Mørtel i drivhussokkel

Hej

Jeg har været ved at mure en drivhussokkel op i sommer 2012, og den blev færdig i efteråret, og efterfølgende fyldt med grus og sand til at lave gulvet. Det var meningen at drivhuset skulle ovenpå her i 2013.

I selve soklen med H-blokke er der brugt en cement/grus blanding på 1:6 Ovenpå H-blokkene er der anvendt armeringsjern. Ovenpå igen er der lagt 3 rækker lecablokke i en cement/mørtel blanding på 1:13.

Jeg blev vejledt til at bruge disse blandinger af en ekspedient i XL-byg, fik en brochure med hjem fra Aalborg Portland med blandingsforholdene, og jeg mener jeg har fulgt vejledningen, da jeg blandede mørtlen.

Her er vejledningen i PDF form:

http://www.aalborgportland.dk/media/pdf_filer/gds_avis_2011_low.pdf

Efter at soklen var muret op, og mørtlen tørrede har jeg gået ovenpå soklen i efteråret flere gange, kørt en trillebør ind over den med tunge materialer, og den virkede ganske solid.

Idag 31. januar, da jeg gik på den, var der tydelige knaselyde, og fandt at lecablokkene var lige til at rykke ud. Der er revner i mørtlen.

Det er meget trælst, men jeg vil gerne kende årsagen, for at lære, hvad jeg har gjort forkert:

Soklen har ikke været tildækket, men har været udsat for direkte sne og frost her i december og januar.

Er det frosten der har gjort det? Skulle jeg have dækket det til? Er det meget vigtigt at holde soklen og lecablokkene tørre?

Har jeg brugt en forkert cement/mørtel blanding ved at benytte den vejledte 1:13?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som jeg læser det, selv med min begrænsede erfaring med cement. Skal du bruge en rapid cement, blanding 1:3. så jeg vil sige din blanding er alt for svag, hvilket også betyder, at det er nemt at rense af igen. Så må du på den igen. H blokkene lyder som om at det holder, Træls, men smart af byggemarkedet at give dig en folder, da de nu ingen ansvar har, du har jo selv læst dig frem til det.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hvis du bruger den billige cement, opnår du ikke samme styrke, som med Ålborg Portland cement.
Om det er rigtigt, at bruge en så svag mørtelblanding, skal jeg ikke kloge mig på.
Jeg lavede garage her for et par år siden, hvor jeg satte  leca blokke rundt, jeg brugte sand/cement, de sidder bare fast.

Hvis du har haft leca blokkene/soklen, stået u afdækket, her i vinter så tror jeg, at det skyldes frostsprængning, våd mørtel, og efterfølgende frost, så kan det kun gå galt....

mvh jens
Der er brugt rapid cement.

Jeg fik at vide af min far, at blandingen var alt for svag, og han studsede også over anbefalingen i brochuren, men der må være mildere klimaforhold der gælder for en 1:13 blanding.

Det er sikkert også frostsprængt, men mørtlen smuldrer også, når jeg gnider fingeren hen over fugerne. Så det må være en kombination af mangel på tildækning og for svag mørtel. Ærgeligt, men så kan jeg lære det.

Nu skal jeg have fundet ud af, hvad der er nemmest at gøre: Jeg kan se skader ned i den 2. række, men soklens styrke skal ikke være større end den kan bære et drivhus.

Hvis jeg piller den øverste række af og omfuger den 2. række med en cement/mørtel eller cement/sand 1:3 blanding og murer den øverste række op igen med 1:3 blanding og lægger en vandforsegling ovenpå, og får det hele dækket til umiddelbart efter, burde det vel hjælpe?

Vil der være andre problemer i at bruge en højere styrke for den øverste række end den nederste?
jeg ville pille Alt det løse væk, for at starte forfra.
Hvis det springer nu i frosten, gør et vel også næste år, og det ville da være surt. Så hellere gøre det ordentligt, fra starten og spare ekstra arbejde og ærgelser årene frem. når det først bliver pudset holder vel. jeg har lært af min svigerfar, som er håndværker, at blande 1 til 5 når det gælder beton, til at pudse samme blanding + 2 mørtel, 3 sand. dvs. 1 cement 8 sand 3 mørtel.
det er som regl også anført på sækken, hvilke forhold til hvad.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg skal heller ikke kloge mig for meget på mørtel!

Men udstøbningen af fundablokkene kan nok lige gå an!

Som jeg lige læser anvisningen fra Ålborg Portland så handler de 1:13 om cement : kalkmørtel og IKKE cement : sand.
Og det er jo noget ganske andet, rent styrkemæssigt - vil jeg tro.

På Lecas site anbefales enten; weber FM 5® funktionsmørtel eller kalkcementmørtel KC 20/80/550.

Som det forslås så bør du hugge alle Lecablokkene fri igen, rense dem og starte forfra.
Jeg gætter på at armeringen er indstøbt i cementmørtelen?



Annonce
Jeg gætter på at armeringen er indstøbt i cementmørtelen?


Nej, den er indstøbt i bundrækken af H-blokke, som er en cement/grus blanding på 1:6.

Nu fandt jeg listen over brugt materiale:

CK Bakkesandsmørtel 6.6% i 15 ltr sække
CK Bakkesand 0.5 m3 i stor sæk
CK Støbemix 0.5 m3 i stor sæk
Aalborg Cement Rapid i 25 kg sække

På Lecas site anbefales enten; weber FM 5® funktionsmørtel eller kalkcementmørtel KC 20/80/550.


Jeg kan godt forstå at man kan rende ind i et dårligt parti mørtel, og det skal heller ikke undervurderes, at der er forskel på mørtel, men mon ikke det er mere blandingsstyrken, der er et problem?

Kan der være et problem med opbevaringen af mørtlen inden den blev brugt?

Tilføjet: Mørtlen blev opbevaret på betongulv i en mørk lade i et par måneder. Sækkene blev ikke åbnet før brug, og har kun været åbne i få timer. Jeg forsøgte at undgå at udsætte det for sol inden blandingen.

Jeg synes det lyder mærkeligt at både en XL-Byg mand der arbejder med den slags til dagligt og Portland kan ramme så meget forkert, med mindre det går ud på at dimensionere lige til grænsen for at minimere prisen.
Jeg tror som sådan ikke din mørtel fejler noget, du skulle bare haft pudset lecablokkene i sand/cement, og helst også afdækning af toppen af fundamentet.
Leca blokke der står "rå" suger meget vand, og det suser ned i mørtlen, som så smuldre når der kommer frost.

mvh jens
Start helt forfra og brug 1til 3 blanding , ellers går det helt galt i fremtiden................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis vi lige holder fast i terminologien!

"cement/grus blanding på 1:6" er formeldt en cementmørtel. Men armeringen må jo være indlagt imellem første og
andet blokskifte? Og så er det OK.

Jeg husker ikke meget om mørtler, men jeg tror at den mørtel du har anvendt er (alt) for svag.

Man kan nu ikke sige at Leca "suger meget vand"- tværtimod næsten! :o)

Dit tilfælde er måske et uheldigt sammenfald af div. omstændigheder.
Men på en måde kan du jo være glad for at du ikke har fået stillet drivhuset ovenpå!

Og revnet mur- eller blokværk skal mures om. Og efter min smag bør alle Leca blokkene ommures.

Hvis du er lidt konstruktiv så går du hen til XL-byg manden og fortæller lidt om din oplevelse og hans dårlige råd. Og foreslår at han leverer noget nyt mørtel. Måske Lecas F5 funktionsmørtel. Til ½ pris.
For det første tjener han nok alligevel 10% på det - og for det andet gælder det om at få det bedste ud af enhver situation! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis