læ planter

Hej

Jeg ville høre om der er nogen der har en ide til at få skabt noget læ (hurtig groende) i min have på begge langsider-

Det skal siges jeg bor ca 5 km fra diget/vadehavet og det blæser kraftigt til tider

En anden op lysning er det er en slags sand jord 

og en overkommelig pris 

tilplantning er ca 120 meter

Venligst Jesper 

 jesper

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er pil nok det mest hurtig groende, men det kræver fugtig jord. Hvor godt det lige er ved jeg ikke. Jeg syntes at der mest bliver brugt tjørn på de kanter fyrretræer  mm.
Det hurtigste er nok at opsætte et læhegn af træ, altså et plankeværk. Og grundet den natur der er ved vadehavet, kan det ikke betale sig at gå på kompromi med billige ting, de bliver hurtigt slidt op.
Jeg ville helt sikkert også vælge at lave et hegn, og så eventuelt tilplante det senere.
Man kunne lave et plankeværk, med nogle "huller" hvor man monterende Rio-net og plantende feks: efeu, kaprifolie (de fås begge som stedsegrønne), eller måske Clematis.

Men du kan jo også tage den hårde vej med Bambus, de vokser hurtigt og de sorter der er i handlen nu, behøver man ikke at frygte at de vil gå ud lige med det samme.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
De her sælger læplanter i pakker:

http://www.skovplanter.dk/plantesalg/tilbud---laehegns-plantepakker.aspx

De har planteplaner for de enkelte typer, de billigste koster 1300 kr +moms for 250 planter.
Du kan evt gå ind på DR´s hjemmeside og se torsdagens afsnit af Bonderøven, det omhandlede bla. hegn, hvor de fint viste
nogle i Wales der brugte det.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis