projekt 1 sal fugtige/våde spær

Hejsa

Jeg er igang med at renovere min 1 sal. alt er pillet ned, så der nu kun er tag og spær tilbage. jeg har opdaget at mange af mine spær er våde eller fugtige, og på et par af dem sidder der noget grønligt svampe agtigt noget.

Jeg har svært ved at finde ud af hvor fugten kommer fra. i sommeren 2010 lagde vi nyt beton tagstens tag, med diffusions åbnet undertag. i den forbindelse blev der monteret noget krydsfiner plader rundt om skorstenen, for at undertaget havde noget at ligge op ad. den plade er også angrebet.

Mit problem er, om det er normalt med så meget fugt i spærene her om vinteren, eller jeg måske skal havde mit forsikrings selvskab ind over. jeg vil jo ikke bare pakke spærene ind i ny isolering og gips, hvis der skal gøres noget ved det.


jeg har prøvet at tage et par close up billeder af spærene.






Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget kunne tyde på at du mangler udluftning i højeste grad på det loft, og det difutions åbne undertag er temlig difutions åbent for mere end bare luft.
Har du så yder mere lige fået lagt nyt tag er den da helt gal
Det er formodentlig kondens!
Og det grønne eller sorte nok lidt skimmelsvamp!


Og hvis der IKKE er kondens på undersiden af det diffusionsåbne undertag. Så virker det jo efter hensigten!

Hvis der bolig nedenunder trænger der jo en del varm luft og dermed damp op gennem etageadskillelsen og trappehuller!

Meget tyder på manglende ventilation. Måske betyder din varmespareiver at du simpelthen glemmer at lufte ud.

Hvad er den relative fugtighed i tagrummet?

MEN.
Det kunne godt tyde på at der mangler undertagsventiler i kippen. Og måske osse ventilation gennem rygningsstenene. Eller tudsten langs samme rygning?

OG
Det kan godt være at du skal hidkalde en konsulent fra forsikringsselskabet. Eller anden fagmand. For din egen nattesøvns skyld! :o)

@Håndværker.
Denne del af dit svar er simpelthen vrøvlende!
"............og det difutions åbne undertag er temlig difutions åbent for mere end bare luft.
Har du så yder mere lige fået lagt nyt tag er den da helt gal"
umildbart er det værst ved spærene, men hvis isoleringen ikke har lagt 100% helt ud til spærene, er det vel også den støreste kuldebro er.

undertagsventiler, er vel ikke nødvendigt, hvis man bruger et diffusions åbnet undertag?


dengang vi fik lagt nyt tag, var spærene ikke våde, men det var også om sommeren.
vi havde heller ikke undertag, på det gamle tag, kun eternit plader. så det kan være at taget var bedre ventileret inden vi fik det nye tag.

spørgsmålet er om man kan behandle træet med noget, og sørge for at der kommer en tæt dampspære på, når vi isolere igen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jamen du siger jo at alt isolering og dampspærre er fjernet!

Hvis der kun var en dampspærre ville der osse opstå kondens på den.
Eller hvis undertaget var diffusionsTÆT ville der osse opstå kondens på undersiden af det!

Undertagsventiler er ganske rigtigt kun nødvendige i diffusionsåbne undertage såfremt der er hulrum under undertaget. Eksempelvis skunk eller rum over hanebjælkerne!

Men det er jo osse det der er tilfældet - i dit tilfælde! :o)

(Men der skal stadig være ventilation gennen tagbeklædningen i kippen!)

Men helt kontant!
Det er ventilation der skal til. Nu. I byggeperioden.
Så snart der bliver isoleret og opsat dampspærre vil der næppe være nogle problemer! :o)

Annonce
Jamen du siger jo at alt isolering og dampspærre er fjernet! 

Ja, det var da jeg fjernede det gamle isolering og beklædning på skråvæggene, jeg fandt ud af at spærene er fugtige.


Hvis der kun var en dampspærre ville der osse opstå kondens på den.
Eller hvis undertaget var diffusionsTÆT ville der osse opstå kondens på undersiden af det!


Undertagsventiler er ganske rigtigt kun nødvendige i diffusionsåbne undertage såfremt der er hulrum under undertaget. Eksempelvis skunk eller rum over hanebjælkerne!

jeg laver varmskunk og isolere til kip.



Men det er jo osse det der er tilfældet - i dit tilfælde! :o)

(Men der skal stadig være ventilation gennen tagbeklædningen i kippen!)

jeg har ventilation gennem udhæng og gratbåndet i toppen.



Men helt kontant!
Det er ventilation der skal til. Nu. I byggeperioden.
Så snart der bliver isoleret og opsat dampspærre vil der næppe være nogle problemer! :o)

skal jeg ikke behandle spærene med et eller andet viundermiddel, så jeg er sikker på alt svamp/skimmel er væk?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi kommer vist lige til at lave en opsamling! :o)

1. Var spærene våde da du fjernede de gamle beklædninger og isolering?
2. Eller er de blevet det senere?
3. Hvad var den gamle beklædning for noget?
4. Er betontagstene oplagt "efter bogen" Altså f.eks.med afstandslister osv. ?
5. Hvor gammelt er dit hus? Er der skotrende, trempel, kviste eller andet der kan være utæt?

Da taget blev skiftet var der da osse isoleret til kip - og varme skunke?

Jeg mener ikke at de hvide områder på træværket har nogen betydning!

Derimod ser det nederste billede lidt mærkeligt ud. Den porselænsisolator indikerer noget med noget lynafledningshalløj. Og det sorte entern at der har været meget varmet, sveden eller andet. Næppe skimmel!

Løsningen først og fremmest er at finde ud af hvorfor de spær er våde!
HOW.

Er der vinduer, f.eks. i gavlene, med enkelt- eller termoruder?
Og er der osse dug/fugt på indersiden der?
Vi kommer vist lige til at lave en opsamling! :o)

1. Var spærene våde da du fjernede de gamle beklædninger og isolering?
ja, det var de.

2. Eller er de blevet det senere?
nej

3. Hvad var den gamle beklædning for noget?
forskalling --> alu/papir folie som dampspære --> 12mm spånplade == engang FUSK... ærgelig ejerskifte forsikringen ikke gælder mere

4. Er betontagstene oplagt "efter bogen" Altså f.eks.med afstandslister osv. ?
Jep det er lavet efter forskrifterne :-)


5. Hvor gammelt er dit hus? Er der skotrende, trempel, kviste eller andet der kan være utæt?
1930. jeg har en skorsten og 2 velux vinduerne monteret sammen med taget.


Da taget blev skiftet var der da osse isoleret til kip - og varme skunke?
Nej, der har kun været isolering til hanebåndene, også hen over loftet på hanebåndene.


Jeg mener ikke at de hvide områder på træværket har nogen betydning!

Derimod ser det nederste billede lidt mærkeligt ud. Den porselænsisolator indikerer noget med noget lynafledningshalløj. Og det sorte entern at der har været meget varmet, sveden eller andet. Næppe skimmel!

Løsningen først og fremmest er at finde ud af hvorfor de spær er våde!
jeg tror simplethen at spærene er våde pga kondens, nu da vinduerne har stået åbne i 2 dage, er spærene allerede ved at tørre..


jeg har et vindue hver gavl, thermo ruder fra 2008, der kan godt være lidt dug i soveværelse vinduet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lyder som fugt/kondens.

hvis det er diffusionsåbent undertag skal der jo ventiler i hvis der IKKE er isoleret ud til det hele vejen op/ned.
Det vil sige, af hvis kun har været isoleret ved skårvæggende og ikke i skunk & over hanebåndende. kunne man forstille sig det kunne være det


 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis