Hessian til miljøvæv.

Hej.

I forbindelse med at jeg har skiftet alle mine døre i sommerhuset dukker der naturligvis flere ting op som trænger.

For en del år siden malede jeg den gamle hessian ( den type på papir, der ligner sækkelærred - sat op for 40 år siden )

Væggene er af et enkelt lag gips på træskelet og frygter lidt at rive det i stykker når jeg begynder at rive hessianen af væggene.

Jeg vil tage et værelse ad gangen - stille og roligt her i foråret.

Men...... At finde ud af hvilken spartel jeg skal bruge er en jungle - der findes spartel til under kr. 100,- op til over kr. 300,- for 10l.

letspartel,grovspartel,letspartel medium, sandspartel o.s.v.

Hvis jeg kan hive det gamle ned gør jeg det - men hvis gipsen begynder at gå i stykker stopper jeg med det og vil spartle mig ud af det ovenpå den gamle malede hessian.

Mit spørgsmål går så på hvilken spartel, der er mest velegnet ? Med de priser der er på det er prisen ikke det afgørende - men styrkenog påføringsvenligheden.

Som overskriften siger vil jeg montere miljøvæv ( med let struktur ) på bagefter.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå - det kom der ikke svar på....

Så jeg har prøvet at hive det af - men som jeg frygtede hænger det så godt fast i gipspladerne at de går i stykker nogle steder - så jeg har valgt løsning 2 med at fuldspartle ovenpå.

Jeg har så købt Danalim letspartel medium - ikke det billigste - men meget nemt at bruge. Har spartlet et enkelt rum - forankringsgrunder og miljøvæv næste weekend ;-)

Hvad bruger man forstærket vævlim til ? Alm. kan vel godt holde ?




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så får du et her. Som ganske vist er ukvalificeret! :o)

For jeg mener bestemt at den type hessian består af 2 lag papir.
Og at man fjerner hessianen og det yderste papirlag ved dampning eller anden op-fugtning!

Men det er altså kun noget jeg har hørt - ved min brors sølvbryllup. Men derfor kan det jo godt passe! :o)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Sitting Bull på 11 feb 2013 10:42
Så får du et her. Som ganske vist er ukvalificeret! :o)

For jeg mener bestemt at den type hessian består af 2 lag papir.
Og at man fjerner hessianen og det yderste papirlag ved dampning eller anden op-fugtning!

Men det er altså kun noget jeg har hørt - ved min brors sølvbryllup. Men derfor kan det jo godt passe! :o)


Sikkert - men som skrevet er mit malet for mange år siden - så opfugtning er vist udelukket.

Det var noget andet hvis det var den originale hessian uden maling ovenpå ( det fik vist 3 gange - et par gange til at fylde og så en gang færdigmaling )

Man kunne selvfølgeligt også hive gipspladerne af og nye på - men det orker jeg ikke :-) - det skal vel også være to lag hvis jeg går i gang med at ændre på væggene.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu bare lidt tålmodighed EISOE.

Nu har "vi" måske fået sat lidt liv i denne tråd. Snart vil massevis af forslag, måske osse nogle brugbare, strømme ind. :o)
.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Lars ON på 11 feb 2013 11:45
Den forstærkede er vist til brug i vådrum og andre kølige/fugtuge lokaler, men burde stå på den.
Jeg har ligeledes for tid tilbage "leget spartellegen" med hessian. Her lykkedes det sådan set at få hessianen af, men rester af maling, lim mv.gjorde, at jeg også valgte at fuldspartle, hvilket jeg sådan set ikke ville være bleg for også at gøre oven på hessian, hvis det er et tørt rum vi taler om.

Helt uvidendskabeligt har jeg observeret, at Danalims letspartel medium og Onkel Haralds eget mærke leveres i præcis samme spand og ihht samme specifikation (CE EN 13963), men med hver sin etiket naturligvis og hver sin pris .  



Jeg er lidt doven så jeg havde valgt rullespartel til opgaven, men Dana´s letspartel er faktisk også okay, specielt hvis den lige røres godt igennem et piskeris/maling omrører.

Måske er det samme fra Harald med ikke fra jem og fix som ellers kører med samme produkter, deres spartel er noget tyndt sjask som ikke er til at slibe i efterfølgende.
Så er jeg ved at være færdig.

Det sidste rum var soveværelset, det eneste rum, der ikke havde fået maling ovenpå hessianen.

Jeg brugte Danalim og Home ( fra xl-byg )  letspartel medium til opgaven - var forbavsende ens selvom Home fra XL kostede det halve ( kr. 99,- for 10 l ) - tror det kommer ud af samme beholder.

Jeg gav det forankringgrunder både før og efter spartling - alligevel brugte jeg nok dobbelt så meget spartel end til de vægge, der var malet.

Et par billeder af før og efter - jeg har lige spartlet nogle ujævnheder/samlinger før fuldspartling på det første billede.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ser da fint ud...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også