Udskiftning af 54 år gammel gulvvarme - kan det betale sig?

Vi overtager vores "nye" hus 1. juni og jeg forsøger nu at planlægge renoveringsarbejde. Er dog noget i tvivl om den her:

Bør vi brække gulv op, isolere og udskifte gulvvarmen fra '59 - kan det betale sig.. 

Lidt baggrund:
Huset er fra 1959. Fundament/gulv er opbygget af :

- klinker/trægulv
- 8 cm beton ilagt varmeslanger (fra '59)
- 8 cm beton
- asfaltpap
- 30 cm slagger

Dvs. ikke meget isolering i gulv. Taget er 4 lags built-op med tagpap, isoleret med 10 cm rockwool.
Vægge er dobbeltmuret med 7,5 cm rockwoll i hulmuren. Vinduer er 2-lags og bliver nok skiftet.

Et par spørgsmål jeg håber i kan give forslag til:

1. Jeg overvejer om det overhovedet kan betale sig at brække alle 120 kvm gulv op og isolere og lægge ny gulvvarme?
Jeg tvivler fordi loftet og murerne er jo alligevel ikke isoleret særlig godt så varmen vil jo nok drøne den vej ud alligevel.
Derudover ER der jo gulvvarme allerede, som virker (så godt som det nu kan virke).

2. Der bor en dame der nu og varmeregningen sidste år var på 17.000 kr (1800 m3 naturgas).
Lyder ikke af meget men vil jo nok gå en del op for en familie på 3. 
Hvad tror I man ville kunne spare årligt ved at isolere gulv osv som vi overvejer? 

3. Hvad bør man budgettere med til sådan et projekt. Jeg ville gerne gøre det meste selv.
Kan 7-10 dage og 50.000 - 60.000 kr gøre det (incl cement, sand, polystyren, vandslanger, bortkøring af affald, leje af hammer,  varmefordelingsplader etc..)

4. Kan man gøre dette selv? Opbrækningen går vel nok, men hvad med gulvstøbning - det lydersom noget farligt noget..

Er klar over at det er en større operation og er lidt bange for at blive overvældet. Men det fristere jo alligevel med ny isolering og ikke mindst at komme af med "slagger spøgelset".

På forhånd tak for hjælpen..








10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At isolere gulvet alene er der ikke den store fidus i, dine ydervægge og især tag/loft må være første fokuspunkt. Er det oprindelige vinduer eller gamle termoruder kan det også være her du skal lægge nogle penge. I første omgang.
Jeg ville starte med nyt tag, 100mm isolering i taget er meget lidt, det tagpap har vel næppe ligget der siden 1959, forstår ikke hvorfor de ikke lavede taget til et større isoleringslag sidste gang der kom nyt tagpap på. uanset hvad trænger tagpappen sikkert også snart til at blive skiftet også kan i lige så godt, hæve taget med det samme så der kan komme 300m eller mere isolering i. det kan helt sikkert betale sig i længden.
Derefter ville jeg tage fat på vinduerne hvis det er gamle vinduer.
isoleringen i væggene er ikke ret meget idag, men det er også noget af det sure, hvis man gerne vil beholde sine murede skalvæg skal man isolere indvendigt, og der mister man noget plads, eller skal der isoleres udvendigt, også mister man sine fine mursten mure og får istedet pudsede mure(som godt kan være pænt, jeg synes bare mursten mure er flottere)

med hensyn til gulvet, passer det så du skriver 2x8cm beton? dvs 120x160mm beton? = 19,2m3, i så fald gad jeg ikke lave det alene, det er godt nok hårdt arbejde, især hvis du kun sætter 7-10 dage af til at få revet det op og lagt et nyt.. jeg skal ikke kunne sige omkring prisen, men ville umiddelbart tro at 50.000 kr ville være mere end rigeligt til materialer.
Er det alene opvarmet af gulvvarme ?
Jokeren er lidt at hvis den gamle dame kun har brugt 17000kr på op varmning
Og det kune er opvarmet af gulvarme uden isolering i gulv eller kant , så skal du godt nok holde øje med gas måleren ,, det er før set at ældre mennesker har klaret sig næsten uden varme for at spare på gassen
Og i et hus som du beskriver ,, tyder 17000kr i gas på LAV stue temperatur meget LAV

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Helt enig med jacobbb

(Ældre) damer kar være utroligt hårdføre! :o)

Ofte er det slet ikke profitabelt at efterisolere gulve. Varmetabet er relativt beskedent og prisen er relativt høj. Men komforten har måske betydning.

Men lige i dit tilfælde kan det måske fornuftigt at opprioritere gulvet - for gulvvarme uden isolering er jo nærmest ruinerende. Endvidere er der installationens alder. Hvis der er anvendt sorte svejste rør er det nærmest utroligt at de ikke er slidt op for længst!
Du bør regne på de gulve! Og al øvrig efterisolering!

Du kan måske hente lidt pris og sparevurderinger her:

http://www.rockwool.dk/beregninger/spar+penge
Først og fremmest, tak for meningerne!

@ jacobbb: Huset er opvarmet primært af gulvvarme vil jeg mene. Der er en pejs og så har man sat 1-2 elradiatorer op - som jo så også indikerer at gulvvarmen ikke er helt i topklasse.

@ Pizzabager: Ja, der er 80 mm (med rør i) og herunder 80 mm mere. Kan se det bliver rigeligt byggeaffald at køre væk med trillebør.

Så ja, måske det ikke er sagen at påtage mig det gigant projekt jeg fornemmer det er. Specielt ikke når pengene har svært ved at finde tilbage igen i form af besparelser.

Har overvejet et par alternativer. Hvad synes I om:

1. Jeg tager gulvbeklædning af (trægulve og klinker) og lægger 10-20mm styrolit direkte oven på det gamle betongulv. Derpå varmefordelingplader og nye varmerør som tilkobles varmesystemet i stedet for det gamle. Er det hul i hovedet? Forestiller mig at en smule isolering + (alu)varmeplader kan gøre en relativ stor forskel set i forhold til nuværende system..?

2. Kunne man sætte en radiator op der bruger varmt vand samme sted fra hvor gulvvarmen får sit vand? Og i kombination kunne man vel lukke af for dele af gulvvarmen - de dele der ikke rigtig giver varme til andet end til gråspurvene.



Annonce
Det bliver værre og værre!

1. Hul i hovedet & næsten kriminelt!
Bygningsreglementets krav til efterisolering skal overholdes. Og i en salgssituation vil du blive afkrævet et svar på hvorfor der ikke efterisoleret.

2. Det ville nok spare noget på varmeregningen. Til gengæld forringe komforten væsentligt! For der er jo stadig ingen isolering i det gulv!10

Prisen på et nyt gulv komplet med gulvvarme er nok et sted mellem 600 og 1000 kr./m2. + moms. I dit postnummer!

Hvis du vil opdatere det hus til dagens standard slipper du nok ikke udenom. At forny gulvene!
Skrevet af nordal på 05 feb 2013 19:28
Først og fremmest, tak for meningerne!

@ jacobbb: Huset er opvarmet primært af gulvvarme vil jeg
mene. Der er en pejs og så har man sat 1-2 elradiatorer op -
som jo så også indikerer at gulvvarmen ikke er helt i
topklasse.





En pejs skriver du, en åben pejs som i gamle dage eller en lukket ala indbygget brændeovn? hvis det er det sidste kan jeg godt forstille mig at den nok er blevet brugt som delvis opvarmning. elradiatorene kan godt indikere at enten virker det gamle gulvvarme ikke helt optimalt, eller det er skide dyrt og elvarme er næsten billigere, uanset hvad kan du ikke regne ret meget med det oplyste forbrug.
Det er nok mere i retning af en brændeovn - lukke og indbygget.

Hvad med mine to udmærkede (synes jeg selv) ideer ovenfor?
Du kan godt sætte radiatorer op istedet , men gulvvarme uden isolering er ikke smart ..

Få gulvene brækket op , gravet ud og lavet tidsvarende gulvvarme , det er en fantastisk go lav-det-selv opgave
Ta det evt i etaper og få hjælp til støbe/rør arbejdet,, så er det lige til,,

Søg evt efter " gulvvarme på forum der er masser af tråde

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Ja, ville gerne begive mig i kast med det men er nervøs for omfanget af opgaven. Kan med lidt hovedregning se at der skal graves ca 1 meter ned så det giver 120 kubikmeter byggeaffald (6 store containere). 120 m3 er ikke noget jeg klarer med en skovl + trillebør så der skal lejes maskiner og folk til at udgrave. Dette medfører udtagning af vindue + delvis nedrivning af væg for at gravemaskinen kan komme ind. Mængden af beton udelukker også mig selv og cementblanderen så der skal lastbiler med slanger til.
Så synes lidt det griber om sig og bliver mindre og mindre "gør det selv" jo mere jeg kigger på det.

Derfor læner jeg nok efterhånden mere til at opgradere gulvvarmen og eventuelt supplere med radiatorer..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis