Understøbning af fundament: forsikring?

Hej

Jeg vil gerne have udgravet gulvet i et kælderværelse (gammel murermestervilla fra 1918) så jeg kan få isolering, gulvvarme og klinker på.

Fordi fundamentet kun går 10-20 cm ned under det nuværende gulv skal der understøbes.

Nu har jeg haft 4-5 forskellige murere ude og kigge på det.

En var billig (for billig?) og "frisk" og skrev kækt ting som 15 års totalgaranti i sit tilbud... Men det er jo ikke mere værd end det papir det er trykt på og han kunne/ville ikke engang oplyse hvor han var forsikret henne. 

En anden turde faktisk ikke udføre opgaven.

De andre jeg har haft ude var også meget vævende omkring forsikring og meldingen fra den ene af dem var at jeg skulle kontakte mit eget forsikringsselskab. De er dog medlem af byggaranti ordningen, selv om den efter min mening giver lidt falsk tryghed (maks 100.000 og de har en årlig pulje på 5 millioner og når den er brugt er det bare ærgeligt). Da jeg tidligere havde kontakt til mit forsikringsselskab om samme sag, var svaret at det var håndværkerens forsikring der skulle dække!!! Nu har jeg skrevet til dem i håb om at få noget på skrift.

Er det mig der går alt for meget med livrem og seler her? Jeg har bare ikke råd til at et hjørne af huset kollapser, hvis der mod forventning skulle gå noget galt.

Hvad er normal kotume i sådan noget? Er det håndværkerens forsikring der skal dække eller husejerens? Jeg føler mig lidt som kastebold her og ingen kan give et klart svar.

Håber nogen kan hjælpe :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nigo på 03 feb 2013 12:40
Da jeg tidligere havde kontakt til mit forsikringsselskab om samme sag, var svaret at det var håndværkerens forsikring der skulle dække!!!
Det er noget pjat, hvilket forsikringsselskab er det dog der ikke vil sælge forsikringer.

Du kan tegne en entreprise forsikring vedr. dit byggeri, og det er væsentligt billigere end den en håndværker skal betale.

Men lyder til dit forsikringsselskab slet ikke er interesseret i at vejlede dig omkring dette, eller slet ikke vil sælge dig denne forsikring, men det er der heldigvis  mange andre der vil så.
Ring til AXA. De kan give en pris på at få forsikret dit projekt. Din håndværker er sikker også dækket ind, men de par tusinde kroner ekstra giver ro om natten

Nu er det nok lidt for sent, men ellers så prøv at gå ind på https://www.forsikringsportalen.dk/. Derinde kan i få 3 gratis tilbud på forsikring og man kan også bare finde en masse generel information om forsikringer. Måske du kan finde svar derinde. Det kunne måske være noget  

Venlig hilsen
Casper

De fleste håndværkere har en produkt skade forsikring, men jeg tvivler på at den jeg har dækker et sammen styrtet hus. Jeg ville sørge for at der lå en betalt entreprise forsikring fra enten bygherre eller mig før opstart.   Prisen ville blive indkalkuleret i prisen.  Men jeg ville nu slet ikke røre ved sådan en sag.  

km

Hej

Jo det er en lidt sen genoplivning af en gammel tråd. Vi fik langt om længe fat i en afdeling hos mit forsikringsselskab der kunne tilbyde en entrepriseforsikring, men før han var færdig med at fortælle var vi kommet op på 20.000 i pris og dertil kom krav om jordbundsundersøgelse mm...!

Vi endte med at få det lavet uden forsikring og mureren gav os skriftlig en garanti på at eventuelle sætningsskader der opstod inden for 2 år ville blive udbedret kvit og frit. 

Det var lidt et sats og var skam noget nervøs da de gik i gang, men de var meget grundige og forsigtige og brugte masser af afstivning. Så alt gik godt :-)

Her 4 år efter er der dog pludselig kommet en sætningsskade i det ene udvendige hjørne. Gulvet slipper væggen! Måske er det brønden udvendigt der er utæt og jorden skylles væk efter talrige regnskyl. Tror ikke det kan henføres til den 4 år gamle understøtning. Hjørnet er også temmelig fugtigt. Er anmeldt på min villaforsikring. Så må vi se hvad de siger :-)

Annonce

... jeg ved dog ikke hvad vi skulle have gjort hvis huset var kollapset (som det skete for en fyr i Holbæk for nylig). Hus belånt næsten til skorstenen, men skorsten og tag ligger pludselig på jorden!

En ting er hvis man har handlet groft uansvarligt, men ellers? Milliongæld uden andet end en byggegrund som sikkerhed!

Lille finurlig krølle:

Det rådgivende ingeniørfirma som anbefalede den kække murermester med 15 års totalgaranti uden at have nogen forsikring er det samme som rådgiver den ulykkelige husejer i indslaget ovenfor ;-)

Mit hus står stadig. Det nye gulv har godt nok stadig sluppet resten af huset i det fugtige hjørne. Det skyldes at nedløbsrørets udmunding i samme hjørne er større end det kloakrør det rammer. Så halvdelen af vandet fra taget løber ned i jorden ved hjørnet i stedet for til kloaken. 

Den tidligere ejer var lidt for meget gør det selv mand. 

Fuldstændigt vanvittigt ikke at konsultere en ingeniør og få lavet de nødvendige geotekniske undersøgelser! Hovedrystende....

Certificeret Statiker

https://www.bolius.dk/forsikring-naar-du-bygger-om-eller-til-17660/

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis