Fugning ved vindue - igen igen

Jeg har læst en masse tråde herinde om fuger ved vinduer, men jeg er bare ikke sikker på, at jeg har fundet mit svar - måske fordi jeg ikke helt ved hvad jeg snakker om. Jeg har lige købt hus, så alt er nyt for mig.
Se billede: i den røde ring ligger den sorte fuge mellem vindue og træ. Må jeg efterfuge den med en akrylfuge eller sililonefuge, da den er ved at være meget slidt i det meste af huset og jeg pt. ikke har råd til at skifte vinduer eller i det hele taget, hyre en håndværker. Jeg kan mærke vinden trække når jeg sætter hånden ned og vil lave en midlertidig løsning der kan holde et par år mens jeg sparer op. Jeg skal bare være sikker på, at jeg ikke ødelægger mere end jeg gør godt.


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden


Den sorte fuge, er nok et fugebånd, virker det ikke lidt blødt i det?

Der sker intet ved at fuge ovenpå, du kan højst risikere fugen ikke binder.
Der sker ingen skade ved at fuge, spørg i dit lokale byggemarked, hvilken type fugemasse de vil anbefale.

Hvis det ikke genere dig, kan du jo også lade det være som det er...

mvh jens
Det er nok en gummiliste.
En såkaldt tætningsliste - for termoruder!


(Rudens alder fremgår iøvrigt af den mærkning der ses inden i termoruden).

Det er muligt at du kan fornemme træk fra tætningslisten.
Men det er nu mest sansynligt at det er "kuldestråling" som primært forekommer ved lave udetemperaturer. Ved minus 8 grader udv. er der måske minus 1 grad nederst indvendig på termoruden!

Du kan kontrollerer træk ved at holde et (tændt) stearinlys hen til "det incirklede område" En dag det blæser - er nok bedst. .o)

Der kan laves en såkaldt topforsegling, evt. hele vejen rundt i vinduet, hvis det viser sig at der virkeligt er træk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar.
Når jeg holder et lys hen, så blafrer det let - det blæser rigtig meget lige nu. Men listen er altså også nærmest ikke-eksisterende.

Jeg kan se der står 03 85 i vinduet. Vil det sige at vinduerne er fra marts 1985?

Jeg har købt 2 slags fuger i sort farve. En Sikaflex avanceret fugemasse og en Sikasil-C bygnings- og sanitetssilikone. Er der noget af det der lyder fornuftigt. Jeg spurgte i Bauhaus, men de var ikke helt sikre men kom frem til, at jeg nok bare kunne bruge en billig acrylfuge...
En topforsegling - Laves det med noget specielt?
Jeg vil mene at Sikasil-C bygnings- og sanitetssilikone, er særdeles velegnet, der er også tilsat antimug middel, hvilket er en god ting, da der nemt kommer mug/svamp i sådan en fuge, især den for neden, hvor der jo vil kunne være lidt fugtigt..

mvh jens
03 85 = marts 1985. Ja det vil jeg tro!

Listen har oprindeligt været noget med 8-10 mm høj1 Så noget burde der være tilbage.

Jeg må sige at jeg ikke er ret god til at fuge!

Men jeg ville bruge klar fugemasse, en type som ikke guldner i sollyset, evt. den type der er eddikebasseret.
Så ville jeg påføre en ganske lille streng og glatte den med en finger. Så den kun lige akkurat dækkede gummilisten og lidt op ad vinduet.
Men allerførst ville jeg øve mig et sted. For det kan nemt blive noget værre smat med fugemasse på tøjet og i håret og lidt på vinduet! .o)

Det er muligt at den fugemasse du har købt er OK. Mit gæt er at Sikasil-C bygnings- og sanitetssilikone er den mest velegnede? Står der noget om UV-bestandighed på patronen(erne)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Enig med Je_ns kunne jeg osse bare sige! :o)
Skrevet af je__ns på 30 jan 2013 23:08
Jeg vil mene at Sikasil-C bygnings- og sanitetssilikone, er særdeles velegnet

Ja både og. ;-)
Den er jo silikone baseret og kan derfor ikke over males, og eventuel udtværing i forbindelse med glitning kan heller ikke over males.

Jeg personligt ville vælge en sort Sikaflex 15LM

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Men hele idéen er jo at der ikke skal tværes noget ud. :o)

Og skulle der blive nogen udtværing så kan det rimeligt nemt fjernes med et skarpt barbereblad eller en "glasskraber"

Og mht. overmaling. Hvis man ikke kan lægge fugen pænt - kan man vel heller ikke male den pænt efterfølgende! :o)

Skrevet af Sitting Bull på 31 jan 2013 11:52
Og mht. overmaling. Hvis man ikke kan lægge fugen pænt - kan man vel heller ikke male den pænt efterfølgende! :o) 
For mig er det ikke et spørgsmål om at lave det pænt, det er mere noget med at silikone er noget rigtigt djævelskab i forbindelse med maling. Små rester kan ikke ses, men er der rester af det stads, så kommer malingen til at ligne hammerlak.

Så jeg siger altid brug ikke silikone i næheden af hvor der skal males. 

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Det kan der være noget om!

Men det er vel ikke værre end at silikonen kan skrabes af træet inden malerbehandling!

Men vi kan jo håbe på at Jette10 har den nødvendige tålmodighed til at lave arbejdet ordentligt. Uanset hvilken type hun vælger! :o)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også