varmepumpe -filosofiske overvejelser!

varmepumpers virkningsgrad, den såkaldte "cop-faktor", er et udtryk for pumpens evne til at flytte energien fra et medie til et andet.

Det er et kendt problem at cop-værdien, og dermed effektiviteten falder med stigende temperaturdifference mellem de to medier, f.eks.mellem ude og indedel.

Jeg undrer mig derfor over hvorfor man ikke har fundet på at sætte f.eks. 2 kompressorer i serie, således at temperaturforskellen mellem medierne bliver halveret, og en bedre cop kan opnås.Altså en varme pumpe med to pumper hvor man har et mellemlager/buffertank med et medi som 2. kompressor hiver energien ud af.

Har nogen viden på dette område? Et sådan princip ville jo kunne løse problemer med effektiviteten vintermånederne..måske..

Elektronikteknikeren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at varmepumpen(bortset fra afrimning) er stort set lige så effektiv fra +7 til +20 som f.eks -15 til -2. det handler om temperaturspændet er over dobbelt så stort fra +7 til +20 end -15 til +20, og derfor bruges der over dobbelt så meget energi på ar varme når det er -15 end når det er +7.

Det findes allerede. Det kaldes et kaskade-anlæg.
Der bruges lavtrykssiden på det ene anlæg, til at køle højtrykssiden på det andet.
Prøv at Google: Kaskadeanlæg

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvis jeg har forstået dig ret:

Kreds 1:

Moder Jord       -> vædskekreds med brine -> Kompressor -> buffertank
altid 7º     transporterer energi    koncentrerer     gemmer

Kreds2:

buffertank -> brine eller HFC -> kompressor-> radiatorer.

Vi kigger lige på kreds 1:
Brinen kommer fra pumpen med lav temperatur (lavere end 7º . I løbet af turen ud i vædskekredsen lader moder jord brinen opvarme til omkring 7º, og kompressoren kan koncentre varmen i en buffretank. Så langt så godt. I sammenligning med din vædskekreds er Moder jord meget stor, så set fra Moder jord er varmetransporten ind i din vædskekreds relativt lille (hvis strengen er lang nok til ikke at lave permafrost i din have, men det er en anden historie).

Som jeg forstår det, vil du så gentage tricket og sætte en kreds mere på, som koncentrerer varmen yderligere...
Problemet er blot at din buffertank er relativt lille i forhold til din anden varmekreds, og derfor får du sandsynligvis lavet en isterning i stedet.
Som jeg ser det ønsker du at forbryde dig mod termodynamikkens 0. lov.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvis de to pumper er afstemt til hindanden, og buffertanken/mellemlageret i mellem dem har en størrelse der tillader en vis hysterese, vil det aldrig blive et problem? Hvis pump2, altså den tættest på radiatoren, kalder på varme, vil den begynde at nedkøle buffertanken som den hiver energien ud af.

Men, man har så defineret at pumpe1 skal starte når bufferen afkøles med f.eks. 5 grader, hvorfor den begynder at flytte energien fra moder jord/luft over i buffertanken. Man vil så aldrig opleve at buffertanken bliver til en isklump.

Pointen i dette system er at udnytte det arbejdsområde i varmepumpen hvor den er mest effektiv. Man kan jo lidt sammenligne det med gearkassen i en bil, hvor udvekslingen sørger for at bilens motor ligger tæt på det optimale arbejdsområde.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis