Kritik af guide til nyt tag

Hej Allesammen.. 

Jeg brugte min Søndag på at skrive en "Guide" til nyt tag og hvordan man griber situationen an. 
Hvis i har lyst til at give nogle gode råd, evt. komme med indspark til hvad jeg kunne uddybe bedre og hvad jeg mangler, så ville det være rigtig dejligt. 

Man kan finde artiklen på: http://www.styrpaavarmen.dk/nyt-tag/

Tak på forhånd

// Line O

læs mine artikler på: www.styrpaavarmen.dk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 En lidt "smart" måde at annoncere på!

Men efter en hurtig "skanning" så tror jeg at I er inde på noget af det rigtige! I hvert fald et teksten umiddelbart  forståelig. Osse for den glade GDS-er eller private boligejer.

Men der er udpræget mangel på facts!
På siden NYT TAG er det ikke et eneste pip om bygningsreglementet og de krav der kunne være relevante  i teksten. Og derved har Guiden jo nærmest kun inspirerende værdi!

2.4 –  Hems
En hems er IKKE en "ekstra etage" derimod en "indskudt etage" En hems er nærmest en hylde som ikke indgår i boligarealet!
Det er rigtigt at der er visse krav til en hems. Som osse (klart) fremgår af bygningsreglementet, men der kræves ingen form for tilladelse for at bygge den!

2.5 –  Isolering

""Når man får lavet nyt tag, så kan det være den helt rigtige mulighed for at få isoleret bedre i loftrummet og dermed være godt på vej til at sikre et lavere varmeforbrug og dermed en besparelse på varmeregningen på både kort og lang sigt.""

Ja, det tør da svagt antydes.  Det er i langt de fleste tilfælde af tag- eller tagbeklædningsudskiftning at krav at der efterisoleres. Igen iflg. bygningsreglementet!
(Og lige den oplysning er jo vigtig for læserne!)

Men held og lykke med proje4ktet. Der er plads til forbedringer! 

http://www.bygningsreglementet.dk/br10/0/42

Men det er nok en forudsætning for at kunne linke korrekt til bygningsreglementet at du kender det - på højt niveau!
Nu læste jeg ikke det hele igennem, men gik den bare hurtigt over, det er jo ret tætskrevet med en masse informationer....
Men faldt da hurtigt over denne her..

Først og fremmest så er betontagsten tungere end almindeligt tegltag og derfor så kan de også placeres på tag med en lavere hældning – faktisk kan du lægge betontagsten på tag med en hældning ned til 20 grader.


Det passer altså ikke, hverken med vægten i forhold til beton og tegl, at vægten har noget med taghældningen at gøre eller hvilken taghældning tegl kan lægges med, nogle tegl kan lægges ned til 10 grader, også er der flere tegltage som vejer mere pr. m2 end betontagsten.

Prissætningen pr. m2 hvad indeholder den ?
Ved de fleste boliger, vil det at lave loft til kip kræve en del ændringer af tagets konstruktion og være mere gennemgribende end tagrenovering normalt, hvilket også gør at det er oplagt at klare i samme proces som man vælger at få lagt nyt tag på boligen. Det der konkret skal til, er at man skal have forstærket tagets spær konstruktion

Det er desværre noget misvisende skrevet, de fleste boliger kan der nemt laves loft til kip i, med mindre vi snakker 1 plans huse med gitterspær, de fleste der overvejer loft til kip, har nok allerede udnyttet 1.sal jo, og her skal intet ændres i tagkonstruktionen som du skriver.

Hvis du har et enfamiliehus, så vil det normalvis ikke kræve nogen tilladelser før du kan føre taget til Kip. Igen kan det dog altid anbefales at man dobbelttjekker inden man starter processen og dermed har sit på det rene.

Der er sådan set ingen grund til at dobbelttjekke noget som helst inden man laver loft til kip, med mindre man bor i en fredet ejendom med fredning indvendigt også, er der intet til hindre for at lave loft til kip i hvilket som helst hus.

hvis man vælger ikke at få et undertag når man lægger tegl, så skal man være opmærksom på at teglstenene skal understryges og at dette skal gøres hvert eneste år for at sikre tætheden i taget.


Men ikke du skal rette dette også, man understryger ikke et tegltag hvert år for at sikre tætheden, men kan kontrollere det med over årene for utætheder, men man understryger det altså ikke hvert år.


Et par  punkter jeg lige faldt over, ellers må jeg sige jeg er imponeret over du lige flettede dette sammen en søndag...
Annonce
Men oplægges overhovedet teglsten til understrygning i vore dage?

Var det mon ikke mere relevant at omtale Danflock systemet?
Hej Koludabyg, 

Tak for dit svar 

Jeg kan godt se hvad du mener med vægt og hældning, det skal jeg have ændret. 
Men omkring taghældning, så læste jeg det her: 
http://www.monier.dk/fileadmin/bu-files/dk/downloads/pdf/product_data_sheets/DK_B_C_Dobbelt-S_tagsten_080418.pdf

Prissætningen tog jeg ud fra de gennemsnitlige tal jeg kunne finde i researchen, men kan godt være jeg bør skrive det er estimater. 
Ser det helt galt ud med den? 

- Svar nummer 2

Loft til Kip og understrygning er noteret, det er forholdsvis ligetil at ændre :-) 
Tak!



Hej Sitting Bull 

Jeg sad og læste lidt på bygningsreglementet igår, og det virker lidt langhåret for mig, så tror måske jeg bliver nød til at finde hjælp ude fra til den del, kan ihvertfald ikke helt selv gennemskue hvordan det hænger sammen, ellers må jeg lige bruge mere tid på at læse det i weekenden :-)



læs mine artikler på: www.styrpaavarmen.dk
Lykkelig er du hvis du kan lære BR på en week-end!

Skrevet af LineOehlenschlager på 05 feb 2013 08:14

Prissætningen tog jeg ud fra de gennemsnitlige tal jeg kunne finde i researchen, men kan godt være jeg bør skrive det er estimater. 
Ser det helt galt ud med den?
Umiddelbart så er jeg stadig i tvivl om hvad denne pris indebærer, den er for høj til at være materiale prisen, og for lav til at være udført arbejde.
Skrevet af Sitting Bull på 04 feb 2013 22:52
Men oplægges overhovedet teglsten til understrygning i vore dage?

Var det mon ikke mere relevant at omtale Danflock systemet?
Jeg har i hvert fald ikke hørt om noget der har lagt et understrøget tegltag de sidste + 20 år, efter undertaget er kommet.

Jo, Danflock er nok mere oplagt, da den jo udover tagplader er eneste tagdækning der kan lægges uden undertag.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis