Vaillant ecotec Styring/Lav temperatur

Hej Forum.
 
Søger lidt information om gasfyr generelt og Specielt omkring Valliant.
 
Sagen er den at min mor for et par år siden har fået installeret et vaillant ecotec i sit 100m2 etplan parcelhus. Det har den ekstra styring de giver mulighed for dag/nat, vejrkompensering ect. Det er et kondenserende fyr med kedel.
 
Der har været lidt problemer med at få det kørt ind. Bla. gik det ud i ny og næ og det har fået skiftet pumpen da den var ødelagt af skidt i rørne som håndværkerne havde undladt at rense ud inden idriftsættelse. Radiatorerne i stuen og soveværelse er de samme som altid har siddet der. Det samme er rørføringerne. I køkkenet er der skiftet en radiator.
 
Så langt så godt. Det virker nu, men der fungerer ikke optimalt. Dels kan det ikke holde temperaturen i stuen -om natten- hvis det er den mindste smule koldt. Hvis det 0 grader uden for kommer stuen ikke over 19-20 grader, hvilket er for lidt til min mor. Det virker heller ikke som om det har nogen effekt af på indstillingerne af fyret: Altså det har ingen effekt at ændre på døgnprogrammet eller sætte temperaturen højere i styringen.
De andre radiatorer i f.eks. køkken og soveværelse virker tilsyneladende fint. Det er kun i stuen at der ikke kommer varme på radiatorerne.
Jeg undrer mig over at der kan være markant forskel på hvor varme radiatorerne kan blive.
Jeg har prøvet at lufte dem ud og jeg har motioneret ventilerne så jeg i det mindste er sikker på at de ikke har sat sig.

Min første tanke er at det er skidt i rørne der har sat sig i ventilerne og at jeg skal prøve at skifte ventilindmaden?
 
Ellers kan jeg ikke komme i tanke om hvad der skulle kunne være galt. Jeg er i hvert falt ikke bekendt ned at der har været strengregulering på varmefremføringen, eller at den skulle være ændret hvis den har været der tidligere.
Er det normalt at der er strengregulering i et 100m2 etplan parcelhus? Hvis ja. Hvor finder man så typisk den regulering?
Findes der filtre på den type fyr der kan stoppe til og forhindre gennemløb til enkelte radiatorer, men ikke andre?
 
Håber i har et par indspark.. :-)
 
MVH
Dan
 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bonus spørgsmål:

Er der noget man kan gøre ved radiatorvandet så ventilerne ikke sætter sig i løbet af sommeren? Additiv ect, demineraliseret med additiv ect?

MVH
Hov! Jeg kan se at jeg har fået skrevet forkert. Det er OM DAGEN temperaturen falder i stuen... Det er derfor det er lidt underligt.

Der findes en vejrkompenseringskurve i CalormaticTermostaten. Den er tidligere forsøgt ændret til en værdi der skulle give mere varme, men uden effekt desværre. Det synes heller ikke at forklare at det kun er i stuen der ikke kommer varme i radiatorerne. Jeg synes heller ikke at spærretid på pumpen forklarer den ujævne fordeling af varmen, men en forkert indstilling af en evt spærretid kan self godt forklare det med at temperaturen falder om dagen og ikke om natten, som det var meningen.

Jag har kigget i manualen flere gange, men jeg er slet ikke stødt på en indstilling der direkte aktiverer eller deaktiverer pumpen. Sker det i forbindelse med noget andet eller kaldes det noget andet? Natsænkning..? Hvad ved jeg ;-) ?

MVH

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis