luvgerri båd

Hej lav det selvere.
har købt en bandholm 30 og sejlet i den i den forgangne sæson.
den er sindsyg hård på roret og svær at styre.
har lånt john mast bog Rig og sejltrim men er der ikke en i dette forum der ved noget om mastetrim bogen er for svær at tyde for mig .
håber der er en der ved noget om mastetrim på langkølet turbåd.
på forhånd tak
HEKLA II
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi forudsætter at du sejler med vinden ind foran for tværs.
Hvis du kun har forsejlet sat, vil vinden trykke langt fremme på båden og båden vil dreje til læ.
Hvis du kun har storsejlet sat vil vinden trykke langt tilbage på båden, og båden vil dreje til luv.
Altså skal du have ballanceret de to sejl ved at hale / slække på skøderne.
Dette er basisviden og under forudsætning af at mast og rig står rigtigt,
-og herefter er der mange andre faktorer.

Venlig hilsen
Knud
Nu skrev du
"sindsyg hård på roret og svær at styre"
og det lyder i mine ører som meget, meget luvgerrig.
Hvis det er sådan, så må der være noget galt med placering af sejlcenter i forhold til lateralcenter (undervandsskrogcenter). Det kan skyldes at masten hælder for meget agterover eller/og er forkert placeret forkert i mastefoden. Det kan osse skyldes at forskibet er for tungt lastet, så den dykker med stævnen.
Hvis båden krænger meget, vil den osse blive luvgerrig.
Du kan nok ikke klare det ved "spænde" mere eller mindre på vanter og stag.

Venlig hilsen
Knud

Hej Knud
tak for dit svar tror også selv mast er sat for langt tilbage i mastefod
vil klart prøve at flytte den fremad i mastefod dette er muligt på min båd
men har lidt svært ved at se en løsning på agterstag da der er 2 stk
og derfor ikke agterstagsstrammer på men "kun" 2 vantskruer men det løser sig måske når masten kommer lidt frem så blir de jo lidt kortere.håber det løser mit problem tænker jeg kan stramme forstag(rulle fra furlex) når masten er monteret.
tak for dine svar.
hekla 2
Der er mange faktorer, som har indflydelse på luvgerrighed. Mest af alt hulning i sejl, så det gælder om at ha forlig og bomlig godt strakt, og cunningham rebning flader også sejlet. Endvidere er det ret vigtigt hvor skødet er placeret et stykke til læ for midtskibs. Hvis din båd er mastheadrigget, er det første man reber storsejlet. Så prøv at rebe lidt med det samme, og se, hvad der sker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Som regel er der for meget kraft i storsejren når båden er luvgerrig. Storsejren skal flades med bomudhal,cunningham og hækstag. Hvis sejlene er gamle og har fået en meget hul facon er det straks sværere at rette . Pas på ikke at trimme skødevognen for meget til luv.Hvis det er blæsevejr må man acceptere lidt bagluft i storsejlet.
Prøv at flytte Masten fremad for at flytte sejlcentret frem. Jeg kender ikke en Bandholm 30 men nogle bådtyper er mere luvgerrige end andre. En langkølet båd burde være så stabil på kursen, at man kan trimme sejlene til at holde end bestemt kurs uden at røre rorpinden. Ang. Mastetrim så prøv at søge i gamle numre af båd nyt, de har haft mange nyttige artikler om emnet igennem årene.
Held og lykke med trim.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Hvis du ikke synes du kan trimme dig ud af problemet under sejlads. Er det en god ide at se på mastefoden og hældningen på masten. Prøv at se på lignende både.
Hvis du flytter masten frem i mastefoden skal du også forlænge agterstagene, sæt et par togles på (små forlænger led) og forstaget skal forkortes lidt.
Det kan også være maste toppen der er for langt tilbage, her er kuren det samme. længere agterstag og kortere forstag.
Du kan sagtens lave en strammer til dit agterstag, sæt et par blokke 1 meter eller 1 1/2 oppe af begge agterstag, så kan du med en line stramme de 2 agterstag mod hinanden og dermed stramme dem op under sejlads.
Venlig hilsen Jesper
Skrevet af lynæs på 02 feb 2013 15:34<br />Nu skal man jo ikke forsøge at bilde manden ind, at sådan en båd nogensinde bliver let på roret, alene det, at der ikke er nogen form for forror umugliggør dette, men hvis man trimmer og reber efter forholdene, er det til at leve med, men man kan godt blive træt i armen. Min løsning var at lade rorpindspiloten overtage jobbet på lange lige stræk i god vind foran for tværs. Men med medløbende vind/bølger duer det ikke, her dur kun håndkraft. Så det er ejerens erfaringer der hen ad vejen lærer ham, hvordan det går bedst. Bådens sindighed gør i begyndelsen, at man overdriver sine reaktioner fordi båden drejer trægt og pludseligt er det for meget, så den anden vej. Osv.

Min nuværende båd er ca. samme type men har foruden rorpind, wiretrukket ratstyring med autopilot.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tusinde tak for alle jeres svar
Prøver at samle svarene og afprøve eet sammenkog
Af disse
Tak for interessen
Hekla 2
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis