Momentkurve over Mercury 6 hk

Nogen der ved hvor og om man kan finde en momentkurve på en påhængsmotor.
I mit tilfælde over en Mercury 6 hk 4 takt årgang 2012

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I sidste nummer af Bådmagasinet er der en artikel om hk contra drejningsmoment.
De skriver at man bare lige skal have fat på en momentkurve, så kan man se ved hvilke omdr. motoren giver flest heste for mindst brændstof.
Jeg kan ikke finde momentkurver nogle steder... søger jeg på engelsk finder et kun hvilke moment de forskellige bolte skal spændes med.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman

Der er noget du kan kigge i her: http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/about/faqs/

Det engelske fagudtryk er:

engine power curve - altså = Motor kraft kurve

Søg evt på: engine power curve outboard - så kan det være at du finder noget.

Jeg har ikke lige fundet det rigtige selv.

Personlig kommentar (uden at være fagmand)
Såvidt jeg ved, så er en bådmotors ydelse i høj grad afhængig af om båden ligger stille (pæletræk) eller sejler med en fart der passer til propellens stigning osv - så det er vist ikke helt nemt at sige hvad den kan yde.

Men såvidt jeg forstår en bådmotor, så yder den bedst ved ca 3/4 af fulde omdrejninger, hvis altså skruen og farten og det hele passer sammen.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg fandt noget på Mercurys egen side (den jeg linkede til):

>>>
How do I obtain horsepower curves, torque curves, or fuel consumption data?

Horsepower and torque curves are not published because they are considered
confidential company information. Fuel consumption data is not published because
it is affected by factors beyond our control, such as boat hull type, temperature,
humidity, altitude, gear ratios, propeller, etc. In some cases, fuel consumption or
other performance data is available from your boat manufacturer for a specific
boat/engine combination.

>>>

Altså oversat til serbokroatisk, betyder det jo at de holder det hemmeligt.

Ja så gør de det jo ikke nemmere.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak fordi du kan bekræfte det. Altså at det ikke er til at finde.

Sjovt nok så skriver et bådblad at kan skal finde kurven, så man kan se hvilke motor man skal vælge.

Uanset båd, så må der være et omdr/min der giver flest heste pr liter

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du har ret i din sidste bemærkning, men den har jo ikke nødvendigvis den effekt at du når længst pr. L.
Eks. En båd, som lige nøjagtigt ikke kan slippe sin hækbølge, vil jo slæbe meget vand efter sig, og bruge en masse benzin, kan den derimod komme op at plane, bliver forbruget pr. sømil jo væsentligt mindre.
Det vil derfor ikke gi nogen mening at oplyse, den eftersøgte kurve.
Hk er jo målt enten på krumtap eller skrueaksel, derfra er forholdene jo ret forskellige. Så det !!

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Jeg ved nu heller ikke helt præcis hvad jeg kunne bruge den til.
I følge bladet så skal man kikke på monentkurve og du fra det vælge motor så den passer til sin båd.
HK alene duer ikke.
Der er selvfølgelig ikke tale om en påhængsmotor til en 2 ton sejlbåd.

Jeg tænkte bare på - hvis jeg nu sejler for motor ved de "forkerte" omdrejninger. Kurven er jo ret stejl i starten og så topper den..

Det er måske også bare noget vinter-kedsomhed nu hvor båden står på land og fryser.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har fortsået det jeg har læst om motorers ydelse, at motorer normalt yder mest (har det højerste punkt på momentkurven) fra ca 50% omdrejninger af max - 70 % af max omdrejninger - og allermest ydelse ved ca 60% af max omdr.
Her trækker motoren bedst.

Samtidig er det også omtrent samme område hvor benzinøkonomien er bedst.

Og mon ikke at det også er dér hvor man med lidt øvelse, finder ud af at ens egen motor "kører bedst" - trækker godt og støjer ikke for meget. Jeg kan ihvertfald tydeligt mærke når "motoren summer som en symaskine" og båden sejler ubesværet - og det er samme omdrejningstal, hvor benzinøkonomien er bedst. Altså flest sm/liter.

Men det skal jo hænge sammen med at den skrue der er på, passer med den fart som båden så faktisk kan sejle som marchfart med 60% omdrejninger. (Let og hurtig båd skal have en anden skrue-stigning end en tung og langsom båd)

Det burde forhandleren kunne fortælle dig. MVH A

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis