opvarmning af tilbygning på 45m2

Står inden længe og skal til at bygge til vores hus.
Vi er blevet enige om at bygge 2 værelser på, som totalt bliver omkring 45m2.

Vi er dog ikke blevet helt kloge på hvordan vi skal opvarme tilbygningen.
Har i forvejen elvarme samt brændeovn, vi har pillet alle radiatore ned og varmer hele huset på 115m2 op med en luft/luft varmepumpe, hvilket den klare fint.

Vi har midlertid 3 muligheder for opvarmning af tilbygningen, el gulvvarme, elpaneler eller opsætning af varmepumpe med henholdsvis 2 inderdele.

Elgulvvarmen er i mine øjne en dyr løsning, da det vil hive rimelig mange watt.
Tilbygningen får henholdsvis 450mm iso i gulvet, 300 i væg, samt 500 på loft, og regner med at jeg montere et varme genanvendings anlæg, så er usikker på om hvorvidt el gulvvarmen bliver dyr eller ej.

Nogen som har erfaringer med lign form for opvarmning?

Inden vi hev el radiatorene ned havde huset et totalt elforbrug på ca 13-15000kw.
Efter udskiftning af alle vinduer, udlægning af yderligere 100mm iso på loft (totalt 350) samt opsætning af brændeovn og varmepumpe, har vi et årligt totalt elforbrug på 4900kw, hvoraf de 1500 (kan aflæses via bimåler i el tavlen) bliver brugt på varmepumpen.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Daus ! Printz, længe siden du sidst har været på
Når du nu er så glad for elvame ( som du skriver i en anden tråd ) så må du hellere fortsætte. Men kan du ikke klare dig med et varme flytnings anlæg til de to nye værelser ?
Du kunne jo også prøve noget nyt, der findes så vidt jeg ved en varmepumpe der laver varmen om til vandbåren varme, så kan du nemlig få gulvvarme i de nye værelser. Det skulle være den bedste måde at opvarme på, som jeg har læst det andre steder.
Hejsa..

Jah jeg havde helt glemt at jeg havde en profil herinde.

Der ligger desværre en kedelig klausul om at hvis man her på vejen ønsker at ændre varmekilde, er der tilslutnings pligt til fjernvarme nettet. pænt kedeligt egentlig.
Jeg har ikke skænket et vandbårent anlæg en tanke da jeg ikke tror det er lovligt at lave her i området, men vil da undersøge det, for kan jo lave hele installationen selv da jeg er uddannet vvs´er.

Men ja er tilfreds med min elvarme. Skulle jeg skifte til fjernvarmen her i kommunen, vil det koste mig et engangs beløb på mellem 120-150.000kr. det tjener jeg ikke hjem nogensinde da jeg ikke tror på det kan gøre billigere end vores nuværende varme
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du fået byggetilladelsen?
Hvis ikke, skulle du måske forhøre dig ved kommunen, om de vil kræve tilslutning til fjernvarmen, for at give byggetilladelsen...
Det vil jo være lidt vildt, at få den ekstra udgift oven i byggeriet.

mvh jens
Hej.
Det kan måske blive en strid om ord, men du skriver du har varmepumpe, så det kan vel kun blive en udvidelse af noget eksisterende og ikke skift af varmekilde.


mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 03 feb 2013 22:48
Hej.
Det kan måske blive en strid om ord, men du skriver du har varmepumpe, så det kan vel kun blive en udvidelse af noget eksisterende og ikke skift af varmekilde.


mvh


Ja det gælder om at formulere, ansøgningen til byggetilladelsen rigtigt

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Da jeg i forvejen i mit eksisterende hus har elvarme er jeg ret overbevist om at de ikke kan kræve tilslutning til fjernvarme på en tilbygning. Det giver hvert fald ikke mening i mine øre
Hvis jeg rev hele lortet ned og opførte helt nyt tror jeg ikke det ville være lovligt at genetablere elvarme.

Men jeg må hellere vende den med kommunen for at være på den sikre side.
Jeg skal ha etableret et genvæks system i huset så jeg kan få fordelt varme bedre, men tvivler på at det alene kan trække varmen på de ca 45m2 tilbyg jeg vil bygge.
nå så det er pga udgiften til installering af fjernvarme af du er tilfreds med din elvarme

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Nej det er såmænd ikke derfor.
Men hvis jeg på nuværende tidspunkt har en varme udgift der lyder på 5500-6000 årligt på et hus på 115m2 hvor der er 21 døgnet rundt i hele huset, og 24-26 i stue samt køkken, når der blir fyret op i brændeovnen, så ser jeg det ret unødvendigt at etablere fjernvarme, alene den faste tilslutnings afgift pr år er samme pris som det jeg giver nu, oveni det kommer så forbruget.

Så det ville da være den mest tåbelige ide at installere fjernvarme, når den årlige varme udgift vil stige til det dobbelte, samt jeg skal ud og finde langt over 100.000 til selve installationen og tilslutningen
Normalt ville man jo kun ændre sin varmekilde hvis man kunne finde noget der var billigere.

elvarme er jo trods alt ikke det samme som det var en gang, i dag er husene tætte og isolerede, og installere man en varmepumpe, bruger man minimalt energi.
Og så er fjernvarme jo også lidt uheldigt, hvis værket svigter !
Det har det lige gjort i Sønderborg, der var der adskellige boliger der ikke havde varme en hel weekend.
Mener at have læst noget om mange steder der bygges nye huse der har tilslutningspligt til fjernvarme, har undtagelser for netop varmepumper, så varmepumper er det eneste alternativ til fjernvarme, om det så er luft/luft, luft/væske eller væske/væske er ligegyldigt..
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også