan fremskaffer man så tegninger der viser konstruktionen? Burde disse ikke eksistre?
Man tager på bygningsinspektoratet i sin kommune. Det ligner noget fra ca 60'erne. Det er ikk sikkert der findes snit.
Annonce
OK, det vil jeg prøve. Det er fra 1959.. Har adgang til kommunens webarkiv hvor der efter sigende skulle ligge alt - kan man komme ud for at de har mere liggende som ikke er på webarkivet?
Såvidt mig bekendt digitalisere de samtlige tegninger i byggesagerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis