Indvendig isolering af massive mure

Jeg er ved at lave et game/legerum i en gammel stald; der bliver gravet ud, isoleret med 220 mm
i gulvet og støbt betongulv - så vidt ingen problemer; men hvad gør jeg med væggene? Den oprindelige plan var at bevare de gamle indermure der er opmuret i  50 mm slaggesten en gang omkring 1950, men det viser sig nu at de er for dårlige og derfor skal ned.

Og nu kommer spørgsmålet: Hvordan opbygger jeg de nye indervægge? Selve stalden er bygget i letbrændte mursten uden hulmur og naturligvis uden murpap mellem sokkel og væg og deraf lidt fugt i den nederste 1/2 meter af muren. Min plan er at lave en forsatsvæg med min. 1 cm afstand til den gamle mur, isolere med 95 mm rockwoll fastholdt med tråd på bagsiden og så slutte af med 2 lag gips.

Hvad med dampspærre? Det bliver svært/umuligt at få den til at slutte tæt mod de gamle vinduer
der sidder i pudsede lysninger og op mod loftet.

Er 95 mm for meget? Har set flere steder på nettet at 50 er max. ud mod gamle massive vægge (væggene har godt af at få lidt varme)

Er det en fordel at bruge fibergips? Tænker her på evt fugt fra de gamle vægge

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår det sådan at de gamle 50 cm slaggesten nærmest må have været en slags beklædning!
Hvor tyk er den tilbageværende mur?

Man skal høre meget før ørene falder af! .o)
(Om at muren har godt af lidt varme. Det har vi vel allesammen :o))

Det du nu vil lave vil i realiteten svare til en skalmuret konstruktion!
Din indervæg bør stå længere fra ydervæggen, 3 - 5 centimeter er vist anbefalingen. Og du får derved en ventileret ydervægskonstruktion.
(Hvor det måske kan være en fordel med små ventilationshuller i top og bund af muren. Som det kendes med studsfugeventiler i alm. murværk. Særligt i dit tilfælde hvor ventilationen osse vil medvirke til at fjerne den opstigende fugt i muren.)