Røgalarm

Hej,

Jeg overvejer at montere en/flere røgalarm(er) i min lejlighed, men kunne godt lige bruge lidt indspark til, hvilke ting jeg skal have med i overvejelserne.

1. Antal - er een alarm nok eller bør jeg have flere? (lejlighedens størrelse - ca. 76 kvm)
2. Placering - hvor bør de placeres (se plantegning)
3. Type - ioniserende eller optisk? Trådløs forbindelse til hinanden? (såfremt der skal bruges flere)


Jeg ser frem til en masse gode råd.



.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sætte en i hvert rum, med undtagelse af køkken så du slipper for hylen når bøffen brænder på
Jeg ville helt sikker vælge dem der "taler" sammen, så hvis en af dem "hyler", så hyler de andre med i kor.
MHT pladsering, gælder det om at finde det sted der er højest(da røgen trænger opad) og ikke for tæt på døre og vinduer, da træk kan blæse røgen til en anden side.
Så midt i lokalet er det bedste sted. Men tag feks hensyn til tv/anlæg mm, som et af de steder hvor røg vil kunne udvikle sig, så en røgalarm sat lige over tv'et er en god løsning. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og husk min. 50 cm. Afstand fra vægge og 100 cm. Afstand fra ventilation/udsugning.

Jeg ville gå langt udenom de trådløse røgdetektorer der snakker sammen, medmindre du er rigtig glad for at skulle rende og skifte batterier hele tiden! Din lejlighed er vel ikke større end du kan høre dem enkeltvis :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

+1 for ikke-forbundne alarmer. Entré og stue ville jeg dog vælge som minimum - med mindre du bor sammen med en fyrfads- & stearinslys'oman.

Du kan sikkert sagtens høre røgalarmen i stuen selv om du ligger i din seng. Men røg stiger jo op til loft og rummene imellem er der jo døråbningerne som er betydeligt lavere i de fleste huse.

Og gør dig så selv den tjeneste at købe dem i en rimelig kvalitet og design. Hold k... hvor der findes store, klodsede og grimme røgalarmer på markedet ...

/bjørn

Ups - jeg fik aldrig fulgt op på denne tråd.
Det er dog stadigvæk aktuelt, da jeg først lige er flyttet ind og nu skal ud at købe alarmerne.

Jeg fik gode svar på næsten det hele, men prøve alligevel lige at gentage det sidste der mangler:
3. Type - ioniserende eller optisk?
Hvad er bedst? For og imod de 2 typer.

.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis