Filt på gips, dækker det?

Hej

Jeg har lige sat en gipsvæg op, og overvejer at smide glasfilt på da jeg ikke er 100 % tilfreds med hvordan væggen ser ud.

Jeg sleb den glat, fjernede støv og påførte microdispenser. Derefter malede jeg den hvid og troede alt var godt. Men der hvor den var glat så den jo anderledes ud i på den almindelige gips væg. Mønsteret er jo anderledes. Dette kunne jeg ikke se da jeg brugte projektør til at male, men da jeg så det i dagslys var det tydeligt.
Prøv at se vedhæftede billede, hvor det i midten er hvor jeg har spartlet, og ved siden af den almindelige gipsvæg.


Så er spørgsmålet bare, vil glasfilt dække det så den bliver pæn?

På forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, der skal altid en en form for beklædning på gipsplader; filt, væv, tapet el. lign. Husk at filt stiller de højeste krav til forarbejdet for at se pænt ud, mens væv er mere tilgivende over for mindre ujævnheder.

Hvis du har slebet så plant at du synes det var OK at male på, så burde det være plant nok til at du umiddelbart kan sættet filt op på det.

Da du har malet er der ikke behov for yderligere grunding, så du kan lime filten direkte op uden yderligere forberedelse.
Så vidt jeg ´kan se er der tydelige ujævnheder på væggen, de vil også være synlige gennem filt, du må i gang med spartel og sandpapir.

Hvis du kan se ujævnheder i strejflys, eller mærke dem er det ikke godt nok.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Uh det er svært. Jeg kan ikke mærke dem, men se dem i dagslys. Men kan det ikke være fordi den overflade er mere glat end gipspladen?

Ville væv evt kunne klare det?
LArs ON: NEJ, der skal ikke nødvendigvis beklædning på gips, man kan sagtens lave en pæn gips væg UDEN at putte beklædning på.

Ang. væggen der. Nu det svært at se, men for mig at se ligner det ganske enkelt bare at det er for dårligt spartlet og slebet!!!
Ud over det, når du ruller på en glat væg BØR du altid rulle samme vej, så rullesporene ligger ens. Dvs, rul malingen/fordel malingen godt og slut så af med at trække f.eks nedad. Selvom der vil og er meget lidt rullespor, kan man nogen gange godt se alligevel hvis de ligger rullet hver sin vej.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 31 jan 2013 18:39
LArs ON: .......man kan sagtens lave en pæn gipsvæg UDEN at putte beklædning på.


Som ufaglært LDS maler forbeholder jeg mig retten til at være uenig, især i ordet "sagtens". Sagtens kan vist kun komme i brug af en amatør, hvis man pladrer pladerne til med en grov strukturmaling
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jacko har ikke desto mindre fuldstændig ret. Det er ingen problem at lave et pænt resultat uden brug af filt og det bliver tilmed gjort ofte på byggepladser. Mange malere bruger f.eks. ikke filt på lofter. Men vægge bliver altså også helt fine uden filt selv uden grov strukturmaling - det må være håndværket der er forskellen ;-)
ahemm, taler vi om fuldspartlede plader? for det vil jeg nu også opfatte som en beklædning af  pladerne.
Min svigerfar er maler og de laver altid lofterne uden filt. Men væggene får altid filt, medmindre det er en reperation. Vægge fuldspartles hvis de ikke er gips. Men vægge kan man også lave uden filt, det er kun et spørgsmål om at være omhyggelig.

Filten er kun for at give en ellers glat væg noget struktur, da en malet spartlet væg let kan blive "for glat" at se på. Det lyder tosset, men helt glatte vægge er ikke optimale ift. lysinfald osv.
Lars ON, du er velkommen til at forbeholde dig retten til at være uenig. Ikke desto mindre, er du STADIG forkert på den. Man kan SAGTENS lave pæne gipsplader UDEN filt. Altså undskyld mig, men jeg har gjort det mange mange gange i kraft af mit fag som faglært bygningsMALER... Så jeg kan kun grine af din kommentar:
Sagtens kan vist kun komme i brug af en amatør, hvis man pladrer pladerne til med en grov strukturmaling

At du mener det kun kan lade sig gøre, hvis man pladrer til med grov strukturmaling, fortæller vidst lidt om din viden/kunnen (eller skal vi sige manglende) på området.
Jvf. de 'nye' regler skal gipsplader fuldspartles, så kan DU da godt kalde det 'beklædning'.
Men om spartelmasse på gipsplader så skal opfattes som "beklædning" i professionel kontekst... Tja, det tvivler jeg nu stærkt på.... Det er nok nærmere at opfatte som en "behandling". Beklædning er jo tapeter, filt, rutex, hessian, væv o.lign.
Ikke desto mindre, selvom man IKKE fuldspartler en gipsplade og den står så at sige "rå og glat", kan det stadig SAGTENS laves pænt uden filt. Som pilehave skriver, det kun et spørgsmål om at være omhyggelig...


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Må også sige at man uden problemer kan man male på gips plader uden filt eller noget.

Hele vores 1. sals projekt er netop gjort på denne måde og nej, vi har ikke fuldspartlet gipsplerne inden.

Og man kan altså ikke se forskel på hvor der er spartlet eller ikke spartlet...

Og alle siger det er rigtig pænt, selv de kritiske ryster...

Hvis det er så ligger det inde i galleri Lars on og så kan du se resultatet

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også