Lydisolering af kælderloft

Hej alle

Jeg har en kælder hvor jeg synes der er rimelig lydt. Og det er ikke godt hvis det en dag bliver teenageværelse da der er værelse ovenpå.

Huset er fra 1969 og der er i forvejen ½" gips plade. Jeg har vedhæftet en snittegning.
Min tangke er at smide et ekstra lag gips op. Jeg har dog brug for hjælp til at lydisolere det bedst.

Skal jeg bruge akustikplader, eller almindelige?
Hvordan sætter de op? Skal der bruge en fuge hele vejen rundt?

Har I andre forslag?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du i forvejen har et så tungt lag gips som du har, vil det hjælpe ubetydeligt hvis du smækker et lag mere uden på. Hvis du vil lyddæmpe så det virker, skal du fjerne de plader der er sat op nu, og sætte et nyt loft op der kun har ringe kontakt til etagedækket. F.eks. reglar der hviler af på bjælkesko på væggene med en cm luft op til dækket. Mellem disse lægges mineraluld, da dette er tungest, og til slut monteres gipsen, som meget vel kunne være 15mm fibergips, da denne lydisolerer godt. Du kan herpå vælge at beklæde med noget dyrt rockfon, men jem&fix har billige træbetonplader med lav byggehøjde.

Elektronikteknikeren
Tak for dit svar.
Det er jo bare ½" gips som svarer til et alm lag gips.
Billedet ovenfor er lidt lille, så jeg skriver det lige. Konstruktionen er lavet på følgende måde:
1" gulv (22 mm)
Alu kraft langs væg
3½ x 7 bjælker
75 mm rockwool batts
3/4" forskalling (med ca 10 cm afstand)
½" gipsplader.

Jeg vil helst undgå at bygge loftet tykkere da det jo kælder og der kun er loftshøjde på ca. 210 cm.

På forhånd tak
Hvis det er "optrængende" lyd fra et teenager værelse, kan du kikke på flere ting.
Det er nemlig ikke sikkert at lyden går gennem gulvet/loftet, men mere vandrer gennem døre og vinduer.
Så prøv at gøre rummet mere "dødt" med tæpper på gulve, tykke gardiner, og i det hele taget så meget stof som det kan lade sig gøre.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Akustikplader (dem med huller i) dæmper ikke lyd mellem etager, men sænker efterklangstiden (ekko). Akustikplader af træfibre (Troldtekt fx) har ca samme egenskaber, men virker lidt bedre.

Hvis du virkelig vil lydisolere må du lave et nedsænket loft med isolering imellem. Ideelt set skal du lave en kasse i en kasse hvor der er minimal berøring mellem indre og ydre kasse og sørge for at fuge alle mellemrum hvor vægge, loft og gulv mødes.
Ja, der skal skelnes mellem lydisolering og lyddæmpning, bla.

Den bestmulige løsning er et nedsænket, (kun et par cm), loft. hvor KnaufDanogips vist har et system med lydbøjler.

Og Gyproc har noget lignedne:
Se her:
http://www.gyproc.dk/g%C3%B8r+det+selv/oftest+stillede+sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/faq+svar+10

Hvis du finder Gyproc's hjemmeside og søger på "lyd" har de en masse info osse om lydisolering.

Det der omtales som "optrængende lyd" kaldes under et "flangetransmission" Som gælder for al lyd der ikke går igennem den primære adskildende bygningsdel. Altså i dette tilfælde etageadskillelsen! .o)
Og det er svært at gøre noget ved i en eksisterende bygning!
Men lyddæmpning i selve rummet hvor lydkilden forefindes hjælper nok på det!
Annonce
Man kunne jo overveje at montere en tungere dør, evt en lydsluse som i de gamle bond film. Og en tæt karm!
Og noget fortsatsglas på kældervinduerne.
Og et holdkæftbolche til teenageren jo!

Masser af spindelvæv og store nuldermænd nedsætter i øvrigt efterklangstiden betragteligt, og det smarte er, at de følger med teenageren!
Jo!

Elektronikteknikeren
Okay det lyder som om der skal et nedsænket loft til. Hvad er det smalleste man kan lave?

Evt kan der fjernes noget forskalling for at gøre lofthøjden større?

Hvor meget ville det give hvis jeg bare skruede et lag rockfon direkte på?
Som sagt skelnes der mellem lydisolering og lyddæmpning!

Et lag Rockfon vil medfører en reduktion af efterklangstiden i værelset. Og en beskeden lydisolering mod overliggende rum!

Om nødvendigt kan du kontakte Gyproc eller den lokale tømmerhandel. For at komme videre med projektet!
Alternativt kan du opklæbe et lag rockfon / ecophon, disse har også en rimelig god effekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis