Dæmper på halogen spot.

Hej

Jeg har sat nogle spot op i loftet, som er 230v halogen spot.

Mit spørgsmål er så... kan man sætte en dæmper på?

Eller kan man ikke det, det er ikke sparepærerhalogen, men 35w.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt sætte en dæmper på. Så længe det er halogen pære, burde du kunne dæmpe dem med stort set alle dæmpere.
Som en spot ville jeg aldrig vælge nogen af dem man kan få der hedder "sparepære" hvor der er kompaktrør i. (ligesom alm sparepære) når vi snakker spot står valget mellem den gamle (og dyre i drift) halogen, og den nye (billig i drift) LED.

Og skal man ud og købe idag, ville det være dumt ikke at tage den energi venlige LED, som idag kan fåes i en kvalitet der er lige så god som en halogen pære.
Der er mange led pære som ikke kan dæmpes, og rigtig mange af dem der kan dæmpes er ofte kun med nogle få dæmpere. Så man skal sørge for at købe en LED og en dæmper der passer sammen, hvis det skal virke korrekt.

Da jeg selv satte spot op i hele huset for et halvt år siden valgte jeg denne LED. har kun læst godt om den. Den giver et super godt lys, og hvis ikke man ved det er en LED kunne man sagtens tro det var en halogen. den kan tilmed dæmpes af de fleste lysdæmpere, hvis bare der sidder 2 stk.
http://detled.dk/gu10-led-der-erstatter-35-40w/212-sunflux-daempbar-halogen-gu10-led-5w-260lm-2700k-ra95-unik-optik.html Prisen er lidt høj, alt efter hvad man er til. Men den er klart pengene værd synes jeg. Det er de bedste GU10 LED jeg har set.
Hvis du selv har sat dine spots op burde du vide nok om el til at vide om de kan dæmpes eller ej.
Ja, jeg har sat det op, men jeg har ikke tilsluttet noget... så jeg har vel ikke gjort noget galt?

Dette var bare et tvivlspørgsmål, men jeg fik dét bekræftet som jeg havde forventet.

Men tak for din konstruktive og brugbare kommentar.
Annonce
Det er op til din elektrikers samvittighed (og forsikring) om han vil godkende dit arbejde. Men principielt må du ikke engang bore hul til spotten og sætte den op
når vi snakker spot står valget mellem den gamle (og dyre i drift) halogen, og den nye (billig i drift) LED.

Der findes også energihalogen, hvor en 25W pære lyser ca. som en 35W. Disse kan dæmpes uden problemer.
Skrevet af jenshøj på 01 feb 2013 10:55

Der findes også energihalogen, hvor en 25W pære lyser ca. som en 35W. Disse kan dæmpes uden problemer.

Ja googlede dem lige. De er jo ligesom alm halogenpære, så ja de kan dæmpes med alle dæmpere.  Så hvis ikke man ville vælge LED, skulle det nok være dem, fremfor den alm. halogen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis