Farver på ledninger - Bare nysgerrig

Hej dér.

Er bare lidt nysgerrig:

Jeg har et hus fra 50erne som er bygget om flere gange. På loftet har jeg "fundet" som "døde" kabler som ender blindt (altså der er ikke noget strøm i dem). Jeg undrerde mig lidt over farverne på lederne i kablerne for det svarer ikke til nyere kabler.

Det ene
sort - rød - blå - blå - hvid (de blå er samme "farve")

Det andet:
sort - rød - blå - hvid - hvid (de hvid er samme "farve")

Hvad vil "normalt" være fase, nul osv. i sådan nogle kabler?

.... som sagt.... er bare nysgerrig :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tidligere og kan også findes i ældre installationer idag...

Rød, Jord
Sort - Nul
Hvid - Fase

se også lidt her http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php#aeldre_inst_plast
Ok - tak :-D
Ja den gang var det ikke så nemt at være elektriker... der skulle der kikkes ind i enden af kablet, for at finde ud af hvilken leder der er den rigtige, når de alle havde amme farve.
Hvis du ser ind i kablet fra enden, vil de forskellige ledere ligge i en rundkreds, og måske med en "kalv" i midten (en plastik "leder" som kun er der for at fylde ud og gøre kablet rundt) Her skulle man så beslutte om lederen ved siden af den feks røde, med urets drejning er den første fase, og den næste er mellemledningen osv... så alt afhang af, at det hele blev monteret af den samme person.

Først senere begyndte man at sætte tal på lederne, så man havde en chance, uden at skulle måle sig frem til et resultat.

Som industrielektriker, har jeg haft fat i mange gamle kabler med mange ledere (10,20,30 stk) hvor de alle er hvide, der er det med at holde tungen lige i munden, når der skal monteres.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hehe - tak for anekdoten, Henrik. Det er meget skægt at få de historier, synes jeg..... :-)

Jeg tænkte... Jeg er med på at hvis msn i dag bruger et 5 leder (sort, brun, grå, blå, guæ/grøn) kabel til forsyning vil man almindeligvus bruge sort, brun og grå til faser (og naturligvis blå=N og gul/grøn til jord). Men hvis man trækker det til en korrespondance B hvilken farve vil I så bruge til den faste fase og hvilke til tændledning? - Der findes måske lige så mange svar sim der er elektrikere..... ;-)
Annonce
Kun den gul/grønne er hellig, og må kun (og kun den) bruges til jord-
De andre farver må i princippet, bruget til alt andet end jord.

Men ja blå er som regel nul

sort, brun og grå er ofte brugt til fasen fase

Mellemledningen i korrespondancen kunne være rød, eller hvid..
mvh jens
I et kabel med den nævnte normale farvekombination ville jeg bruge den sorte til fasen og den brune og den grå til mellemledning og tændledning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tja jeg ville jo nok bruge den brune som fase, og de andre som mellem og tænd ledning. Men det afhænger selvfølgelig af om fasen i den øvrige installation er brun... ellers giver det jo ikke megen mening.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har altid lavet installationer udfra nedenstående, Når der er tale om lys installationer!

Brun = Fase
Sort = Tændledning 1
Grå-hvid-sort/hvid = Tændledning 2 eller mellemledning
Blå = Nul
Gulgrøn = Jord

Men det kommer nok an på hvad man er opflasket med! 



Mvh. daniel

Jep.

Hjemme hos mig er fasen til lys enten hvid eller sort - hvid i det oprindelige hus og sort i tilbygningen. Der er dog lyseblå nul overalt :-)

I de tavler vi laver er fasen også sort - alle 3 :-) - uden at gå ind i diskussioner om at den kan være dobbeltisoleret nummereret,90gr. ledning mm.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis