opvarmning af tilbygning på 45m2

Står inden længe og skal til at bygge til vores hus.
Vi er blevet enige om at bygge 2 værelser på, som totalt bliver omkring 45m2.

Vi er dog ikke blevet helt kloge på hvordan vi skal opvarme tilbygningen.
Har i forvejen elvarme samt brændeovn, vi har pillet alle radiatore ned og varmer hele huset på 115m2 op med en luft/luft varmepumpe, hvilket den klare fint.

Vi har midlertid 3 muligheder for opvarmning af tilbygningen, el gulvvarme, elpaneler eller opsætning af varmepumpe med henholdsvis 2 inderdele.

Elgulvvarmen er i mine øjne en dyr løsning, da det vil hive rimelig mange watt.
Tilbygningen får henholdsvis 450mm iso i gulvet, 300 i væg, samt 500 på loft, og regner med at jeg montere et varme genanvendings anlæg, så er usikker på om hvorvidt el gulvvarmen bliver dyr eller ej.

Nogen som har erfaringer med lign form for opvarmning?

Inden vi hev el radiatorene ned havde huset et totalt elforbrug på ca 13-15000kw.
Efter udskiftning af alle vinduer, udlægning af yderligere 100mm iso på loft (totalt 350) samt opsætning af brændeovn og varmepumpe, har vi et årligt totalt elforbrug på 4900kw, hvoraf de 1500 (kan aflæses via bimåler i el tavlen) bliver brugt på varmepumpen.

Står inden længe og skal til at bygge til vores... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et luft til vand anlæg er jo i princippet et selvstændigt anlæg, samt et grønt alternativ til el, så umiddelbart er det nok det bedste valg til mit hus. Jeg kan jo altid tilslutte flere kredse på gulvvarme shunten når jeg engang videre renovere og vil have gulvvarme i resten af huset
Det hvert fald en mulighed.
Jeg ville helt klart vælge en luft/luft med spilt, så du kan opvarme begge rum fra den. Tror, at det bliver det billigste i drift i længden.
Billigst i indkøb/installation er elradiatorer, men de er også klart dyrest i drift.

Dog skal du tænke på, at med al den isolering, så er varmebehovet ret lille, så regn på det. Kan godt være, at du kan købe mange kWh timer for det som varmepumpen koster ekstra i forhold til el-radiatorer/ el-gulvvarme?

Måske kan du klare opvarmningen med el-paneler rundt i kanten. 45m2 med et varmeforbrug på 35 kWh/m2/ år = 1.575 kWh ved ren elvarme. Det er jo til at overse.Installereer du ventiltation med varmegenindvinding med varmepumpe, kan du jo opvarme rummene via denne?


CanAlt
Jeg tror også at valget ender på et luft/luft split anlæg. Der skal ikke meget effekt til at varme de to rum op, så selvom at varmepumpe effekten bliver halveret er effekten stadig rigeligt. Regner også med at så længe dørene kan stå åbne, inden børnene bliver så store at de skal lukkes, kan stå åbne så varmen kan fordele sig.

Det andet alternatid med en luft/vand varmepumpe bliver for dyrt, det vil aldrig rigtig kunne tjene sig hjem..

Syntes ikke at det er energi mæssigt korrekt at opsætte varmepaneler, hvis huset en dag skal sælges må der gerne være så "grønne" løsninger som muligt. Hvis folk ser en elovn i dag ser folk jo million regninger fra dong i øjnene..
Jeg er nu glad for min fjernvarme. vil aldrig bo i et hus med olie, gas, el eller brændeovn. pga. brand/eksplosions faren, ved disse opvarmnings midler. nej vil gerne kunne sove trygt.

Mvh

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

ar så kan man jo blive ved.. Jeg kan nu ikke se at min varmepumpe skulle være i risiko zonen for at ku sprænge i luften eller andre ting, hvad med dit komfur, tv, dvd, mobil oplader? Der er dælme mange huse der går ild i grundet defekt mobil oplader, modem etc.

Jeg er da egentlig også ret glad for ikke at et vand bårent varmeanlæg.
Nu arbejder jeg selv som vvs energi montør, jeg har lavet en del vandskader og set hvor meget svamp osv der kan blive udviklet inden det blir opdaget, samt hvor stor skade vandet kan lave.
Jeg håber du har en fjernvarme unit, og ikke et direkte fjernvarme anlæg der bare pumper tusindvis af liter ind i dit hus før du når at opdage det. nej puha, der er set en del grimme eksempler.

Så skal man jo ud og bo i skoven uden nogen som helst former for strøm, varme osv hvis man skal være helt sikker..

Nu har der igen været et stort område hvor fjernvarme nettet gik ned, ups, så har forbrugerne ingen varme eller varmt vand. øv bøv, så må man jo ty til en elradiator, nåh nej, det kan jo være farligt, så hellere fryse.. Forstå mig ret, det kan også blive for voldsomt......
Annonce
Skrevet af Maleren. på 17 feb 2013 21:50
Jeg er nu glad for min fjernvarme. vil aldrig bo i et hus med olie, gas, el eller brændeovn. pga. brand/eksplosions faren, ved disse opvarmnings midler. nej vil gerne kunne sove trygt.

Mvh

Jamen Maler dog!!!
Sikke da et sortsyn du lægger for dagen.
Bevæger du dig heller ikke uden for en dør? Når du går ud af din dør, kan der jo falde
en tagsten ned i hovedet på dig, og ude i trafikken kan du ramle ned i et hul og vælte
på din cykel, idet jeg går ud fra at du ikke kører i en eksplosionsfarlig bil eller MC. Eller
måske tør du kun at komme omkring på apostlenes heste? men her er der også risici,
idet fliser ligger ujævnt, så man falder og brækker arme, ben og hals!
Livet er sgu farligt, der er endda nogle der dør af det!!

Nu er jeg helt nervøs for at lægge mig til at sove i rummet ved siden af mit pillefyr!



Med venlig hilsen
ktm

 


  
Så skal man jo ud og bo i skoven uden nogen som helst former for strøm, varme osv hvis man skal være helt sikker..  
  

Sikker på hvad, for selv ude i skoven kan det være farligt at færdes.
Og et lille hus kan jo gå hen og få et træ ned over sig. Næh men der står en hel del Bunkere langs den Jydske vestkyst, og de er sikkert billige at bo i og meget dyre at varme op. Også med fjernvarme    
Rolig venner rolig!

her min i by har vi haft et eksempel på et hus der sprang i luften pga gas :-) og da jeg var lille og feks var i sommerhus, fortalte min far trueligt, at jeg ikke måtte ligge tøj på el radiatoren, pga der kunne gå ild i det :-)

printz mit anlæg er med unit :-). men du har vel også alm vandrør der kan springe og lave skade.?
hehe, og den med nedbrud, hvis det sker, må jeg jo tænde for min varmepumpe :-)


det er jo ikke fordi jeg går rundt i en konstant angst for at noget vil ske. men ens hus er jo ens kæreste eje :-p

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også