Støbt betongulv - er det lavet korrekt?

Vi købte for nogle år siden et ældre hus fra 50'erne.
Det består af selve "hovedhuset", og et "sidehus".
Der er fuld kælder under hovedhuset, og utilgængelig krybekælder under sidehuset.
Sidstnævnte er efter hvad jeg kan bedømme med ca. 1 meter hulrum og meget tvivlsom/ingen udluftning.

Forrige ejere har støbt gulv i et værelse i sidehuset + efterisoleret væggene indvendigt.

Vi synes der var en rigtig dårlig lugt i værelset, og jeg har derfor brækket gips væggene ned, for at se hvad der var galt.
Gipspladerne var Fermacell fibergips, og de lugtede rigtig skidt, og havde sorte pletter på bagsiden.
Træskelettet og ydervæggene ser som sådan ok ud.

Mit store spørgsmål er:
Er afslutningen mod ydervæggene lavet korrekt, eller trænger der fugt op?
Der er brugt Rockwool bats, og ikke flammingo som man vist normalt bruger. 
De slutter ikke helt tæt ud mod ydervæggene, og man kan mærke at der trækker luft op (og biller og edderkopper graver også lystigt grus ud).

Der ligger dampærre over hele gulvet, men kun til kanten af de lodret stillede rockwool plader.
Dampspærre på væggene sad på den rigtige side, men var kun hæftet med en klipsemaskine og ikke lukket helt tæt til i nogen afslutninger.

Selve betongulvet ser fornuftigt ud.
Der er knastørt under dampspærren.

Jeg har lagt et par billeder op her:
http://www.gratisimage.dk/image-B0B0_510F631B.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-7DEF_510F631B.jpg

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej

Jesper

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Burnwell

Det er svært at sige ud fra billederne om det er korrekt.
Fugten kan komme mange steder fra - det kan jo være at der mangler et kapillarbrydende lag
under gulvet eller der mangler et fugtstoppende lag i selve muren.
Under alle omstændigheder skal I sørge for at der bliver lavet udluftning i krybekælder -
gå ud og bank en mursten ud i hver ende med det samme !

Når det er et hus som I skal bo i - og formodentlig mange år - så lægger i mange penge
 og meget energi i projektet, og så vil det være meget fornuftigt at få faglig
 rådgivning med fra starten.

Ellers risikerer i at huset alligevel ikke er OK - og måske heller ikke nemt at sælge senere.

Derfor vil jeg anbefale at I finder en lokal bygningskonstruktør, arkitekt eller andre fagfolk.

Måske skal i betale nogen timers rådgivning, men det vil være godt givet ud, fordi så ved I at
jeres arbejde fremover er OK.

Bagefter kan i stadigvæk spare en masse penge ved at lave
meget af arbejdet selv, og spare håndværkeren.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er simpelthen meget svært at få noget ud af den slags "close-up" billeder.

Det er næsten umuligt at se sammenhængen i konstruktionen.

Men sorte pletter på bagsiden af Fermacell pladerne opsat på en i øvrigt korrekt udført isoleringsvæg lyder jo mere spændende end godt er!

Gad vist om det er et tilfælde af 2 dampspærre i samme konstruktion?

Var de sorte pletter f.eks. overalt på bagsiden af Fermacell-pladerne?
Skrevet af Sitting Bull på 17 feb 2013 15:02
Det er simpelthen meget svært at få noget ud af den slags "close-up" billeder.

Det er næsten umuligt at se sammenhængen i konstruktionen.

Men sorte pletter på bagsiden af Fermacell pladerne opsat på en i øvrigt korrekt udført isoleringsvæg lyder jo mere spændende end godt er!

Gad vist om det er et tilfælde af 2 dampspærre i samme konstruktion?

Var de sorte pletter f.eks. overalt på bagsiden af Fermacell-pladerne?

Ja de proklamerer jo at der ikke kan vokse skimmel på fibergipsen, men jeg har faktisk selv oplevet det modsatte!

Elektronikteknikeren
Der skal jo heller ikke meget organisk støv til på fladen af sådan en fibergips, for at den kan gro på overfladen.
Regnes Fermacell som diffusionsåbent eller diffusionstæt?

For de egenskaber er ikke noget de skilter ret højt med på hjemmesiden!

Jeg forstår det sådan at de sorte pletter forekom på bagsideoverfladen af pladerne.
Er den overflade måske bare alm. gemen pap som på alle andre gipsplader?
Bundet sammen med organisk lim! Eller sådan noget?
Annonce
Nej, der er ingen pap' kun fibre bundet i gipsen!

Elektronikteknikeren
OK tak for det!

Hvad med diffusionsegenskaberne?
Tak for jeres indlæg allesammen.

Med hensyn til Fermacell pladerne så er her et par billeder mere, beklager kvaliteten:
http://www.gratisimage.dk/image-5570_51286E75.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-3C61_51286ED2.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-8207_51286F25.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-9649_51286F56.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-D158_51286F8C.jpg

Årsagerne kan være mange, men mit gæt er at det er en kombination af disse:
- Utæt dampspærre i mange samlinger, kondensdannelse
- Fugtige plader ved opsætning, som er blevet lukket inde mellem dampspærre og glasvæv med plastikmaling
- Optrængende fugt fra samling mellem betongulv og yder mur
- Manglende udluftning i værelse

Der var ikke 2 dampspærrer i konstruktionen, kun én.

Jeg er nået frem til at gulvet umiddelbart er konstrueret ok.
Har tidligere fået taget prøver af betongulvet og der var ikke noget fugt/svampesporer.
Der er kapillarbrydende lag med leca nødder ligner det, havde for 1 år siden en ingeniør ude og bore et små par huller i gulvet og kigge på det med sådan et mini kamera der kunne føre ned i hullet - og i øvrigt også murpap i selve yder muren.

Mit spørgsmål herinde gik på om det er ok at der er brugt terræn batts lodret mellem yder mur og gulv i stedet for polystyren.
Men det skulle vist være ok.
Har siden mit oprindelige indlæg fået boret huller i soklen så der nu gerne skulle være mere udluftning i hulrummet under gulvet.
Da de lodret stående batts mellem gulv og yder mur ikke slutter 100% tæt, kan man mærke og lugte at der nogen steder trækker luft op nedefra.
Det må vel også betyde fugt og eventuel radon?

Tanken er at jeg nu vil genopbygge/efterisolere indvendigt stort set på samme måde, men
- Skære lodretstående batts mellem gulv og yder mur ned så de er i plan med betongulvet
- Tætne overgang mellem betongulv og yder mur med ~25cm murpap og fugemasse(hvilken?) ca. 10 cm op ad væg, 15 cm ud over gulv
- Ny dampspærre på betongulv som sluttes tæt til den nye murpaptætning
- Nyt skelet, isolering og standard gipsplader. Har ikke besluttet om det skal være træ eller metal skelet.
- Den indvendige isolering skal støde helt ud til ydervæggen, ikke? Der var lavet 2-3cm luft i de vægge jeg har pillet ned.
- Dampspærre ved alle vægge + loft. Der er opvarmet værelse ovenpå, men også uopvarmet skunk over ca. 1/4 af loftet i dette værelse i grundplan.
- Strøer på gulv, isolering og fyr planker.

Lyder det plausibelt?

Mvh Jesper
Skal måske lige tilføje at gulvet der kan ses på billederne var betongulv->dampspærre->50mm hårde batts -> gulv spånplade
-> gulvtæppe
Hej Burnwell

Du kan læse om Radin - niveauet i den den al Danmark hvor du bor:
http://www.radon.dk/
--- og så kan du jo tage passende forholdsregler hvis du mener at det er nødvendigt.
Udluftning af kælderrum/krybekælder må være nummer 1 vil jeg mene - og undgå at det evt trækker op i boligen nummer 2.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis